Reklama

Tradycje Wielkanocne

Strażnicy Bożego Grobu

Niedziela przemyska 15/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Straże Grobu Bożego to jedna ze starszych, a zarazem piękniejszych tradycji Wielkanocnych Podkarpacia. Zwyczaj zaciągania honorowych wart przy symbolicznym Grobie Chrystusa ma w naszym regionie już ponad 300-letnią tradycję, zapoczątkowaną jeszcze przez zakon Bożogrobców.

Historia straży grobowych

Po zdobyciu Ziemi Świętej przez wojska arabskie, Bożogrobcy przybyli do Europy. W Polsce działali w Miechowie, a od 1394 r. także w Przeworsku. Pamiątką ich obecności w tym mieście jest niecodzienny zabytek architektury sakralnej z 1712 r. - znajdująca się w bazylice mniejszej pw. Świętego Ducha kaplica Grobu Bożego, zbudowana na wzór jerozolimskiej. Mimo kasaty zakonu tradycja zaciągania wart przy Bożym Grobie przetrwała i w wielu środowiskach kultywowana jest po dzień dzisiejszy stanowiąc nieodłączny element Triduum Paschalnego. Wielu etnografów powołując się na ustne przekazy, genezę straży grobowych - zwanych także „Turkami” - wywodzi z okresu rządów króla Jana III Sobieskiego, którego oddziały powracając ze zwycięskiej odsieczy wiedeńskiej w 1683 r., w okresie Triduum Paschalnego, miały zaciągać straże przy Bożym Grobie. Ponoć mieli ze sobą liczne łupy wojenne, atrybuty tureckie, stąd też nazwano ich Turkami. Zwyczaj ten przekazywany z pokolenia na pokolenie przetrwał do dziś, a barwne straże wciąż podnoszą nastrój skupienia adorując Boży Grób, uświetniając również inne ważne uroczystości kościelne i świeckie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Straż Grobowa z Pruchnika

Jedną z najstarszych jest Honorowa Straż Bożego Grobu z Pruchnika, która już od 110 lat uświetnia uroczystości kościelne i świeckie, za najważniejsze uznając jednak warty przy symbolicznym Grobie Pana Jezusa. Straż została utworzona w 1894 r., w setną rocznicę Powstania Kościuszkowskiego, z inicjatywy ówczesnych władz miasta. Jednym z przywódców tego powstania był szewc z zawodu, Jan Kiliński. Dla upamiętnienia tej niezwykłej dla miasteczka o tradycjach szewskich postaci, uszyto mundury na wzór kontusza pułkownika Kilińskiego. I tak oto 13 pruchnickich mieszczan przyodzianych w kolorowe stroje, rogatywki, granatowe żupany, z szablami u boku rozpoczęło działalność Honorowej Straży Bożego Grobu. W swej historii Straż Grobowa z Pruchnika przechodziła różne koleje losu. W czasie pożogi wojennej zaniechano nawet jej działalności, by w 1946 r. przywrócić ten zwyczaj na nowo. Działalność Straży nie była na rękę także komunistycznym władzom, zwalczającym tradycję katolicką i patriotyczną. Zdeponowano więc szable i część kontuszy sądząc, że tym sposobem uda się przełamać mocno zakorzeniony zwyczaj, a Straż zaniecha swej działalności - na próżno jednak. Akcesoria odzyskano, a działalność rozkwitła na nowo. Dziś Honorowa Straż Bożego Grobu im. Jana Kilińskiego w Pruchniku, licząca blisko 30 członków - mężczyzn o nienagannej postawie etyczno-moralnej - trwa nadal przy Chrystusowym Grobie, jako niezniszczalnym fundamencie wiary.

Reklama

Turki i Grobowszczaki

Kolejnym przejawem tradycji wielkanocnej w regionie podkarpackim są Turki. Kultywują pamięć oddziałów Jana III Sobieskiego, które jak podaje legenda, powracając ze zwycięskiej odsieczy wiedeńskiej, w okresie Triduum Paschalnego zaciągały straże, czuwając przy Grobie Chrystusa. Jako zwycięzcy mieli ze sobą liczne łupy wojenne, w tym atrybuty tureckie, od których zrodziła się też ich nazwa. Według innej tradycji, to tureccy jeńcy wojenni przechodząc na chrześcijaństwo pasowani byli na strażników Grobu Bożego zaciągając przy nim warty. Tradycja Turków dość powszechna jest dziś przede wszystkim na ziemi przeworskiej, m. in. w Gniewczynie i Tryńczy, a w opinii etnografów Podkarpacie jest jednym z nielicznych w kraju regionów, gdzie zwyczaj zaciągania wart, z pieczołowitością kultywowany, znajduje wciąż rzesze naśladowców. Dość popularne w regionie są również tzw. Grobowszczaki. Ich stroje wprawdzie dość dowolne, posiadają przewagę elementów ubiorów wojskowych i strażackich, przemieszanych z ludowymi detalami. Podobnie jak Straże Grobowe i Turki, w okresie Triduum Paschalnego trwają oni przy Grobie Zbawiciela zaciągając warty.

Kultywując piękną tradycję

Materiały źródłowe podają, że w okresie Wielkiego Tygodnia młodzi mieszkańcy wsi i małych miasteczek tworzyli kilkunastoosobowe, strojne oddziały. Zaciągali w kościołach straże honorowe przy symbolicznym Grobie Chrystusa, a w Wielkanocny poranek odwiedzali sąsiadów - dzieląc się z nimi radosną nowiną o Zmartwychwstaniu. Na terenie Podkarpacia zwyczaj ten przekazywany z pokolenia na pokolenie trwa do dziś. Zaś od kilkunastu lat rokrocznie organizowane są tzw. Małopolskie Parady Honorowych Straży Grobu Bożego. Najczęściej uroczystości te odbywają się w Grodzisku Dolnym k. Leżajska, w Pruchniku, a ostatnio także w Dzikowcu k. Kolbuszowej.
Mimo wielu przeciwności i zmiennych kolei losu, ta piękna i bogata w swej treści tradycja przetrwała na Podkarpaciu do dziś. Zaangażowanie zaś starszych, jak i młodzieży w kultywowanie tradycji ojców pozwalają mieć nadzieję, że zwyczaj ten przetrwa następne pokolenia.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Anioł z Auschwitz

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

Wielcy polskiego Kościoła

Archiwum Archidiecezjalne w Łodzi

Stanisława Leszczyńska

Stanisława Leszczyńska

Są postacie, które nigdy nie nazwałyby samych siebie bohaterami, a jednak o ich czynach z podziwem opowiadają kolejne pokolenia. Taka właśnie była Stanisława Leszczyńska – „Mateczka”, położna z Auschwitz.

Przyszła bohaterka urodziła się 8 maja 1896 r. w Łodzi, w niezamożnej rodzinie Zambrzyckich. Jej bliscy borykali się z tak dużymi trudnościami finansowymi, że w 1908 r. całą rodziną wyjechali w poszukiwaniu lepszego życia do Rio de Janeiro. Po 2 latach jednak powrócili do kraju i Stanisława podjęła przerwaną edukację.

CZYTAJ DALEJ

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Europa ojczyzn, a nie Europa bez ojczyzn

2024-05-09 10:36

[ TEMATY ]

Europa

Jadwiga Wiśniewska

Magdalena Pijewska

Od 20 lat Polska jest członkiem Unii Europejskiej. Z perspektywy tych dwóch dekad z całą odpowiedzialnością można postawić tezę, że dzisiejsza Wspólnota nie jest tą samą, do której wstępowaliśmy 1 maja 2004 r.

Coraz mniej przypomina Unię, o której marzyli jej Ojcowie Założyciele, tacy jak Robert Schumann, którego wspominamy w sposób szczególny co roku, 9 maja, w Dniu Europy. Święto to upamiętnia rocznicę wygłoszenia historycznej deklaracji Schumana, która stała się fundamentem dzisiejszej UE. Dla tego męża stanu, a dziś kandydata na ołtarze, oczywiste było, że „europejski duch oznacza bycie świadomym przynależności do kultury chrześcijańskiej rodziny i gotowym do służenia tej społeczności w duchu całkowitej wzajemności, bez żadnych ukrytych motywów hegemonii, bądź egoistycznego wykorzystywania innych”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję