Reklama

Niedziela Łódzka

Łódź: wolontariusze ŚDM gotowi do pracy

Ośmioosobowa delegacja młodzieży z Archidiecezji Łódzkiej uczestniczyła w szkoleniu dla wolontariuszy hybrydowych w Krakowie. Wolontariat hybrydowy polega na tym, że wolontariusze mają możliwość uczestniczenia i pomocy podczas Dni w Diecezjach, a później jadą do Krakowa, aby i tam móc służyć swoim czasem i rękoma do pracy.

[ TEMATY ]

Łódź

ŚDM w Krakowie

Piotr Drzewiecki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas krakowskiego szkolenia wolontariusze zostali przydzieleni do konkretnych sekcji, a w nich do potrzebnych zadań. Przeszli również szkolenie z ABW i pierwszej pomocy. Uczestnicy szkolenia mieli możliwość zapoznania się z topografią miasta, gdyż spotkania odbywałysię w różnych punktach Krakowa.

„Jestem zadowolony, ponieważ dostałem zadanie, o które się modliłem, i o którym marzyłem. Najpierw trafiłem do Biura Prasowego, ale w związku z tym, że edycja tekstów nie należy do moich najmocniejszych stron, poprosiłem o przeniesienie do działu fotografii, która jest moją pasją” - mówi wolontariusz Mariusz Cygan. O swojej posłudze opowiada również Justyna Cupryn. „W czasie Światowych Dni Młodzieży będę posługiwała w Kwaterze Polskiej, gdzie między innymi polscy biskupi będą mieli swoje miejsce na odpoczynek pomiędzy głoszeniem katechez. Oprócz tego w Kwaterze Polskiej będzie znajdował się punkt medialny, gdzie będziemy na żywo nadawać transmisje i prezentować, jak Polacy z poszczególnych diecezji przeżywają wydarzenia centralne w Krakowie. Myślę, że to jest coś dla mnie i już odliczam dni do rozpoczęcia swojej posługi”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W sekcji komunikacji będzie działał Paweł Gomulak, który podejmie pracę z dziennikarzami z całego świata. „Zostałem przydzielony do pracy w Biurze Prasowym. Mimo, że na co dzień nie jestem związany z dziennikarstwem, to zadanie, które zostało mi powierzone, bardzo mnie cieszy, gdyż będę miał kontakt z zagranicznymi dziennikarzami. Współpracując z nimi, będę mógł wykorzystać swoje zdolności językowe”.

Pozostali wolontariusze hybrydowi z Łodzi Piotrowej zostali przydzieli do Redakcji Centrum Medialnego oraz do pomocy przy organizacji katechez.

2016-07-13 23:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Młodzi otwarci na Słowo

Niedziela łódzka 17/2024, str. VI

[ TEMATY ]

Łódź

Archiwum Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana”

Zakończenie konkursu przyniosło dużo radości

Zakończenie konkursu przyniosło dużo radości

Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana” już po raz 28. organizuje Ogólnopolski Konkursu Wiedzy Biblijnej (OKWB) przeznaczony dla młodzieży szkół ponadpodstawowych.

W bieżącej edycji zakres tematyczny obejmuje Księgę Sędziów oraz Dzieje Apostolskie. Tekstem źródłowym Konkursu jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (Edycja Świętego Pawła, 2011 r.). Patronat nad wydarzeniem objął m.in. abp Wojciech Polak, prymas Polski, a na terenie archidiecezji łódzkiej kard. Grzegorz Ryś, metropolita łódzki.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Iść do przodu z Chrystusem

2024-05-30 14:02

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Jak co roku tłumy Sandomierzan oraz turystów zgromadziła procesja eucharystyczna Bożego Ciała, która przeszła główną ulicą miasta z kościoła pw. Podwyższenia Krzyża do kościoła seminaryjnego pw. św. Michała Archanioła.

Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej rozpoczęła Msza Święta, sprawowana przez sandomierskich duszpasterzy, kapłanów pracujących w kurii diecezjalnej i seminarium duchownym, pod przewodnictwem Biskupa Sandomierskiego Krzysztofa Nitkiewicza.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję