Reklama

Jedność Kościoła

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 1/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z ks. kan. dr. Stanisławem Gręsiem, diecezjalnym referentem ds. ekumenizmu, rozmawia Magdalena Kozieł

Magdalena Kozieł: - Referat ds. ekumenizmu w naszej diecezji obchodzi właśnie 25 lat swojej działalności. Czy mógłby Ksiądz podsumować działalność ekumeniczną prowadzoną w tym czasie w diecezji?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ks. Stanisław Gręś: - Po Soborze Watykańskim II sprawami ekumenizmu zajmował się Wydział Duszpasterski Kurii Biskupiej. Bp Wilhelm Pluta 9 grudnia 1978 r. mianował mnie pomocniczym referentem Wydziału Duszpasterskiego Kurii Biskupiej ds. Ekumenizmu. Rozesłałem wówczas, dla lepszego rozeznania się w temacie, kwestionariusz do wszystkich parafii, aby zorientować się, jakie są wyznania na terenie diecezji. Wkrótce powstały także ośrodki ekumeniczne w Gorzowie Wlkp., Zielonej Górze, Głogowie, Żaganiu i Pile, do których były przydzielone sąsiednie dekanaty. W ośrodkach tych organizowane były nabożeństwa ekumeniczne z udziałem duchownych innych wyznań, którzy występowali z posługą głoszenia Słowa Bożego. Początkowo z posługą Słowa Bożego zapraszałem przedstawicieli innych wyznań z Warszawy, Wrocławia, Legnicy i Chodzieży, ponieważ miałem z nimi kontakt w latach wcześniejszych. Z czasem z tą posługą zapraszani byli przedstawiciele innych wyznań, istniejących na terenie naszej diecezji. Jeździłem regularnie na rekolekcje ekumeniczne, które odbywały w Laskach koło Warszawy. Oprócz wymienionych ośrodków ekumenicznych, organizowano nabożeństwa ekumeniczne także w innych miastach, a nawet w parafiach wiejskich naszej diecezji. Oczywiście, uczestniczyliśmy także w nabożeństwach organizowanych przez inne Kościoły.
Nawiązałem kontakt z Wyższym Seminarium Duchownych w Paradyżu. Organizowaliśmy wspólnie z władzami seminarium nabożeństwa ekumeniczne oraz sympozja. Warto wspomnieć m.in. o dwóch sympozjach: ekumenicznym i maryjnym, na których referaty wygłosili przedstawiciele różnych Kościołów, oraz o sympozjum z udziałem przedstawicieli Europejskiego Centrum Ekumenicznego z Frankfurtu nad Odrą.
Jako referent ds. ekumenizmu brałem również udział w nabożeństwach ekumenicznych, zjazdach i sympozjach w kraju i za granicą, m.in. w Warszawie, Lublinie, Wrocławiu, Toruniu; z zagranicznych należałoby wymienić Włochy, Austrię i Niemcy. Miałem też referaty na ogólnopolskim zjeździe referentów ds. ekumenizmu.

- Pracował Ksiądz przez siedem lat jako członek Komisji Episkopatu ds. Ekumenizmu.

- W kwietniu 1989 r. zostałem powołany na członka Komisji Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu oraz wybrany przez tę Komisję do współpracy w Podkomisji ds. Formacji Seminariów i Świeckich. Przewodniczący Komisji Episkopatu ds. Ekumenizmu bp Alfons Nossol zlecił mi sprawę Wyższych Seminariów Duchownych diecezjalnych i zakonnych w Polsce. Moim obowiązkiem było zbadać, jak realizowany jest ekumenizm w seminarium, a więc: nabożeństwa ekumeniczne, udział przedstawicieli innych wyznań, wykłady na temat ekumenizmu, zainteresowania tym zagadnieniem oraz kontakty z Kościołami innych wyznań. Do tej pracy przygotowałem odpowiednie kwestionariusze, które po zatwierdzeniu przez Episkopat Polski zostały rozesłane do wszystkich seminariów. Jeśli chodzi formację świeckich, zapraszałem na nabożeństwa ekumeniczne i organizowałem różne spotkania. Z Komisją Episkopatu ds. Ekumenizmu współpracowałem do chwili powstania Rady Episkopatu ds. Ekumenizmu, do której należą biskupi.

- Na terenie naszej diecezji zamieszkują ludzie różnego pochodzenia, różnych kultur i religii. Jakie wyznania szczególnie są tu obecne, oprócz wyznania rzymsko-katolickiego, i z jakimi z nich prowadzona jest współpraca?

Reklama

- Na terenie, który obejmuje nasza diecezja, swoją działalność duszpasterską prowadzą: Autokefaliczny Kościół Prawosławny, Kościół ewangelicko-augsburski, Kościół Chrześcijan Baptystów, Kościół polskokatolicki, Kościół Metodystów i Zbory Zielonoświątkowe. Ze wspomnianymi Kościołami współpracujemy i uczestniczymy w nabożeństwach ekumenicznych Słowa Bożego i sympozjach.

- Jak powinno wyglądać nabożeństwo ekumeniczne?

- Nabożeństwo ekumeniczne składa się z kilku części: liturgia wstępna, pokutna, Słowa Bożego, homilia, wyznanie wiary, modlitwy przyczynne, Ojcze nasz, przekazanie znaku pokoju i liturgia końcowa. Schemat modlitw na Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan przygotowuje Rada Episkopatu ds. Ekumenizmu, wspólnie z Polską Radą Ekumeniczną.

- Na czym polega współpraca z Europejskim Centrum Ekumenicznym we Frankfurcie nad Odrą?

- W 1993 r. Kościół ewangelicko-augsburski z Niemiec nawiązał kontakt z Kościołami znajdującymi się w obrębie naszej diecezji. Natomiast w 1994 r. powstało Europejskie Centrum Ekumeniczne we Frankfurcie nad Odrą. Strona niemiecka, dla lepszej współpracy z naszą diecezją, zaprosiła do współpracy mnie jako referenta ds. ekumenizmu w naszej diecezji, i chciała, abym należał także do Zarządu Centrum. Na życzenie ekumenistów niemieckich bp Adam Dyczkowski dokonał tej nominacji. Należę też do tzw. Grupy Programowej, której zadaniem jest planowanie nabożeństw ekumenicznych i różnych spotkań. W ramach współpracy ekumenistów niemieckich i naszej diecezji organizujemy wspólne nabożeństwa w Niemczech i w naszej diecezji oraz w Wyższym Seminarium Duchownym w Paradyżu. Wspólnie też służymy posługą Słowa Bożego. Spotykamy się przy okazji różnych uroczystości, z okazji wspólnych pielgrzymek po Polsce i za granicą. Warto wspomnieć o wspólnym pielgrzymowaniu do Gniezna, na Litwę, Ukrainę, Łotwę i do Czech. Zorganizowaliśmy także kilkudniowe spotkanie młodzieży polskiej i niemieckiej we Frankfurcie nad Odrą.
Przy tej okazji trzeba także powiedzieć, że we współpracę ekumeniczną angażuje się osoby świeckie. W tej działalności ekumenicznej biorą czynny udział starostowie, wójtowie, lekarze, nauczyciele, a nawet policja.

- Dziękuje za rozmowę.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Brat Albert pokonał depresję

2025-04-11 07:58

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

mat. prasowy

Ciekawym porównaniem jest proces tworzenia fortepianów Steinway, które powstają po długim i skomplikowanym procesie, pełnym wyzwań. Podobnie jak drewno, które musi przejść przez wiele prób, aby stać się instrumentem muzycznym o doskonałym brzmieniu, tak i nasze życie, poddane cierpieniu, może stać się źródłem piękna i dobra. Przykłady wielkich artystów i myślicieli, którzy zmagali się z problemami psychicznymi, pokazują, że cierpienie może być drogą do głębszego zrozumienia i twórczości.

Przykład życia Adama Chmielowskiego, znanego jako Brat Albert, ilustruje jak cierpienie może prowadzić do odkrycia głębszego sensu życia. Choć jego życie było pełne trudności, w tym utraty rodziców i zmagania z chorobą psychiczną, to właśnie przez te doświadczenia odkrył swoje powołanie do służby najbiedniejszym. Jego decyzja o porzuceniu kariery malarskiej na rzecz pomocy innym pokazuje, jak cierpienie może być przekształcone w coś pięknego i wartościowego.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Pięć śmiertelnych ofiar pożaru w Pszowie

2025-04-14 07:59

[ TEMATY ]

pożar

PAP/Jarek Praszkiewicz

Pięć osób zginęło w wyniku pożaru, do którego doszło w niedzielę wieczorem w Pszowie (pow. wodzisławski). Z płonącego budynku ewakuowano dwanaście osób - dwie osoby narodowości ukraińskiej i dziesięć osób narodowości polskiej - powiedział komendant główny PSP nadbryg. Wojciech Kruczek.

W czasie briefingu prasowego późnym wieczorem wojewoda śląski Marek Wójcik poinformował, że z 12 osób, które udało się ewakuować, jedna przebywa w tym momencie w szpitalu, pozostałym zapewniono możliwość noclegu". Pożar wybuchł ok. godz. 18.30.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję