Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: „Missa ex tempore” Marcela Pérèsa zabrzmiała „Gaude Mater”

„Missa ex tempore” Marcela Pérèsa nawiązująca do kunsztownych mszy Johannesa Okeghema (ok. 1410-1487), zbudowana na chorale gregoriańskim zabrzmiała 3 maja w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana, w ramach 27. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie.

[ TEMATY ]

Częstochowa

Gaude Mater

Magdalena Pijewska/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzieło wykonali Marcel Pérès – kontratenor (Francja ) oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” , pod dyrekcją Anny Szostak.

Koncert połączony został z wręczeniem nagród w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra Nova”. Podczas koncertu zostały wykonane kompozycje laureatów konkursu. W kościele seminaryjnym zabrzmiały: „Cum enim quietum silentium contineret omnia” Janusza Krzysztofa Korczaka (Polska), „O Emmanuel” Andreja Makora (Słowenia ) oraz „Misericordias Domini” Katarzyny Danel (Polska).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Natomiast statuetką „Marka Częstochowskie – lubię to!” uhonorowana została dyrektor festiwalu, Małgorzata Zuzanna Nowak. Statuetkę wręczył abp Wacław Depo, metropolita częstochowski. Natomiast ks. Piotr Zaborski podkreślił wkład Małgorzaty Zuzanny Nowak poprzez Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w dialog pomiędzy trzema wielkimi religiami monoteistycznymi: chrześcijaństwem, judaizmem i islamem. - Pani Dyrektor dołączyła do grona tych, którym leży na sercu troska o jedność Kościołów w samym chrześcijaństwie – dodał ks. Zaborski.

Forma mszy i jej różnorodne odsłony - od klasycznej gregoriańskiej po „Missa pro pace” Feliksa Nowowiejskiego - to główny motyw tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”.

Marcel Pérès, urodzony w 1956 r., uznawany jest za najwybitniejszego specjalistę muzyki średniowiecza oraz wielki autorytet w dziedzinie wykonywania chorału gregoriańskiego. Od 1982 roku koncertuje z zespołem Ensemble Organum, którego jest założycielem. Wraz z nim Pérès dokonał ponad 30 nagrań muzyki średniowiecza i renesansu dla prestiżowej wytwórni Harmonia Mundi. Wiele z nich, jak np. nagranie Śpiewów starorzymskich od VII do VIII wieku, Polifonii akwitańskiej z XII wieku czy „Missa de Notre-Dame” Guillauma de Machauta, stało się kamieniami milowymi w dziedzinie fonografii muzycznej i spowodowało olbrzymie zainteresowanie muzyką średniowiecza.

Reklama



Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” to czołowa w Polsce kameralna grupa śpiewacza, znana ze znakomitych interpretacji muzyki dawnej i najnowszej, utworzona w 1990 r. przez Annę Szostak. Zespół występował m.in. w Gewandhaus w Lipsku, Parco della Musica w Rzymie, Palais de Beaux Arts oraz Le Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Concertgebouw w Amsterdamie, Gran Teatro La Fenice w Wenecji, Mei Lanfang Theatre w Pekinie. Na dorobek nagraniowy „Cameraty Silesia” składa się kilkadziesiąt płyt.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą. Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

2017-05-03 17:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: koncert organowy na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

koncert

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Emanuel Józef Bączkowski

Emanuel Józef Bączkowski

Kompozycje takich twórców jak: Jan Sebastian Bach, Johann Gottfried Walther, Edward Francis Rimbault oraz Petr Eben, mogli usłyszeć 3 maja uczestnicy 28. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie. Dzieła tych twórców wykonał w kościele ewangelicko-augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie Emanuel Józef Bączkowski.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Historia Anny jest dowodem na to, że Bóg może człowieka wyciągnąć z każdej trudnej życiowej sytuacji i dać mu spełnione, szczęśliwe życie. Trzeba tylko się nawrócić.

Od dzieciństwa była prowadzona przez mamę za rękę do kościoła. Gdy dorosła, nie miała już takiej potrzeby. – Mawiałam do męża: „Weź dzieci do kościoła, ja ugotuję obiad i odpocznę”, i on to robił. Czasem chodziłam do kościoła, ale kompletnie nie rozumiałam, co się na Mszy św. dzieje. Niekiedy słyszałam, że Pan Bóg komuś pomógł, ale myślałam: No, może komuś świętemu, wyjątkowemu pomógł, ale na pewno nie robi tego dla tzw. przeciętnych ludzi, takich jak ja.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję