Reklama

150-lecie ogłoszenia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co niedzielę jadąc z Latiny do Caserty mijam po drodze miasto Gaeta, które jest stolicą diecezji z VIII w., podniesioną do rangi archidiecezji 31 grudnia 1848 r., gdy przebywał tam na wygnaniu papież bł. Pius IX. W tym roku przypada 150. rocznica ogłoszenia przez tego Papieża dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. W związku z tym chciałbym przypomnieć tło historyczne i okoliczności, jakie poprzedziły to ogłoszenie.
Po śmierci Grzegorza XVI w dniu 16 czerwca 1846 r. nowym papieżem wybrano młodego, liczącego 54 lata, kard. Giovanniego Marię Mastai-Ferettiego, który przyjął imię Piusa IX. Dwa miesiące przed wyborem Piusa IX wybuchła wojna pomiędzy królem Karolem Albertem sabaudzkim, władcą Piemontu i Sardynii, a Austrią, która zajmowała północne terytoria Italii. Liberałowie związani z ruchem dążącym do wyzwolenia terytoriów włoskich znajdujących się pod dominacją austriacką widzieli w tym konflikcie okazję do zrobienia kolejnego kroku na drodze do jedności narodowej i sądzili, że będzie można pozyskać dla tej idei nowego papieża. Gdy Pius IX powołał się na neutralność, którą bardzo sobie cenił i do której był bardzo przywiązany, opozycja przypuściła na niego ostry atak. 15 listopada 1848 r., w dniu inauguracji prac parlamentu państwa kościelnego, hrabia Pellegrino Rossi, szef rządu papieskiego, został zamordowany na dziedzińcu Pałacu Kancelarii. Wkrótce rozruchy ogarnęły ulice i przybrały takie rozmiary, że wieczorem 24 listopada papież w przebraniu zwykłego księdza opuścił Kwirynał i schronił się w Gaecie, należącej do królestwa obojga Sycylii rządzonego przez Ferdynanda II z dynastii Burbonów, który oddał do dyspozycji papieża swój zamek królewski. Po wyjeździe papieża w Rzymie zapanowała anarchia. Proklamowano Republikę Rzymską, uchwalono detronizację papieża i oddano władzę w ręce Mazziniego, który stanął na czele triumwiratu rządzącego republiką. Na wiosnę 1949 r. zawiązało się europejskie przymierze mające na celu przywrócenie papieżowi władzy świeckiej. Korpus ekspedycyjny pod dowództwem francuskiego generała Nicolasa Oudinota po krwawej klęsce w kwietniu 1949 r., 3 lipca tegoż roku wkroczył do Wiecznego Miasta. Pius IX wysłał list gratulacyjny do Rzymian, ale sam jeszcze nie miał zamiaru wracać, tylko 4 września 1849 r. popłynął statkiem parowym (pierwszy raz w historii) do Neapolu, gdzie zamieszkał w rezydencji królewskiej w Portici, przedłużając swoje wygnanie. Dopiero 12 kwietnia 1850 r. powrócił do Rzymu. Takie było tło prawie półtorarocznego wygnania papieża.
W czasie pobytu w Gaecie Pius IX odwiedzał różne miejsca, szczególnie sanktuaria i miejsca pielgrzymkowe w pobliżu tego miasta jak np. Maria Santissima della Civita, Montagna Spaccata, Madonna della Cattena. Najbliżej położona była, znajdująca się w obrębie murów miejskich, wciśnięta niejako w te mury od strony zatoki, kaplica zwana Złotą Grotą, poświęcona Niepokalanej Dziewicy Maryi przy sanktuarium Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny. Wielokrotnie przybywał tutaj znakomity Rzymski Wygnaniec na modlitwę i rozważania przed obrazem Niepokalanej namalowanym przez Scipione Pulzone w roku 1582. Właśnie z Gaety 2 lutego 1949 r. rozesłał do biskupów całego świata encyklikę Ubi primum prosząc, aby się wypowiedzieli w sprawie ogłoszenia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Zaowocowało to po powrocie do Rzymu uroczystym ogłoszeniem 8 grudnia 1854 r. w Bazylice św. Piotra w obecności ponad 200 zaproszonych przez papieża kardynałów, arcybiskupów i biskupów, jako przedstawicieli każdego kraju świata, bullą Ineffabilis Deus, dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maj przy kapliczkach

Zdarza się minąć je, nawet jadąc główną drogą, częściej jednak stoją w miejscach zacisznych. Po co stawiano Maryjne kapliczki? Najczęściej żeby podziękować. Albo uczcić Matkę Bożą. Człowiek, który „lubi się z Maryją”, wie, o co chodzi.

Źródła mówią, że w Polsce nabożeństwa majowe przy kapliczkach przydrożnych odprawiane były od lat 70. XIX wieku. Ale takie zbieranie się dla oddania czci Maryi nie jest naszym autorskim pomysłem, bo choćby w Żywocie św. Filipa Nereusza (1515-95) czytamy, że gromadził on dzieci przy obrazach i figurach maryjnych, gdzie wspólnie śpiewali pieśni, składali kwiaty oraz duchowe ofiary i wyrzeczenia. A żyjący jeszcze wcześniej król hiszpański Alfons X Mądry (1221-84) zalecał swoim poddanym wieczorne gromadzenie się wokół figur Matki Bożej na modlitwę właśnie w maju.

CZYTAJ DALEJ

Rada Stała KEP przypomina stanowisko Kościoła nt. godności każdej istoty ludzkiej

2024-05-08 16:49

[ TEMATY ]

KEP

godność

Adobe.Stock

W związku z narastającą w przestrzeni publicznej i działaniach rządu presją dotyczącą zmiany prawnej ochrony życia ludzkiego w kierunku legalizacji zabijania dzieci w łonie matek, pragniemy przypomnieć jednoznaczne i niezmienne stanowisko Kościoła w tej kwestii - napisali członkowie Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski w Stanowisku w sprawie prawnej ochrony ludzkiego życia.

Członkowie Rady Stałej KEP przypominają punkt 47. Deklaracji Dykasterii Nauki Wiary Dignitas infinita o godności człowieka. „Kościół nie przestaje przypominać, że «godność każdej istoty ludzkiej ma charakter istotowy i obowiązuje od chwili poczęcia do naturalnej śmierci. Uznanie tej godności jest niezbywalnym warunkiem wstępnym ochrony egzystencji osobistej i społecznej, a także niezbędnym warunkiem tego, by braterstwo i przyjaźń społeczna mogły się urzeczywistniać między wszystkimi narodami na ziemi». Opierając się na tej nienaruszalnej wartości ludzkiego życia, magisterium Kościoła zawsze wypowiadało się przeciwko aborcji” - czytamy w Deklaracji.

CZYTAJ DALEJ

Dzień Europy: Europa w wizji Jana Pawła II

2024-05-09 10:39

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

dzień europy

Karol Porwich/Niedziela

9 maja przypada Dzień Europy. Stanowi to doskonała okazję dla przypomnienia myśli europejskiej Jana Pawła II. Europa była dlań ważną przestrzenią kulturową, w której budowę chrześcijaństwo nie tylko wniosło wielki wkład, ale nadal może być cennym czynnikiem inspiracji na przyszłość. Jednocześnie od początku swego pontyfikatu - doceniając "wschodnie płuco" Europy - zabiegał o reintegrację kontynentu, co zostało zwieńczone włączeniem do europejskich struktur krajów Europy środkowej w 2004. Dokonania Jana Pawła II w tym zakresie predestynują do zaliczenia go w poczet "Ojców zjednoczonej Europy". Przypominamy analityczny tekst na ten temat.

Europa dla Jana Pawła II była nie tylko pojęciem geograficznym lecz przestrzenią kulturową, w której myśl starożytna (grecko-rzymska) spoiła się z religijną tradycją judeochrześcijańską. Formułował więc wizję zjednoczonej Europy w nawiązaniu do jej bogatego kulturowego i religijnego dziedzictwa, podkreślając dziejową rolę chrześcijaństwa. Nieustannie apelował o wierność tym korzeniom i uwzględnienie ich we współczesnych działaniach związanych z integracją kontynentu. A polskość w integralny sposób wiązał z europejskością.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję