Reklama

Będziecie moimi świadkami

XXVIII Dni Duchowości, zorganizowane przez Instytut Teologii Duchowości KUL, odbywały się pod hasłem: „Świadek Jezusa”. Ubiegłoroczne sympozjum dotyczyło problemu dawania świadectwa Prawdzie, aż do męczeństwa za wiarę. Odkrywanie łaski męczeństwa połączone zostało z przytoczeniem przykładów oddania życia za Chrystusa.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Cenna jest w oczach Pana śmierć Jego wyznawców
(Ps 116, 15)

„Słowa Tertuliana z II w., o tym, że krew męczenników jest zasiewem chrześcijan, nie straciły nic na swojej aktualności. Śmierć prawdziwych świadków wiary budzi naszą wiarę i umacnia Kościół” - powiedział ks. prof. Marek Chmielewski z Instytutu Teologii Duchowości. Teologiczną wizję chrześcijańskiego męczeństwa przedstawił ks. prof. Walerian Słomka. Przyczyną męczeństwa jest żywa wiara i przekonanie o prawdziwości mesjańskiej misji Chrystusa, a oddanie życia za Chrystusa jest wyrazem największej miłości. Prototypem męczennika jest sam Jezus Chrystus. Do męczeństwa dochodzi wtedy, gdy ludzie, nienawidzący wszystkiego, co wyraża imię Jezus, zabijają tych, dla których cierpieć zniewagę i umierać dla Tego imienia jest zaszczytem.
Czterej prelegenci przedstawili wykłady historyczne: bp Jan Śrutwa o prześladowaniach chrześcijan galijskich w Lyonie i Wiennie w 177 r.; bp Paweł Socha o pierwszych męczennikach polskich, Pięciu Braciach zamordowanych w 1003 r. koło Międzyrzecza Wielkopolskiego; ks. prof. Jerzy Misiurek o beatyfikowanych i kanonizowanych męczennikach w dziejach Kościoła polskiego (od św. Wojciecha aż do 108 męczenników II wojny światowej, w tym o lubliniance, bł. Marcie Kazimierze Wołowskiej); o. dr Gabriel Bartoszewski o procesie beatyfikacyjnym i kanonizacyjnym św. Maksymiliana, którego ogłoszenie męczennikiem było wydarzeniem precedensowym oraz o drodze do beatyfikacji innych męczenników II wojny światowej.
Ks. prof. Ireneusz Werbiński w referacie Wychowawcze znaczenie hagiografii podkreślał, że konkretni święci są dla nas wzorami do naśladowania. Wyzwolenie odpowiednich motywacji i konkretna realizacja świętości jest możliwa dzięki zrozumieniu znaków jej towarzyszących. Pomocna w tym jest właśnie hagiografia - nauka o dziejach świętych ludzi. Ks. dr Zenon Hanas stwierdził, że także w dobie społeczeństwa medialnego, gdy każdy może powiedzieć co chce, jest miejsce na męczeństwo za Prawdę. Nie wszystkim podoba się mówienie o Chrystusie i są wpływowe siły, które chcą propagowanie Prawdy w konfrontacji z fałszywymi ideologiami ukrócić, a nawet zniszczyć. Dr Giorgio Varricchio z Benewentu na przykładzie Świętej Rodziny pokazywał, co znaczy stracić życie dla Jezusa w życiu rodzinnym. Chodzi tu o otwieranie swojego serca dla innych i zapieranie się własnego „ja”, o dar z siebie dla miłości większej, niż miłość własna.
O. prof. Antoni J. Nowak mówił o doznaniach osoby, która chce zaświadczyć o Jezusie: lęka się ona nie prześladowań, ale tego, że nie podoła szykanom i zerwie relację z Chrystusem. Strach dotyczy utraty miłości i możliwości bycia miłowanym, bowiem życie bez miłości jest dla człowieka „uchrystusowionego” życiem w absurdzie. Świadkowi Jezusa towarzyszy także męstwo, głębokie zaufanie i nadzieja, płynące z łaski wiary.
Przejmujące, głębokie, proste i pokorne, pozostawione bez komentarza świadectwo o okrutnym umęczeniu, najgłębszym upodleniu i eksterminacji wielu polskich księży i anonimowej rzeszy kleru zakonnego i wiernych świeckich w obozach koncentracyjnych, za pośrednictwem ks. dr. Jarosława Szymczaka, złożył abp. Kazimierz Majdański, były więzień Dachau, poddawany pseudomedycznym doświadczeniom. Ilustracją do świadectwa był dokumentalny film Wandy Rollny o martyrologii duchowieństwa polskiego w obozach Czas wielkiej próby. „Łaska męczeństwa jest łaską wyjątkową” napisał we wstrząsającej książce Będziecie moimi świadkami abp Majdański. „Niech owocem tych obrad będzie umocnienie w nadziei, że jest możliwe świadectwo życia w imię najwyższego Dobra, Prawdy i Piękna oraz w radości, że jesteśmy zaproszeni do świadczenia” - mówił na koniec ks. prof. Chmielewski. Nie zapomnijmy słów Pawła VI z 1974 r.: „Człowiek współczesny chętniej słucha świadków niż nauczycieli; a jeśli już nawet słucha nauczycieli, to dlatego że są oni równocześnie świadkami”.

Trzy pierwsze wieki chrześcijaństwa to czas prześladowań i męczeństwa. Z krwi męczenników zrodził się Kościół pierwszego tysiąclecia. Przez 20 stuleci z powodu przekonań religijnych zamęczono ponad 40 mln chrześcijan. Co roku, także w czasach współczesnych, za wiarę w Chrystusa ginie ok. 160 tys. ludzi. Ogromne żniwo przyniósł wiek XX: ilością męczenników przewyższa wszystkie inne stulecia. Jeśli chodzi o polskie duchowieństwo, to z rąk nazistów śmierć poniosło 2801 osób. W Dachau więziono 1780 polskich księży, co drugi z nich zginął. Męczennicy w czasów wojny są znakiem Bożej Opatrzności dla naszego narodu. Troska o ich kult jest naszym zadaniem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Silna i przedsiębiorcza kobieta

Niedziela Ogólnopolska 12/2022, str. VIII

pl.wikipedia.org

Św. Benedykta od Bożej Opatrzności Cambiagio Frassinello

Św. Benedykta od Bożej Opatrzności
Cambiagio Frassinello

Ideał, który realizowała św. Benedykta od Bożej Opatrzności stał się fundamentem nowoczesnego podejścia do edukacji i roli kobiety w społeczeństwie.

Już w dzieciństwie Benedykta Cambiagio miała pragnienie życia w zakonie, ale jej rodzice byli temu przeciwni. Dlatego, zgodnie z ich wolą, 7 lutego 1816 r. wyszła za mąż za Giovanniego Battistę Frassinellego. Postanowili jednak żyć w czystości. Za zgodą męża, w lipcu 1825 r., Benedykta wstąpiła do klasztoru sióstr urszulanek w Capriolo. Giovanni natomiast został bratem zakonnym w zgromadzeniu ojców somasków. Po kilku miesiącach pobytu u urszulanek Benedykta zrozumiała, że jej powołaniem nie jest kontemplacja, lecz apostolstwo czynne. Wróciła do domu rodziców w Pawii i, mimo ogromnych trudności – głównie materialnych, opiekowała się młodymi dziewczętami. W 1826 r. założyła dla nich ośrodek pomocy. Tak powstało dzieło apostolskie wspomagane przez licznych dobroczyńców i wolontariuszy. W tej pracy pomagał jej również Giovanni. W 1827 r. oboje odnowili przed biskupem ślub czystości. Pobyt w Pawii przyniósł jednak Benedykcie dużo cierpień. Na skutek pomówień w 1838 r. musiała opuścić miasto i przekazać biskupowi założony przez siebie ośrodek.
CZYTAJ DALEJ

Niemcy: miasta odwołują imprezy w obawie przed atakami terrorystycznymi

2025-03-20 18:58

[ TEMATY ]

Niemcy

Adobe Stock

Festyny oraz wydarzenia takie jak targi staroci czy ogniska wielkanocne są odwoływane w miejscowościach w całych Niemczech, ponieważ według organizatorów nie są wystarczająco zabezpieczane przed ewentualnymi atakami - pisze w czwartek portal dziennika "Bild".

"Codziennie napływają nowe hiobowe wieści z całej Republiki" - podkreśla portal, wyliczając odwołane wydarzenia.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Ku czci św. Józefa

2025-03-21 08:19

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Biskup Piotr Kleszcz sprawował Mszę św. odpustową w parafii Karmelitów Bosych pw. Opieki św. Józefa w Łodzi.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję