Reklama

Pozostało z Uczty Słowa

Wyjść ku drugiemu

Niedziela przemyska 40/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O Dubiecku już pisałem. Pragnę jeszcze pozostać przy tym miejscu, które jakby odblokowało moją „miłość” ku tym rubrykom. Dyrektorem ośrodka jest od kilkunastu miesięcy ks. Marek Blacharczyk. Misjonarz z Czadu, który musiał zrezygnować z posługi z powodu choroby. Poprosiłem go o homilię podczas jednej z rekolekcyjnych Eucharystii. Nie był to akt lenistwa z mojej strony. Chciałem aby podzielił się swoim doświadczeniem, swoją katechetyczną przygodą na Czarnym Lądzie. To był dobry wybór.
Ks. Marek zaczął zwyczajnie: „Nie byłoby Kościoła i ewangelizacji na misjach gdyby nie katechiści. Ludzie świeccy, którzy znając mentalność swoich współplemieńców mogą lepiej i trafniej zasiać słowo Dobrej Nowiny w sercach słuchaczy”.
I tu właściwie mogłoby się skończyć to kazanie. Dla myślącego inspiracji co niemiara. A kaznodzieja, wzruszony, snuje swoją opowieść o starym już murzynie, który posłyszawszy o Chrystusie przemierzał setki kilometrów głosząc tę prawdę. Spotykały go szykany, wreszcie nawet go uwięziono. On jednak niestrudzenie do śmierci głosił, że Jezus jest Panem.
Obecność świeckich w Kościele - ta myśl snuje się po głowie i każe szukać jakichś metod, sposobów zaktywizowania laikatu. Przenieść doświadczenia osobistej wiary na forum świata, w którym żyjemy, w którym napotykamy tyle wrogości wobec Boga i Jego spraw. W książce „Rozmowy pod słońcem” (polecam Akcji Katolickiej, małym wspólnotom i wszystkim lubiącym dobrą lekturę), będącą zbiorem wywiadów z różnymi ludźmi na temat ich przeżywania wiary, jest także wywiad z reżyserem Krzysztofem Zaleskim. Pozwolę przytoczyć tu jedną z jego wypowiedzi - odpowiedzi na pytanie: „Uderza Pana kontrast między słowem a postępowaniem?”. Reżyser opowiada: „Tak. W dodatku jestem człowiekiem porywczym. Nie mnie sądzić - ale... było to już po pierwszej pielgrzymce Ojca Świętego do Polski. Po wezwaniu Papieskim: Niech zstąpi Duch Święty i odnowi oblicze ziemi..., tej ziemi!, idę na pocztę, kolejka, w kolejce bardzo różni ludzie... I podchodzi młoda kobieta w zaawansowanej ciąży... Mąż prowadzi ją pod rękę... Ona pyta cichutko i grzecznie czy może być obsłużona poza kolejnością... I zaczynają się połajania: Co ona sobie wyobraża?!, krzyki prawie: Niech stoi, my też stoimy! A mnie przyszło do głowy, żeby powiedzieć: Jak przyjechał Ojciec Święty - to wszędzie było mnóstwo katolików - a teraz żadnego tu nie ma! Ucichło i przepuścili kobietę. Ale dlaczego? Dlaczego tak się zachowali? Może mi ktoś stale opowiadać o poszanowaniu życia poczętego - a kiedy zachowa się jak tamci z kolejki, to nie wart jest, by go słuchać”.
Doświadczenie Zaleskiego powiela się każdego dnia, w wielu miejscach naszego ziemskiego bytowania. Można by słowami reżysera pytać - dlaczego?
W jednej z parafii naszej diecezji zdarzyła się tragedia. Podczas tzw. małej peregrynacji czyli odwiedzin Matki Bożej w naszych domach, zmarł w momencie wnoszenia obrazu do mieszkania ojciec kilkorga dzieci. Dramat, którego nie da się opisać słowami. Dramat, który żyje w sercach sierot i wdowy. Żyje w nich także bunt - to niewątpliwe. To wielkie misterium Bożych planów.
I oto pojawiają się „teolodzy”. - Nie ma Boga! Bóg nie mógł tego chcieć, ani Maryja.
Rzucają te słowa jak ci pod krzyżem - Jeśli jesteś Synem Bożym, zejdź z krzyża.
Nie wiem dlaczego, ale też nie mogę pozbawić się wiary w Opatrzność miłosierna. Bo, jak mawiał Chesterton - jeśli przestaniemy wierzyć Bogu, uwierzymy we wszystko inne, w największą bzdurę.
Maryja, czego jestem pewien, zaopiekuje się tą rodziną. Wierzę, że z tych dzieci wyrosną dobrzy ludzie. Ale co my robimy? Komentować i recenzować Boga jest łatwo. Nie wiem, z wyjątkiem wypowiedzi domorosłych teologów, jak zareagowała wspólnota parafialna. Czy ogłoszono składkę na pomoc tej rodzinie, czy w miejskiej bądź, co bądź parafii rodzą się w ludziach Akcji Katolickiej, czy innych wspólnotach, myśli o pomocy w wykształceniu jednego z tych dzieci?
Parafrazując słowa Zaleskiego także dziś można powiedzieć - W niedzielę w świątyniach mnóstwo katolików, ale już w poniedziałek ich nie ma! Dlaczego? Miało być o czymś innym. Wrócimy do tego za tydzień. Dziś niech już zostanie to pytanie. Nieważne ile możesz pomóc. Ważne, czy myślisz o tym by pomóc. Najbardziej ukryty gest miłosierdzia znajdzie swój zewnętrzny rezonans. Znamy tragedię z Trześniowa. Telewizja nagłośniła ten dramat kilkunastu dzieci. I oto teraz, kiedy media ucichły, dochodzi do mnie z ust osoby świeckiej takie świadectwo:
„Muszę księdzu powiedzieć, że do tego momentu źle myślałam o księżach. Ale oto któregoś dnia zatrzymuje się przy mnie samochód, a w nim ksiądz. Już mnie podkorciło. A on pyta o rodzinę dziadków, którzy zabrali te sieroty po śmierci matki.
- A po co to księdzu?
- Chciałem ich zobaczyć.
Głupia nie jestem, więc domyśliłam się, że chce im pewnie pomóc. Z ciekawości pytam skąd jest.
- Z daleka proszę pani, ale dowiedziałem się o tym z telewizji i postanowiłem tu przyjechać.
Pokazałam drogę i idąc przepraszałam Boga za moje draństwo”.
Nie tylko ona. Patrzę na tyle zbędnych rzeczy w moim domu, na tyle nic nie wartych gadżetów, które się kupiło, ot tak z mody, z ciekawości i teraz pali mnie każdy grosz, który zamierzam wydać. A może ktoś inny potrzebuje go bardziej?
- Bez świeckich ewangelizacja Afryki byłaby niemożliwa - brzmią mi słowa ks. Marka. I zastanawiam się - czy mimo struktur Kościoła w Polsce możliwa jest ekspansja Ewangelii bez świeckich?
To pytania na dzisiejsze popołudnie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Redaktor naczelny „Niedzieli”: wiara wymaga od nas odwagi

2024-04-29 15:54

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Niedziela

apel

Ks. Jarosław Grabowski

B.M. Sztajner/Niedziela

– Wiara obejmuje zmianę zachowania, a nie tylko powielanie pobożnych praktyk – powiedział ks. Jarosław Grabowski. Redaktor naczelny Tygodnika Katolickiego „Niedziela” poprowadził 28 kwietnia rozważanie podczas Apelu Jasnogórskiego.

– Maryja uczy nas, że wiara to nie tylko ufność, to nie tylko zaufanie Bogu, to nie tylko prosta prośba: Jezu, Ty się tym zajmij. Wiara ogarnia całe życie, by móc je przemienić. To postawa, sposób myślenia i oceniania. Wiara angażuje w sprawy Jezusa i Kościoła – podkreślił ks. Grabowski.

CZYTAJ DALEJ

Beata Szydło: Unię Europejską trzeba zreformować, ale trzeba to zrobić zgodnie z traktatami

2024-04-30 07:16

[ TEMATY ]

Beata Szydło

Łukasz Brodzik

YouTube

Rozmowa z Beatą Szydło

Rozmowa z Beatą Szydło

Unię Europejską trzeba zreformować, ale trzeba to zrobić zgodnie z traktatami - twierdzi w rozmowie z portalem niedziela.pl była premier Beata Szydło.

Jak dodaje europoseł Prawa i Sprawiedliwości nasz kontynent staje się coraz mniej konkurencyjny pod względem gospodarczym, ale problemów jest więcej, chociażby z demografią.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję