Tegoroczny Festiwal Sakralny, zorganizowany już po raz drugi w kościele Ojców Jezuitów, poświęcony był pamięci ks. Jerzego Popiełuszki w 20. rocznicę jego śmierci. Z postacią Męczennika za Wiarę i Ojczyznę
bezpośrednio wiązały się dwa z pięciu festiwalowych koncertów.
Imprezę rozpoczął odnotowany już na naszych łamach wieczór poetycki, oparty na twórczości ks. Jana Twardowskiego. Wiersze recytował Włodzimierz Matuszak, oprawę muzyczną stworzyli organista Robert
Grudzień i zespół wokalny „All Antico”. Następnie z recitalem wystąpił Józef Skrzek, wokalista i organista reprezentujący nurt rocka progresywnego. Wykonał Kantatę Maryjną - własną,
kilkuczęściową kompozycję, wykorzystującą teksty Romana Brandsteattera. Ekspresyjna interpretacja wokalna i instrumentalna (organy kościelne i elektroniczne) zawierała częściowo improwizację, daleką zresztą
od schematów, do jakich przyzwyczaja nas muzyka rozrywkowa.
W następnych dniach koncertowali Maria Perucka - skrzypce i Roman Perucki - organy. Zaprezentowali oni Koncert skrzypcowy a-moll Jana Sebastiana Bacha (w transkrypcji Peruckiego), po czym
zabrzmiały miniatury organowe z tabulatur oliwskiej i pelpińskiej, Bachowskie Preludium i Fuga h-moll oraz efektowna Suita gotycka Johana Boelmanna, z popisową Toccatą.
Z spektaklu słowno-muzycznym Dobrem zwyciężyć, zrealizowanym według scenariusza ks. prof. Jana Sochonia oraz aktora Jerzego Zelnika (który był jednocześnie głównym wykonawcą), można było wysłuchać
myśli, fragmentów kazań, a także omówienia działalności ks. Jerzego. Sugestywną warstwę słowną wzbogaciło tło muzyczne, tworzone przez grającego na fletni Pana Georgija Agratinę oraz organistę Roberta
Grudnia.
Kulminacją Festiwalu, zarówno ze względu na rozmiary obsady wykonawczej, jak i udział światowej sławy kompozytora - Krzysztofa Pendereckiego, był koncert finałowy. Orkiestra Filharmonii Łódzkiej
pod batutą Penderckiego wykonała jego kompozycję De Profundis, a ponadto Bachowską Arię z III Suity D-dur, Adagio g-moll Albinoniego, napisaną specjalnie na tę okazję przez Agratinę Pieśń Pasterza pamięci
ks. Popiełuszki (kompozytor jako solista na fletni Pana) i wreszcie witalną, reprezentującą już bardziej nurt profanum, niż sacrum - VII Symfonię A-dur Ludwika van Beethovena. Pomiędzy utworami
muzycznymi ks. rektor Krzysztof Ołdakowski wygłosił esej, poświęcony zamordowanemu Kapłanowi.
Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.
"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
- Teraz odbywa się sąd nad Polską. Głównym prześladowanym i najbardziej zagrożonym jest bowiem dzisiaj małe, niewinne i bezbronne dziecko, które zabija się śmiertelnym uderzeniem w jego serce. Zabija się je dosłownie i w przenośni – mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski w Wielki Piątek podczas Drogi Krzyżowej w Kalwarii Zebrzydowskiej.
Arcybiskup powiedział do zebranych, że Chrystus, zawieszony między ziemią a niebem, osądził cały świat w imię Krzyża, który stał się najgłębszym, wzruszającym i przejmującym wyrazem miłości miłosiernej Boga do ludzi. Chwila, w której Zbawiciel wypowiedział ostatnie słowa, stała się momentem ostatecznej klęski ojca wszelkiego kłamstwa, zła i śmierci. – Pokonując szatana, sprawcę wszelkiego kłamstwa i grzechu, zawieszony na Krzyżu Jezus osądził również wszystkich świadomych i mniej świadomych współpracowników oraz współuczestników dzieła szatana. Odbywając sąd nad światem, Jezus odbył także sąd nad tymi, którzy Go sądzili. Sąd Najwyższej Prawdy – powiedział metropolita krakowski.
Archiwum Parafii św. Trójcy w Gorzowie Wielkopolskim
Poranekm Wielkiej Soboty miał być czasem ciszy, modlitwy i przygotowania serc na nadchodzącą Noc Zmartwychwstania. Mieszkańcy Łupowa, jak co roku, z oddaniem przyszli do swojego kościoła, by przygotować świątynię na najważniejsze święta. Zamiast ciszy – zderzyli się z krzykiem farby na ścianie. Ich kościół – zabytkowy, bliski, zadbany z miłością – został zdewastowany. Bezsensowne graffiti oszpeciło święte miejsce.
Na wieść o tym wydarzeniu bp Tadeusz Lityński napisał do naszego proboszcza poruszające słowa: „Zło nie śpi”. Ale równie szybko pokazało się, że dobro też nie śpi – dobro czuwa. Biskup Adrian Put wskazał możliwe działania, a pan Tomasz Kwiatkowski, Wójt Gminy Bogdaniec, błyskawicznie zareagował: zakupił z własnych środków potrzebne materiały, zapewnił konsultację z Konserwatorem Zabytków. Jeszcze tego samego dnia pan Sławek Podgórski i pan Darek Dobryniewski z ekipą przystąpili do pracy – zamalowali ślady wandalizmu z sercem, oddaniem i poświęceniem.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.