Reklama

Kultura

Koncert z okazji 90. urodzin Juliusza Łuciuka, kolejny dzień "Gaude Mater"

Koncert Coro Italiano per Maestro Łuciuk z okazji 90. urodzin Juliusza Łuciuka oraz Liturgia Kościoła Wschodniego, podczas której zostało wykonane „Całonocne czuwanie op. 37, dzieło Sergieja Rachmaninowa, złożyły się na kolejny dzień 26. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który odbywa się w dniach 30 kwietnia – 8 maja w Częstochowie, ale także w Krakowie, Wrzosowej/Poczesnej, Radomsku, Nowej Brzeźnicy, Warszawie i Bydgoszczy.

[ TEMATY ]

muzyka

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wieczorem, 2 maja w kościele ewangelicko-augsburskim w Częstochowie odbył się Koncert Coro Italiano per Maestro Łuciuk z okazji 90. urodzin Juliusza Łuciuka, znanego polskiego kompozytora. Podczas tego koncertu wystąpił Coro della Virgola (Włochy), pod dyrekcją Pasquale Veleno. Artyści z Włoch wykonali m. in. dzieła Juliusza Łuciuka, takie jak : „Pieśń nadziei”, „O ziemio Polska” (do słów św. Jana Pawła II), światowe prawykonanie „Chorągwianej Księgi Długosza”.

Witając wszystkich zgromadzonych na koncercie ks. Adam Glajcar, proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Częstochowie podkreślił , że „muzyka łączy i otwiera na Boga i bliźniego” – Muzyka to podwójna modlitwa. Muzyka to przedsionek do Królestwa Bożego – mówił ks. Glajcar, przypominając słowa św. Augustyna.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na początku koncertu jubilat Juliusz Łuciuk otrzymał medal z rąk Jana Szymy, prezesa Stowarzyszenia Przyjaciół „Gaude Mater” i Małgorzaty Nowak, dyrektor Festiwalu Medal Stowarzyszenia Przyjaciół „Gaude Mater” – Przez twórczość chciałem nieść wartości piękna, dobra i prawdy, żebyśmy wszyscy byli lepszymi ludźmi – podkreślił Juliusz Łuciuk.

Reklama

Natomiast w rozmowie z „Niedzielą” Pasquale Veleno podkreślił, że „twórczość Juliusza Łuciuka jest niezwykle piękna i ważna” – To, że możemy z naszym chórem wykonywać dzieła tego wielkiego kompozytora jest piękne i stanowi dla nas wielkie przeżycie duchowe – podkreślił Pasquale Veleno.

Ks. Mariusz Frukacz

Następnie uczestnicy Festiwalu wysłuchali, tym razem w Cerkwii prawosławnej Cudotwórczej Częstochowskiej Ikony Matki Boskiej, dzieła Sergieja Rachmaninowa „Całonocne czuwanie op. 37” w wykonaniu Narodowego Chóru Ukrainy "Dumka", pod dyrekcją Eugeniusza Sawczuka. Również 2 maja dzieło Rachmaninowa zostało zaprezentowane w kościele pw. Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa we Wrzosowej/Poczesna.

Natomiast w Radomsku, w kościele św. Lamberta zaprezentowane zostały Nieszpory Tatrzańskie z udziałem m. in. Jana Karpiela Bułecki, Jasnogórskiego Chóru Chłopięco-Męski „Pueri Claromontani”, pod dyrekcją Jarosława Jasiury i Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej, Świętojańskiej Kapeli Klimatycznej (wyłonionej z orkiestry), pod dyrekcją Agnieszki Kreiner.

Prof. Juliusz Łuciuk urodził się w 1926 r. w Brzeźnicy. W latach 1945-1947 w Średniej Szkole Muzycznej prof. Łuciuk uczył się gry na fortepianie u prof. Marii Borowieckiej. Po maturze w Liceum Ogólnokształcącym im. Romuadla Traugutta wyjechał na studia. Kompozycję studiował u Stanisława Wiechowicza, teorię w Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie a muzykologię pod kierunkiem Zdzisława Jachimeckiego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studia kompozytorskie kontynuował w latach 1958-59 u Nadii Boulanger i Maxa Deutscha w Paryżu.

Reklama

Chór „Coro della Virgola” powstał w 2000 r. z inicjatywy jego dyrektora Pasquale Veleno i grupy muzyków, których mimo działalności w różnych zespołach wokalnych i instrumentalnych łączy zainteresowanie polifoniczną muzyką wokalną. W swoim repertuarze koncentrują się zarówno na szesnastowiecznych madrygałach a cappella, jak i wykonują utwory przeznaczone na zespół wokalny i orkiestrę barokową.

Ukraiński Narodowy Chór Akademicki „Dumka” to obecnie ikona wykonawstwa muzyki chóralnej. Założony w 1919 roku i prowadzony przez wybitnych dyrygentów, jak: Nestor Horodowienko, Aleksandr Soroka, Pavlo Murawski, Mykhaylo Krechko. Przez lata zespół ustanowił własne tradycje chóralne i swój styl wykonawczy. Od 1984 roku prowadzi go wybitny dyrygent, zdobywca nagrody Szewczenki, Eugeniusz Sawczuk. Cechą charakterystyczną chóru jest wszechstronność, która przejawia się w doborze repertuaru, jakiego dokonuje Sawczuk. Po pierwsze jest to muzyka na chór a cappella gdzie opracowania pieśni ludowych na zespól chóralny, będące częścią ukraińskiej tradycji, współistnieją w programach koncertowych i nagraniach „Dumki” z renesansową muzyką zachodnioeuropejską, czy też z XVIII-wiecznymi utworami, ukraińską muzyką religijną (M. Dylecki, M. Berezowski, A. Vedel, D. Bortnianski), z muzyką XIX wieku (M. Łysenko, K. Stetsenko, M. Leontowicz), także kompozytorami rosyjskimi: P. Czajkowskim, A. Archangielskim, S. Rachmaninowem.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: Chrześcijaństwa, Judaizmu i Islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Więcej informacji o Festiwalu na stronie www.gaudemater.com

2016-05-03 08:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

I masz babo placek

Stoły wielkanocne posprzątane, wszystko, co w lany poniedziałek zostało zmoczone, już wyschło, a tu przychodzi pisać o takiej płycie. No bo niby kiedy?

Ryszard Wojciul to muzyczna niespokojna dusza. Trochę w nim jazzu, trochę muzyki świata, poezji, a nad wszystkim dominują umiłowanie piękna i wrażliwość. Kiedy ponad 10 lat temu wydał album O duszo wszelka. Pieśni wielkopostne, pokazał, że nie ma tematyki, która nie poddaje się twórczej translacji na współczesny język muzyki otwartej na nowe brzmienia, tak jak otwieramy okna, by wpuścić odrobinę świeżego, wiosennego powietrza. Ważne, że Wojciul zawsze – jak to mówią po prawej stronie nadwiślanej Warszawy i okolicach Powiśla – trzyma fason. Nie idzie na skróty, nie tworzy fraz wpisanych tak samo w kalendarz liturgiczny i komercyjny koniunkturalizm. On nadaje temu szlachetny rys sztuki, tej przez duże S. Nie inaczej jest teraz. I już spieszę wytłumaczyć się z pewnej rozterki. Kiedy przed 2 tygodniami pisałem tekst, siedząc okrakiem między fenomenem Wielkiego Tygodnia, gdzie z jednej strony Triduum Paschalne, judaszowa zdrada, śmierć Chrystusa, a z drugiej – radość z Jego zmartwychwstania, jednym słowem: pomieszanie nastrojów i emocji, trzymałem w ręku album Zorza prześliczna wynika. Pieśni wielkanocne. Zadawałem sobie wtedy pytanie: kiedy o nim napisać? Jak ma nas cieszyć w Wielki Piątek, kiedy czas skłania nas ku żałobie i smutkowi? No i wreszcie: kiedy faktycznie jest ten czas, w którym ta muzyka powinna gościć w naszych odtwarzaczach i sercach? Skąd ten dylemat? Otóż płyta zawiera pieśni wielkanocne. A jest to zasób tak samo imponujący, co jednocześnie mało znany. O ile kolędy żyją w porywach niecałe 2 miesiące, pieśni wielkopostne 40 dni, a muzyka pasyjna de facto kilka dni, o tyle te wykonywano tylko w Wielką Niedzielę i Poniedziałek Wielkanocny. A jest to wspaniały zabytek polskiej kultury. Mało kto wie, że utwory te leżą u początków piśmiennictwa w języku polskim, przyjmuje się wręcz, że najwcześniejszym zachowanym przekazem wielkanocnej pieśni religijnej w języku polskim jest żywotny do dnia dzisiejszego utwór Chrystus zmartwychwstał jest. Tu spieszę wyjaśnić, że pierwotna wersja brzmiała Krystus z martwych wstał je, a sama pieśń pochodzi sprzed 1365 r. i jest najstarszym znanym zapisem polskiego tekstu poetyckiego. Formalnie utwór został zapisany przez Świętosława z Wilkowa w Graduale płockim (Graduale plocense), a ile lat, dekad wcześniej powstał – nie wiemy. Jak żartuje się w muzycznej branży: nie zachowały się nagrania z tamtego czasu. Oczywiście, nie mogło go i tutaj zabraknąć. Do nagrania płyty Ryszard Wojciul zaprosił wybitne postaci polskiej muzyki, artystów wpisanych w nurt poszukujący, swobodnie poruszających się między stylami i gatunkami, jak choćby śpiewających: Grażynę Auguścik, Dorotę Miśkiewicz, Iwonę Loranc, Bartosza Szymoniaka, Jacka Hałasa plus kwartet wokalny Il Canto. Do tego grają nam mistrzowie tacy jak: Maria Pomianowska, Joachim Mencel, Wojciech Lubertowicz, Marcin Olak, Maciej Szczyciński oraz Krzysztof Szmańda. Szef przedsięwzięcia odpowiada za saksofony, klarnety, elektronikę, aranżacje i kompozycje. Uff!
CZYTAJ DALEJ

Wiceminister zdrowia: jedno zaświadczenie od specjalisty jest wystarczające do aborcji

2025-04-24 22:10

[ TEMATY ]

aborcja

Adobe Stock

Przepisy nie regulują terminu, do kiedy można przerwać ciążę w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia kobiety ciężarnej - powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny. Ocenił również, że jedno zaświadczenie od specjalisty jest wystarczające do aborcji.

Wiceminister odpowiedział w czwartek w Sejmie na pytanie grupy posłów PiS "w sprawie zabicia dziecka w 36. tygodniu życia płodowego".
CZYTAJ DALEJ

Wybór papieża – czym jest „Pokój Łez”?

2025-04-25 20:44

[ TEMATY ]

konklawe

Agata Kowalska

„Pokój Łez” to zakrystia Kaplicy Sykstyńskiej. Tam właśnie udaje się nowo wybrany papież bezpośrednio po przyjęciu wyboru oraz wyborze imienia. Skąd nazwa? Prawdopodobnie wielu papieży w tej szczególnej chwili płakało ze wzruszenia.

W "Pokoju Łez" papież przebiera się w białą sutannę, która od tego momentu będzie już jego strojem do końca życia. Na nowego papieża czekają przygotowane trzy sutanny w różnych rozmiarach - jest mała, średnia i duża. Zestawy te przygotowuje jeszcze przed konklawe rodzinna pracownia krawiecka Gammarelli.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję