Blisko 80 osób, a nie jak roku temu 50, wyjedzie z diecezji kieleckiej na 35. Europejskie Spotkanie Młodych Taizé, które odbędzie się w Rzymie od 27 grudnia 2012 r. do 4 stycznia 2013 r. W Kielcach przedłużono termin zgłoszeń – organizatorzy czekają na chętnych do połowy listopada.
Nowe punkty przygotowań powstały w Busku-Zdroju i Włoszczowie, gdzie łącznie odbywa formację ok. 20 osób. Natomiast główny punkt przygotowań w Kielcach znajduje się w parafii kapucyńskiej przy ul. Warszawskiej 33 – tam przygotowuje się 60 osób. Osoby zgłaszające się na wyjazd powinny mieć nie mniej niż 17 lat. Granica górna to 35. rok życia. Spotkania odbywają się co tydzień.
„Nie można zgłaszać się w ostatniej chwili. Zależy nam na wcześniejszych deklaracjach ze względu na formację, którą powinna odbyć młodzież” – zastrzega ks. Marcin Boryń, diecezjalny koordynator przygotowań, wikariusz parafii św. Wojciecha w Kielcach.
Jednym z elementów tegorocznych przygotowań młodzieży w Kielcach były obchody 30-lecia trwania modlitw w duchu Taizé, które odbyły się 2 października w kościele św. Franciszka z Asyżu. Była wspólna uroczysta modlitwa przy świecach, zapalanych przez dzieci, podziękowania osobom, które od 30 lat dbały o prowadzenie modlitw i trwanie wspólnoty w Kielcach, rozdawano także materiały promocyjne i wysłuchano koncertu lutnisty Antoniego Pilcha.
Wyższe Seminarium Duchowne „Hosianum” w Olsztynie opanowała młodzież z archidiecezji warmińskiej, która wzięła udział w Dniu Wspólnot Młodzieżowych – pierwszym w nowym roku szkolnym.
Było to spotkanie młodych wyznawców Chrystusa, którzy w swoich parafiach działają w różnych formacjach. Dni Wspólnot Młodzieżowych organizowane są od 2019 r. Ich celem jest zgromadzenie młodych ludzi w jednym miejscu, trzy-cztery razy w roku, aby pokazać im, że nie są sami w Kościele i że są jego siłą.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
W Niedzielę Palmową abp Stanisław Budzik podkreślił, że „wiara w bóstwo i człowieczeństwo Jezusa to serce naszej wiary, to także najgłębszy fundament godności osoby ludzkiej”.
Rozpoczynając obchody Wielkiego Tygodnia, abp Stanisław Budzik w archikatedrze lubelskiej poświęcił przyniesione przez wiernych palmy. W gronie uczestników Liturgii wyróżniali się siostry i bracia z Drogi Neokatechumenalnej (IV i V wspólnota z ul. Królewskiej w Lublinie), którzy złożyli publiczne, uroczyste wyznanie wiary.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.