Reklama

Matka Boża z Góry Karmel

Niedziela płocka 29/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

16 lipca obchodziliśmy liturgiczne wspomnienie Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel, w Polsce znane jako wspomnienie Matki Bożej Szkaplerznej. W czasach Starego Testamentu, w IX w. przed Chrystusem, na górze Karmel prorok Eliasz bronił wiary Izraela w jedynego Boga, występując przeciw pogańskim prorokom Baala. W XII w. naszej ery chrześcijańskiej na wzgórzach Karmelu osiedlili się pustelnicy, którzy dali początek nowemu zakonowi kontemplacyjnemu pw. Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel. 400 lat później wielki mistyk i reformator „Zakonu z Góry Karmel” św. Jan od Krzyża (+1591) swój przewodnik przeznaczony dla osób poszukujących Boga zatytułował Droga na Górę Karmel. Drogą tą jest wewnętrzne oczyszczenie i zjednoczenie z Panem Bogiem poprzez wyzbycie się wszystkiego, co nie jest Bogiem i odejście od wszystkiego, co pociąga zmysły.
Przyjmuje się, że założycielem pierwszej wspólnoty karmelitańskiej był Bertold z Kalabrii, uczestnik II wyprawy krzyżowej (1147-1149), który wspólnie z dziesięcioma towarzyszami w 1156 r. w rejonie Hajfy zbudował na stokach Karmelu, koło źródła Eliasza, pustelnię. Prowadzący surowe życie mnisi, w latach 1208-1209 przyjęli regułę, która - po aprobacie w 1226 r. ze strony papieża Honoriusza III - pozostała w swoich głównych założeniach aktualna do dzisiaj. Gdy eremici, po zdobyciu Palestyny przez Turków w XIII w., byli zmuszeni szukać schronienia poza Ziemią Świętą i przenieść się - m.in. - do Europy, wówczas św. Szymon Stock, pochodzący z Anglii generał zakonu w latach 1245-1265, zmodyfikował pierwotną, pustelniczą regułę zakonu, zakładając klasztory w miastach i włączając zakon w nurt kultury i nauki.
Od początku swego istnienia karmelici oddawali szczególną cześć Matce Najświętszej. Od XIV w. obchodzili wspomnienie Matki Bożej z Góry Karmel. W 1587 r. papież Sykstus V podniósł je do rangi tytularnego święta zakonu, natomiast Benedykt XIII w 1726 r. zatwierdził obchód dla całego Kościoła jako „znak służby Maryi na podziękowanie za niezliczone, otrzymane od Niej dobrodziejstwa”.
Według uznanej tradycji 16 lipca 1251 r. Maryja ukazała się św. Szymonowi Stockowi, przekazując mu szkaplerz, który w zachodnim chrześcijaństwie zajął miejsce szczególne. Obok różańca jest jednym z najbardziej wymownych znaków pobożności maryjnej. Wręczeniu szkaplerza towarzyszyły słowa Matki Najświętszej: „Weź, najmilszy synu, ten szkaplerz twojego zakonu jako znak mojej przychylności i jako znak szczególnej łaskawości mojej (…). Kto w tym szkaplerzu łaski umrze pobożnie, nie będzie cierpiał ognia piekielnego. Oto znak zbawienia, ratunek w niebezpieczeństwach, przymierze pokoju i wiecznego zobowiązania”. Do spopularyzowania szkaplerza przyczynił się tzw. przywilej sobotni, czyli przekonanie wiernych o obietnicy nadzwyczajnej łaski „wyzwolenia z czyśćca i zaprowadzenia na górę życia wiecznego w pierwszą sobotę po śmierci”, danej tym, którzy nosić będą szkaplerz karmelitański. Obietnicę tę Matka Najświętsza miała według tradycji przekazać papieżowi Janowi XXII.
W starych zakonach szkaplerz stanowił wierzchnią szatę, którą zakonnicy nakładali na habit. Ponieważ z noszeniem szkaplerza jako znaku przynależności do określonej rodziny zakonnej wiązały się różne łaski duchowe, także wierni świeccy, chcąc uczestniczyć w duchowości danego zakonu i mieć udział w jego duchowych przywilejach, pragnęli nosić ów zakonny strój szkaplerzny. Ze zrozumiałych względów doprowadziło to u osób świeckich do miniaturyzacji szaty szkaplerznej do dwóch niewielkich kawałków sukna lub płótna, powiązanych tasiemkami, z których jeden opada na plecy, a drugi na piersi. W szkaplerzu karmelitańskim na jednej jego części widnieje postać Matki Bożej Szkaplerznej, a na drugiej - Serce Jezusowe. W 1910 r. papież św. Pius X zezwolił na zastąpienie szkaplerza sukiennego czy płóciennego medalikiem szkaplerznym, noszonym zazwyczaj na łańcuszku.
Najgłębsza wartość szkaplerza, nazywanego często „szatą Maryi”, polega na tym, że jest on znakiem prawdziwie głębokiej wiary w macierzyńską miłość Maryi do Kościoła i jego dzieci. Czciciele Maryi, przywdziewając szkaplerz, mają się do Niej upodobnić. Przypomina o tym Ojciec Święty Jan Paweł II, który - wykorzystując podwójne znaczenie łacińskiego terminu „habitus” (który oznacza zarówno ubiór /habit/ jak i trwałe usposobienie, czyli stałą dyspozycję i sprawność) - zwraca uwagę, że noszony szkaplerz powinien stanowić „habit”, to znaczy nadawać stały kierunek naszemu postępowaniu, opartemu na modlitwie i życiu wewnętrznym, poprzez częste przystępowanie do sakramentów świętych i konkretne uczynki miłosierdzia co do ciała i co do duszy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Ocena: +12 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy kard. Ryś rozmawiał z papieżem Franciszkiem po jego śmierci?

2025-05-16 10:59

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Kard. Grzegorz Ryś

kard. Konrad Krajewski

Paweł Wysoki

Uśmiechnięty papież Franciszek pozostanie z nami na zawsze

Uśmiechnięty papież Franciszek pozostanie z nami na zawsze

O ciekawym wydarzeniu podczas konklawe opowiedział kard. Grzegorz Ryś. Jak wspomina, doszło nawet do pewnego rodzaju rozmowy ze... zmarłym papieżem.

W wywiadzie dla Tygodnika Katolickiego "Niedziela" i portalu Archidiecezji Łódzkiej polski duchowny wspominał, jak z kardynałem Konradem Krajewskim modlili się przy grobie papieża Franciszka:
CZYTAJ DALEJ

Pierwsza beatyfikacja Leona XIV: ksiądz zaangażowany w edukację

W sobotę, 17 maja żyjący w XIX w. kapłan z Sabaudii, zaangażowany w edukację zostanie pierwszym beatyfikowanym za pontyfikatu Papieża Leona XIV. „Camille Costa de Beauregard to wzór działania wobec ludzkiego cierpienia” – podkreśla arcybiskup Chambéry, Thibault Verny.

„To entuzjazm, który wykracza poza miasto Chambéry, poza Sabaudię, a nawet poza Kościół” – zapewnia Thibault Verny, arcybiskup trzech diecezji Sabaudii. W sobotę, 17 maja będzie uczestniczyć w beatyfikacji Camille’a Costa de Beauregard u boku nuncjusza apostolskiego we Francji, abpa Celestino Migliore.
CZYTAJ DALEJ

Rycerze Kolumba nagrodzili w Licheniu najlepsze programy i wybrali nowe władze

2025-05-17 19:26

[ TEMATY ]

Rycerze Kolumba

Licheń

Rycerze Kolumba/flickr.com

W Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Licheniu odbyła się XV Konwencja Stanowa Rycerzy Kolumba w Polsce. Doroczne spotkanie członków męskiej wspólnoty odbyło się pod hasłem nawiązującym do słów z Litanii do Najświętszego Serca Jezusa oraz encykliki papieża Franciszka Dilexit nos: „Serce Jezusa, gorejące ognisko miłości”.

Tradycyjnie, w czasie uroczystego spotkania Rycerzy z całej Polski wyróżniono najlepsze dzieła rad – wspólnot lokalnych działających przy parafiach. Specjalną nagrodą odznaczono m.in. wspólnotę Rycerzy z Sierakowic (diecezja pelplińska), którzy poprzez program „Krzyż symbolem wiary” podkreślają znaczenie symboli religijnych w przestrzeni publicznej i już od kilku lat odnawiają przydrożne krzyże, a także grupę Rycerzy z Pionek (diecezja radomska), która ofiarnie opiekowała się śp. bpem Piotrem Turzyńskim w czasie jego choroby.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję