Reklama

Wiara

TEOLOG ODPOWIADA

Co stanowi istotę nieba?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niebo jest mieszkaniem Boga, wyrazem Jego bliskości. Gdy Jezus mówi o niebie, to zawsze w kontekście obecności Boga. Święty Paweł pisze: „Nasza bowiem ojczyzna jest w niebie. Stamtąd też jako Zbawcy wyczekujemy Pana Jezusa Chrystusa, który przekształci nasze ciało poniżone w podobne do swego chwalebnego ciała tą mocą, jaką może On także wszystko, co jest, sobie podporządkować” (Flp 3, 20-21).

Chrześcijanie przez całe swoje życie doczesne pielgrzymują właśnie tam, gdzie ustaje wiara i spełnia się nadzieja. Żyjąc na ziemi, wierzymy, że znajdziemy się z Panem twarzą w twarz – mamy nadzieję na spotkanie, którego owocem będzie trwanie w wiecznej szczęśliwości. Z chwilą przejścia ze śmierci do życia w niebie będzie już tylko miłość, którą jest przecież sam Bóg. Niebo to patrzenie na miłość bez końca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tutaj, na ziemi, tak wiele oddziela nas od Boga. Wciąż musimy pokonywać trudności, pokusy, wątpliwości. Wciąż jednak dzięki łasce i z osobistym zaangażowaniem powstajemy, by iść dalej, zaczynać od nowa – nawracamy się. Temu wszystkiemu towarzyszy pragnienie, tęsknota za niebem, czyli za trwaniem w miłości, która dała początek wszystkiemu, w tym również istnieniu każdego z nas. W człowieku ukryte jest niesamowite pragnienie szczęścia. Niekiedy brakuje słów, by to pragnienie wypowiedzieć, opisać. Bywa i tak, że uganiając się za szczęściem, człowiek dotyka rzeczywistości, które są jedynie ułudą szczęścia, i wciąż pragnie więcej, i więcej, i jeszcze więcej. Głód szczęścia jest nie do zaspokojenia – lecz tylko tu, na ziemi. Niebo jest bowiem stanem najwyższego i ostatecznego szczęścia. Wspomniany głód szczęścia powinien być zatem wyrażony przez wierzących jako pragnienie nieba.

W odpowiedzi na pytanie o istotę nieba czymś nieroztropnym byłoby puścić wodze fantazji albo słuchać wymyślonych opowieści, jak to będzie w niebie. Już św. Paweł nauczał: Głosimy, „jak zostało napisane: Ani oko nie widziało, ani ucho nie słyszało, ani serce człowieka nie zdołało pojąć, jak wielkie rzeczy przygotował Bóg tym, którzy Go miłują. Nam zaś objawił to Bóg przez Ducha” (1 Kor 2, 9-10). To, co Bóg przygotował dla tych, którzy mają dostąpić zbawienia, przekracza wszelkie ludzkie wyobrażenia. Zdanie św. Pawła można rozumieć jako przestrogę przed wyobrażeniami, którym upust dają np. artyści, tworząc obrazy soczystych łąk, barwnych szlaków górskich ze wspaniałymi widokami itp. i tym samym twierdząc, że tak właśnie będzie wyglądało niebo. Tymczasem w Biblii pojawiają się wątki dotyczące nieba bardziej w sensie duchowego doświadczenia tego wszystkiego, co wiąże się z życiem w miłości Boga, w Jego obecności (por. np. 1 J 3, 2; Ef 2, 6; 1 Tes 4, 17). Niebo cechuje wieczne istnienie i stała szczęśliwość (por. np. 1 Kor 2, 9; 2 Kor 5, 1). W kontekście treści związanych z życiem w Bogu pojawia się również temat życia we wspólnocie zbawionych. Chodzi o Kościół Świętych. Doświadczenie wspólnoty Kościoła uwielbionego zgromadzonego wokół Boga jest również powodem szczęśliwości.

2025-02-18 13:38

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Po co jest Niedziela Słowa Bożego?

Pytanie czytelnika: Trochę się zdziwiłem, kiedy się dowiedziałem, że papież Franciszek ustanowił III niedzielę zwykłą w roku liturgicznym Niedzielą Słowa Bożego. Przecież na każdej Mszy św. słowo Boże jest głoszone, a tym bardziej w niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Posty nakazane zachowywać

Niedziela warszawska 46/2003

monticellllo/pl.fotolia.com

Przykazania kościelne są zaproszeniem do współodpowiedzialności za Kościół Zachęcają do przemyśleń, czy wiara ma wynikać z tradycji, czy z przekonania
CZYTAJ DALEJ

Wielki Czwartek

2025-04-18 22:55

Biuro Prasowe AK

    - Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej, sprawowanej w katedrze na Wawelu.

W czasie homilii abp Marek Jędraszewski wskazał na siedem odsłon tego „wyjątkowego wieczoru i nocy, do których od samego początku zdążała publiczna działalność Jezusa z Nazaretu”. Po pierwsze były to wieczór i noc „paschalnej wieczerzy”, po drugie – „miłości służebnej”. W tym kontekście metropolita krakowski zwrócił uwagę na gest umycia nóg Apostołów przez Jezusa oraz słowa ustanowienia Eucharystii. – Poprzez te słowa Pan Jezus przemienił swoją śmierć, to co go miało spotkać nazajutrz na krzyżu, w dar z siebie samego, na dar ofiarny odkupienia. To ciało miało być wydane za nas. Jego krew miała być przelana za nasze grzechy. To był Jego dar z siebie do końca – mówił arcybiskup, zaznaczając, że dlatego Eucharystia jest dziękczynieniem za dar śmierci Chrystusa. – Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – dodawał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję