Reklama

II Kongres Kultury Chrześcijańskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Europa wspólnych wartości:
Chrześcijańskie inspiracje w budowaniu zjednoczonej Europy
Katolicki Uniwersytet Lubelski, 24-26 września

Cała Europa - od Atlantyku aż po Ural - potwierdza związek między kulturą, a chrześcijaństwem w dziejach poszczególnych narodów i wspólnot. Naród istnieje „z kultury i dla kultury”. I dlatego właśnie jest ona znamienitym wychowawcą ku temu, aby bardziej być we wspólnocie, która ma dłuższą historię niż jego rodzina.
Jan Paweł II,
z przemówienia do UNESCO, 2 czerwca 1980 r.

Piątek 24 września, KUL
Godz. 10.00 - Mikołaj Górecki, Krzysztof Zanussi - doktoraty honoris causa.
Wykład: Krzysztof Zanussi - Europa ducha w kulturze inspirowanej Ewangelią.
Godz. 13.00 - Obiad.
Godz. 14.30 - Abp Tadeusz Kondrusiewicz, Moskwa „Homo sovieticus” wśród liberałów.
Godz. 15.30 - Dyskusje panelowe:
1. Czy polityk może być uczciwy i za jaką cenę? - Jerzy Buzek, Zyta Gilowska, Leon Kieres, Stefan Niesiołowski; prowadzi Zdzisław Krasnodębski.
2. Kultura wyższa między skandalem a monologiem - Andrzej Wajda, Antoni Libera, Juliusz Braun, Krzysztof Zanussi; prowadzi Stanisław Rodziński.
3. Wolność, praworządność, nihilizm - Tadeusz Sławek, Jerzy Sosonowski, Roman Kluska, Andrzej Zoll; prowadzi Andrzej Luter.
Godz. 18.00 - Msza św. za śp. Zygmunta Kubiaka i Czesława Miłosza (kościół akademicki KUL).
Godz. 19.15 - Kolacja.

Sobota 25 września, KUL
Godz. 9.00 - Jerzy Kłoczowski - Duchowe dziedzictwo Rzeczpospolitej wielu narodów
Godz. 10.00 - Tomasz Halik, Praga - Europa: rany przeszłości i wyzwania jutra.
Godz. 11.30 - Dyskusje panelowe:
4. Duchowa jedność Europy: nadzieje i lęki - Róża Thun, David Sullivan, Jerzy Pomianowski, Władysław Stróżewski; prowadzi abp Henryk Muszyński.
5. Wartości duchowe w kulturze postmoderny - Hanna Gronkiewicz - Waltz, Marian Zawada, Andrzej Szczeklik, Piotr Wojciechowski; prowadzi bp Mieczysław Cisło.
Godz. 13.15 - Obiad.
Godz. 14.30 - Chantal Delsol, Paryż - Godność człowieka a poprawność polityczna.
Godz. 15.45 - Dyskusje panelowe:
6. Polityka, kobiety i wartości - Hanna Suchocka, Irena Lipowicz, Elżbieta Sobótka, Janne H. Matlary (Norwegia); prowadzi Agnieszka Kijewska.
7. Rola mediów: misja czy kasa - Adam Boniecki, Krystyna Mokrosińska, Tomasz Lis, Jan Skórzyński; prowadzi Marcin Przeciszewski.
8. Wschodnie płuco, a budowa Europy ducha - Magda Vasaryova (Słowacja), Igor Andrianow, Michał Łesiów, Jurgen Hoffend, Andrzej Legocki; prowadzi Alina Petrowa-Wasilewicz.
Godz. 18.00 - Msza św. za śp. ks. prof. Józefa Tischnera (kościół akademicki KUL).
Godz. 19.15 - Raut.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Niedziela 26 września, KUL
Godz. 9.00 - Jan Nowak-Jeziorański - Jak być patriotą w zjednoczonej Europie?
Godz. 10.00 - Karl Dedecius (Frankfurt) - Dialog na terenie kultury: wymiana darów.
Godz. 11.15 - Dyskusje panelowe:
9. Etos Akademii: Sokrates czy sukces? - Jacek Jadacki, Jarosław Gowin, Jerzy Perzanowski, Jan Pomorski, Andrzej Szostek; prowadzi Piotr Gutowski.
10. Korzenie agresji: antysemityzm bez Żydów - Konstanty Gebert, Władysław Bartoszewski, Norman Davies, Michał Czajkowski, Jakub Weksler-Waszkinel; prowadzi Monika Adamczyk-Grabowska.
Godz. 13.00 - Msza św. (archikatedra lubelska).
Obiad.
Godz. 15.30 - Podsumowanie i przesłanie Kongresu.
Imprezy kulturalne podczas II Kongresu Kultury Chrześcijańskiej

Piątek 24 września
Godz. 20.00 - Chatka Żaka - Grzegorz Linkowski, projekcja filmu Marsz żywych, Martin Borman, Jakub Weksler-Waszkinel; Przekraczać granice: dialog Żydów, Polaków i Niemców - dyskusję prowadzi Tomasz Dostatni.
Godz. 20.30 - Kościół Dominikanów:
Dyskusja dwóch ambon: Zbigniew Nosowski, Paweł Milcarek - Jak być świadkiem wiary dzisiaj?
Katolicki Uniwersytet Lubelski
KSM Lublin: Budujcie cywilizację miłości - wystawa multimedialna.

Sobota 25 września
Godz. 19.30 - Filharmonia Lubelska - Koncert symfoniczny. Wykonawcy: Edward Z. Ziemkowski (skrzypce), Piotr Wijatkowski (dyrygent), w programie: H. Wieniawski, I koncert skrzypcowy fis-mol op. 14, W. Kilar, September Symphony.
Godz. 20.00 - Leszek Mądzik, Stara Aula KUL, Teatr Małych Form: T. Różewicz, Matka odchodzi.
Godz. 20.00 - Wernisaż wystawy malarstwa Tadeusza Boruty w Wieży Trynitarskiej.
Godz. 21.00 - Stare Miasto (Brama Grodzka - Zamek): misterium widowiskowe - Tomasz Pietrasiewicz, Teatr NN, Poemat o miejscu.

Niedziela 26 września
Godz. 16.00 - Nowa Aula KUL - Teatr Studencki KUL, Raj utracony wg Johna Miltona, reżyseria Mariusz Kozubek, Mariusz Lach.
Godz. 17.00 - Muzeum Lubelskie na Zamku, promocja albumu Skarby Archidiecezji Lubelskiej, wydanego przez „Gaudium”
Godz. 19.00 - Kościół Świętej Rodziny, Więc to Ciebie szukają... - zespół „Krakowskie Przedmieście” śpiewa poezję ks. Jana Twardowskiego, recytuje Edward Linde-Lubaszenko, koncert prowadzi Aleksandra Iwanowska.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Każde cierpienie połączone z Chrystusowym krzyżem umacnia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Graziako

Rozważania do Ewangelii Mt 11, 25-30.

Poniedziałek, 29 kwietnia. Święto św. Katarzyny ze Sieny, dziewicy i doktora Kościoła, patronki Europy

CZYTAJ DALEJ

Meksyk: 18 pielgrzymów zginęło w wypadku autobusu

2024-04-29 11:17

[ TEMATY ]

Meksyk

Adobe Stock

Co najmniej 18 osób zginęło , a 12 zostało rannych w wypadku autobusu 28 kwietnia w Meksyku. Według lokalnych mediów większość ofiar, to pielgrzymi z Guanajuato, którzy udawali się na pielgrzymkę do sanktuarium w Chalma.

Po bazylice Matki Bożej z Guadalupe w Mieście Meksyk, Chalma jest najczęściej odwiedzanym miejscem pielgrzymkowym w kraju. Każdego roku pielgrzymuje tam ok. dwóch milionów ludzi, aby oddać cześć ukrzyżowanemu "Czarnemu Chrystusowi".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję