Reklama

Aktualności

Franciszek: edukacja katolicka musi służyć rozwojowi humanizmu, dialogu i nadziei

„Szkoły i uniwersytety katolickie wnoszą wielki wkład do misji Kościoła, kiedy służą rozwojowi w humanizmie, w dialogu i nadziei” – powiedział Franciszek przyjmując uczestników sesji plenarnej Kongregacji ds. Edukacji Katolickiej. Był wśród nich metropolita krakowski a zarazem wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, abp Marek Jędraszewski.

[ TEMATY ]

Franciszek

edukacja

Mazur/episkopat.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Papież przypomniał, że obecna sesja plenarna poruszyła szereg kwestii, w tym formację początkową i stałą wykładowców i zarządzających, uwzględniając potrzebę edukacji integrującej i nieformalnej; wkład w edukację katolicką zgromadzeń zakonnych, a także wsparcie dla niej udzielane przez Kościoły partykularne oraz inne organizacje wychowawcze. Znaczna część pracy tego gremium została poświęcona wyższym uczelniom kościelnym, mając na celu aktualizację Konstytucji Apostolskiej Sapientia Christiana; promowanie studiów prawa kanonicznego w odniesieniu do reformy procesów o stwierdzenie nieważności małżeństwa; a także wspieranie duszpasterstwa akademickiego. Rozważano także możliwość opracowania wytycznych w celu zwiększenia odpowiedzialności wszystkich osób zaangażowanych w dziedzinie edukacji.

Następnie Ojciec Święty wyraził swoje oczekiwania odnoszące się do edukacji katolickiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Franciszek wskazał, że w obliczu nachalnego indywidualizmu, powodującemu brak humanizmu i bezowocność kulturową, konieczna jest troska o humanizację edukacji. Zaznaczył, że szkoły i uczelnie mają pełen sens w powiązaniu z kształtowaniem osoby. Wezwał wychowawców, by pomagali młodym w budowaniu świata bardziej solidarnego i pokojowego oraz otwieraniu się na transcendencję.

Reklama

Następnie papież podkreślił znaczenie rozwijania kultury dialogu. Zaznaczył, że w obliczu aktualnej sytuacji w świecie, katolickie instytucje edukacyjne wezwane są, by formować młodych do spotkania z osobami innej kultury i światopoglądu oraz docenienia różnorodności kulturowej i religijnej. „Dialog bowiem wychowuje, gdy osoba odnosi się z szacunkiem, poważaniem, szczerze słuchając oraz wyraża się autentycznie, bez ukrywania lub ograniczania swojej tożsamości karmiącej się inspiracją ewangeliczną” – stwierdził Ojciec Święty. Jednocześnie Franciszek wyraził życzenia, aby absolwenci szkół katolickich umieli budować pomosty i znajdować nowe odpowiedzi na wiele wyzwań naszych czasów. Zaznaczył, że szkoły i uniwersytety są powołane do nauczania metody dialogu intelektualnego, którego celem jest znalezienie prawdy, a nieustannie wzorem w tej dziedzinie jest św. Tomasz z Akwinu.

Ostatnim zaleceniem papieża dla katolickich placówek edukacyjnych jest upowszechnienie nadziei, bowiem człowiek nie może żyć bez nadziei a edukacja rodzi nadzieję. Wyraził przekonanie, że ludzie młodzi poszukujący tego co piękne, dobre i prawdziwe muszą być wysłuchani przez swoich wychowawców. „Szkoły i uniwersytety katolickie wnoszą wielki wkład do misji Kościoła, kiedy służą rozwojowi w humanizmie, w dialogu i nadziei” – zakończył swoje przemówienie Ojciec Święty.

2017-02-09 15:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: o co młodzi zapytali papieża i ojców synodalnych?

[ TEMATY ]

Franciszek

Synod o młodzieży

KEP

Podczas spotkania młodzieży z papieżem, zorganizowanego 6 października w Auli Pawła VI, w ramach trwającego Synodu Biskupów, młodzi ludzie przekazali na ręce ojca świętego pytania od swojego pokolenia i poprosili aby papież i ojcowie synodalni przygotowali odpowiedzi na w ramach obrad synodalnych. Oto ich treść:

1. Ojcze Święty, ojcowie synodalni. My, młodzi, żyjemy zanurzeni w społeczeństwo, które jest hałaśliwe, pełne propozycji i wzorów. Szybko wkradają się między nas wątpliwości. Czujemy, że aby odnaleźć samych siebie, potrzebujemy czasu i przestrzeni. Gdzie je odnaleźć, abyśmy mogli prawdziwie wzrastać pośród tak wielu różnych głosów?

CZYTAJ DALEJ

Czy przylgnąłem sercem do Jezusa dość mocno?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii J 6, 44-51.

Czwartek, 18 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Fundacja Grupa Proelio: nowy przedmiot „edukacja zdrowotna” to permisywna edukacja seksualna

2024-04-19 14:27

[ TEMATY ]

edukacja

Adobe Stock

Od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot „Edukacja zdrowotna”, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie”. - Ministerstwo Edukacji wraz z resortami zdrowia i sportu, pod przykrywką troski o zdrowie dzieci i młodzieży, planuje wprowadzić do szkół permisywną, deprawacyjną, edukację seksualną. W odróżnieniu od Wychowania do Życia w rodzinie nowy przedmiot może być obowiązkowy - alarmuje Grupa Proelio i zachęca do sprzeciwu wobec tych planów.

Ministrowie edukacji, zdrowia i sportu na wspólnej konferencji prasowej zapowiedzieli, że od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie” - „Edukacja zdrowotna”. Jego elementem ma być edukacja seksualna.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję