Reklama

Podwyższenie Krzyża Świętego

Niedziela kielecka 37/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Albowiem Bóg nie posłał swego Syna na świat po to, aby świat potępił, ale po to, by świat został przez Niego zbawiony” (J 3, 17).
W tę niedzielę obchodzimy święto Podwyższenia Krzyża. Pragniemy stanąć pod Krzyżem Jezusa Chrystusa, by wspomnieć wielką miłość Boga, którą ofiarował ludziom. Tak podpowiada nam Słowo Boże czytane podczas dzisiejszej Mszy św.
Pierwsze czytanie przypomina nam wędrówkę Izraelitów przez pustynię, którzy zaczęli buntować się przeciwko Bogu i Mojżeszowi. Konsekwencją braku zaufania względem Tego, który ulitował się nad nimi i wyprowadził ich z niewoli egipskiej, była śmierć wielkiej liczby Izraelitów na skutek ukąszeń jadowitych węży. I tym razem Bóg okazał miłosierdzie skruszonym Izraelitom. Miedziany wąż, którego Bóg nakazał wykonać Mojżeszowi i umieścić na wysokim palu, stał się znakiem ocalenia: „... jeśli kogo wąż ukąsił, a ukąszony spojrzał na węża miedzianego, zostawał przy życiu” (Lb 21, 9).
Miedziany wąż, umieszczony na wysokim palu, okazał się zapowiedzią Krzyża Jezusa Chrystusa, który stał się znakiem ocalenia nie tylko dla wybranych, ale dla wszystkich, którzy uwierzą: „A jak Mojżesz wywyższył węża na pustyni, tak potrzeba, by wywyższono Syna Człowieczego, aby każdy, kto w Niego wierzy, miał życie wieczne” (J 3, 14 11; 15). Spoglądamy na Krzyż i przypominamy sobie słowa: „Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3, 16).
Należy zauważyć różne skutki w działaniu tych dwóch znaków ocalenia. Pierwszy znak ocalenia - miedziany wąż - przywracał pełnię sił ukąszonym przez jadowite węże. Działanie pierwszego znaku na tym się kończy. Drugi znak - Krzyż Jezusa Chrystusa - jest zapowiedzią życia wiecznego. Każdy, kto uwierzy w to, że został odkupiony przez śmierć Jezusa na krzyżu, będzie żyć wiecznie. Poza tym - co najważniejsze - drugi znak ma również moc pierwszego znaku. Każdy, kto z wiarą spogląda na Krzyż, zostaje uzdrowiony fizycznie i duchowo.
Należy jednak wyjaśnić, co znaczy „spoglądać na Krzyż”? To znaczy czerpać ze zdroju Bożych łask, jakie zostały zawarte w siedmiu sakramentach Kościoła, które swoją moc otrzymują z Krzyża Chrystusa. Warto przywołać tu jedną z pieśni wielkopostnych, która wyraża powyższą tajemnicę: „Króla wznoszą się znamiona, tajemnica Krzyża błyska; na nim życie śmiercią kona, lecz z tej śmierci życie tryska”. Przyjmując sakramenty, których źródłem jest Krzyż Chrystusa, otrzymujemy życie: życie w wymiarze doczesnym i wiecznym. Krzyż przywraca nam wolność duchową. W sakramencie pokuty jesteśmy oczyszczani z grzechów. Człowiek oczyszczony z grzechów odzyskuje radość życia i siłę do obdarowywania drugich miłością, którą sam hojnie został obdarowany w sakramencie pokuty i pojednania. Sakramenty otwierają nam bramę do życia wiecznego poprzez uświęcenie człowieka osłabionego przez grzech pierworodny.
Kiedyś pewna starsza osoba złożyła przede mną takie świadectwo: „Kiedy spoglądam na krzyż, na którym umarł Pan Jezus, odzyskuję pokój serca. Pękają we mnie przeróżne napięcia spowodowane trudnościami w życiu. Nienawiść ustępuje miłości. W miejsce poczucia krzywdy przychodzi przebaczenie. Patrząc na krzyż, czuję miłość, którą mnie Bóg obdarował. Patrząc na krzyż Chrystusa uczę się miłości. Miłość ta jest dla mnie źródłem szczęścia, które ożywia moje zmęczone już ciało”.
W podobnych słowach o Krzyżu mówiła Matka Teresa z Kalkuty: „Krzyż jest najwyższą miłością i przebaczeniem, jedyną możliwością, by pokonać zło, nienawiść i pragnienie zemsty”.
Potrzeba nam często spoglądać na Krzyż w znaczeniu patrzenia i medytacji, jak również w znaczeniu przyjmowania sakramentów, które mają swój początek właśnie w Krzyżu Chrystusa. Z Krzyża uczmy się prawdziwej miłości. Miłości, która jest w stanie pokonać wszelkie zło i nienawiść. Miłości, która jest drogą do życia wiecznego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: uroczystości pogrzebowe poety Leszka Długosza

2024-03-27 19:12

[ TEMATY ]

pogrzeb

PAP/Łukasz Gągulski

- Żegnamy człowieka niezwykłego, o którego prawdziwym duchu mówi jego poezja - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie uroczystości pogrzebowych śp. Leszka Długosza w kościele Świętego Krzyża w Krakowie. Doczesne szczątki artysty spoczęły na Cmentarzu Rakowickim.

- Żegnamy człowieka niezwykłego, o którego prawdziwym duchu mówi jego poezja, a także często poezja śpiewana - stwierdził abp Marek Jędraszewski na początku Mszy św. pogrzebowej w kościele Świętego Krzyża w Krakowie. Zwrócił uwagę na zbiór wierszy „Ta chwila, ten blask lata cały”. - Ten zbiór mówi wiele o miłości pana Leszka Długosza do życia; do tego, by tym życiem umieć się także upajać - dodawał metropolita krakowski cytując fragmenty poezji, wśród których był wiersz „Końcowa kropka”. - Odejście pana Leszka Długosza jest jakąś kropką, ale tylko kropką w jego wędrówce ziemskiej - mówił abp Marek Jędraszewski. - Głęboko wierzymy, że dopiero teraz zaczyna się pełne i prawdziwe życie; że z Chrystusem zmartwychwstałym będziemy mieć udział w uczcie cudownego życia bez końca. Tym życiem będziemy mogli się upajać i za nie Bogu dziękować i wielbić - dodawał metropolita krakowski.

CZYTAJ DALEJ

Tajemnica Wielkiego Czwartku wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Karol Porwich/Niedziela

Święte Triduum – dni, których nie można przegapić. Dni, które trzeba nasączyć modlitwą i trwaniem przy Jezusie.

Święte Triduum to dni wielkiej Obecności i... Nieobecności Jezusa. Tajemnica Wielkiego Czwartku – z ustanowieniem Eucharystii i kapłaństwa – wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy.

CZYTAJ DALEJ

Zaproszenie dla mnie: Bierz i jedz, pij, abyś żył

2024-03-28 06:16

[ TEMATY ]

Wielki Post

rozważania

rozważanie

Adobe.Stock.pl

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Jezus spożywa ze swoimi uczniami ostatnią wieczerzę. Wie, że to, co teraz im mówi, za chwilę stanie się rzeczywistością – Jego Ciało zostanie wydane i Krew przelana w piątek, w czasie zabijania w świątyni baranków paschalnych. Wypowiada słowa, które odtąd będą powtarzane w czasie każdej Mszy św.: „Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało Moje… bierzcie i pijcie, to jest Moja Krew”. „Ile razy bowiem będziecie jeść ten chleb i pić z tego kielicha, będziecie ogłaszać śmierć Pana, aż przyjdzie” (1 Kor 11, 26), dodaje św. Paweł Apostoł. Mogę te słowa przyjąć jako zaproszenie dla mnie: Bierz i jedz, pij, abyś żył. „Jeśli nie będziecie spożywali ciała Syna Człowieczego i pili Jego krwi, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje ciało i pije moją krew, ma życie wieczne, a Ja wskrzeszę go w dniu ostatecznym” (J 6, 53n). Takie to proste i takie trudne jednocześnie… Tajemnica Bożej miłości.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję