Poezja Wojtyły
Poezja Karola Wojtyły, stawiająca pytania o sens życia człowieka, opisująca dążenia do poszukiwania prawdy, miłości, wolności nie należy do łatwych. „Ta twórczość nie powinna być analizowana
w aspekcie estetyczno-krytycznoliterackim. Poezja ta nie ma w swym okresie dojrzałym żadnego wzoru i nie ma także naśladowców. Istotą jej piękna jest mistyczna głębia
nieustannych, dokonywanych w ciągu dziesiątków lat poszukiwań słownego kształtu, w który by weszło Odkupienie” - pisze Marek Skwarnicki, znawca papieskiej poezji.
Mimo że obiegowa opinia krytyków o poezji Karola Wojtyły głosi, że ma ona romantyczne korzenie, jest bogobojna w treści i młodopolska w formie, a przy
tym trudna, nie zniechęciło to jednak młodzieży. W konkursie wzięło udział 49 uczniów z gimnazjów i 25 z liceum. Przyjechali m.in. z Gorzowa Wlkp.,
Żar, Nowej Soli, Sulęcina, Kożuchowa, Lubska, Świdnicy, Bojadeł, Głogowa i oczywiście Zielonej Góry.
Konkurs
Konkurs odbywał się w dwóch salach. W jednej ze słowem zmagali się gimnazjaliści, w drugiej licealiści. Ci młodsi częściej sięgali po utwory łatwiejsze. Starsi obok poezji deklamowali także fragmenty prozy. „Cudnie, że się interesują. Myślę, że jeszcze do tej poezji dojrzeją. Czytając przemyślą wiele spraw. Ideą tego spotkania jest właśnie to, by treść tej poezji dotarła do nich, by ją zrozumieli. Wiadomo, że nie wystąpią tu z pełnym warsztatem recytatora, bo im jeszcze do tego daleko. Ważne jest jednak to, że szukają, muszą wybrać repertuar, przemyśleć go i nauczyć się na pamięć. Stykają się z bardzo wartościową poezją i głębokim jej przesłaniem. Jeszcze może czasami nie do końca ją rozumieją, ale intuicyjnie już przeczuwaj, że mowa jest tu o rzeczach ważnych i głębokich” - mówi Małgorzata Wower, aktorka, członek konkursowego jury. Sami uczniowie, pytani o zainteresowanie poezją Wojtyły, nie widzą w tym niczego nadzwyczajnego. Jakby normalna kolej rzeczy dla tych, dla których każda dobra poezja jest ważna. „Z poezją Karola Wojtyły zetknęłam się rok temu, gdy moja koleżanka przygotowywała się na ten konkurs. Jeśli chodzi o tę poezję to wiem, że jest trudna, ale ma w sobie głęboki sens, który bardzo ciekawie i interesująco jest wyciągać na zewnątrz. W swojej recytacji utworu Źródło próbowałam przekazać to co w tym utworze najistotniejsze” - mówi uczestniczka konkursu Małgorzata Filipczak ze Strzelec Krajeńskich.
Zwycięzcy
Każdy z uczestników miał do zaprezentowania jeden utwór, mogła to być poezja lub proza. Gimnazjalistów oceniali Małgorzata Wower (RCAK), Tomasz Szimiński (RCAK) oraz Teresa Pappelbaum (KIK).
W komisji artystycznej oceniającej recytację licealistów znaleźli się Maria Dolkowicz (RCAK), Sławomira Bydałek (KIK) oraz Zdzisław Grudzień (RCAK).
I nagrodę w kategorii licealistów otrzymała Greta Frąckowiak z Nowej Soli, II nagrodę Justyna Jankowska z Głogowa, a III nagrodę Agata Sendecka z Sulęcina.
W kategorii gimnazjalistów zwyciężyła Alicja Żok, II miejsce zajął Piotr Horelik, a III miejsce Anna Moroz. Zwycięzcy i osoby wyróżnione otrzymały nagrody książkowe. Nagrodę
główną, piękny album fotograficzny Adama Bujaka z poezją Karola Wojtyły i Tryptykiem Rzymskim ufundował bp Adam Dyczkowski.
„Poezja nie jest tylko i wyłącznie do recytacji, ale przede wszystkim do czytania - pisał Tadeusz Różewicz i to miejcie przede wszystkim na uwadze, zapoznając się
z poezją i nią się ciesząc, bo tak naprawdę o to w tym konkursie chodzi” - mówił Tomasz Szimiński podsumowując zmagania konkursowe.
Pomóż w rozwoju naszego portalu