Reklama

Dzieła sztuki w praskiej katedrze

Obrazy z Muzeum Narodowego oglądać można w katedrze warszawsko-praskiej. - To przykład dobrej współpracy, który mógłby zaistnieć także w innych miastach Polski - mówi Ferdynard Ruszczyc, dyrektor Muzeum Narodowego.

Niedziela warszawska 5/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzieła wypożyczone zostały z inicjatywy ordynariusza diecezji warszawsko-praskiej abp. Sławoja Leszka Głódzia. Pierwszy z czterech obrazów: Chrystus w Emaus pędzla Jana Tera Borcha (XVII w.), eksponowany jest w kaplicy Jezusa Miłosiernego, znajdującej się po lewej stronie ołtarza głównego. Znany temat religijny - spotkanie Jezusa z uczniami po Zmartwychwstaniu, Borch przedstawia w interesujący sposób. Decydującą rolę w obrazie odgrywa światło, którym artysta nie tylko modeluje postaci, ale także podkreśla przesłanie sceny. To jedno z niewielu dzieł, które pozostawił po sobie ten utrechcki malarz ze środowiska caravaggionistów. Obraz wypożyczony został do katedry praskiej w związku z przeżywanym w Kościele Rokiem Eucharystii.
W świątyni podziwiać można także Ostatnią Wieczerzę znakomitego francuskiego malarza scen religijnych i portretów Jeana Jouveneta (1644-1717). Obraz znajduje się nad tabernakulum. Jest on autorskim powtórzeniem sceny Ostatniej Wieczerzy wystawionej na paryskim salonie w 1704 r. Chociaż Jouvenet sięgnął po bardzo popularny w malarstwie temat, to nadał mu indywidualny rys widoczny w sposobie kompozycji sceny. Dzieło utrzymane jest w tradycji akademickiego francuskiego baroku. Warto zwrócić uwagę na świetne sportretowanie Apostołów w pełnej ekspresji scenie ustanowienia Eucharystii.
W kaplicy bocznej św. Antoniego, znajdującej się po prawej stronie katedry, umieszczony jest Poliptyk Bożonarodzeniowy z 1906 r. Hansa Thomy. Sześć dzieł składających się na cykl obrazowy ukazuje sceny związane z narodzeniem Pańskim. Są to kolejno od lewej: Anioł z gwiazdą betlejemską, Bóg Ojciec ze stajenką, objawienie Anioła pasterzom, Trzej Królowie w drodze do Betlejem oraz Matka Boża adorująca Dzieciątko.
Thoma był jednym z najbardziej cenionych artystów niemieckich przełomu XIX i XX w. W jego twórczości znajduje się wiele dzieł o tematyce chrystologicznej, są to głównie sceny odwołujące się do nauk i działalności publicznej Jezusa. W latach 1904-1906 Thoma wykonał cztery wersje przedstawienia z Narodzeniem Pańskim. Najbardziej znane znajduje się w kaplicy Hansa Thomy przy Kunsthalle w Karlsruhe. Kaplica została ufundowana przez Wielkiego Księcia Badenii Fryderyka I i grupuje dzieła malarza ukazujące sceny z życia Chrystusa, od narodzin aż do zbawczej śmierci na Kalwarii. Cykl obrazów ze zbiorów Muzeum Narodowego jest rzadkim przykładem zainteresowania się tematyką religijną na przełomie XIX i XX w.
W kaplicy św. Antoniego znajduje się także Spowiedź Vlastimila Hofmana, obraz namalowany przez niderlandzkiego artystę w 1906 r.
Dyrektor Ruszczyc wyraża zadowolenie, że obrazy z Muzeum Narodowego mogą znaleźć godne miejsce prezentacji, jakim jest kościół. Katedra warszawsko-praska jest drugą w stolicy świątynią, w której znajdują się dzieła malarskie wypożyczone z Muzeum Narodowego. Obrazy w ekspozycji stałej są także w kościele św. Brata Alberta na pl. Teatralnym. W katedrze św. Floriana będą one przebywały czasowo. Dzieła mają służyć lepszemu przeżywaniu przez wiernych wydarzeń w poszczególnych okresach roku liturgicznego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Propagator Dzieła Bożego

2024-06-18 14:27

Niedziela Ogólnopolska 25/2024, str. 24

[ TEMATY ]

patron

es.wikipedia.org

Św. Josemaría Escrivá de Balaguer

Św. Josemaría Escrivá
de Balaguer

Założył jedną z największych instytucji kościelnych, której misją jest pokazywanie ludziom, jak mogą spotkać się z Bogiem w ich życiu zawodowym i prywatnym.

Święty Josemaría Escrivá de Balaguer poświęcił się dla Boga i bliźnich. Urodził się w Barbastro w Hiszpanii, w pobożnej i dobrze sytuowanej rodzinie. Rodzice ukształtowali jego niezachwianą wiarę i ufność w siłę modlitwy i Bożej Opatrzności. Gdy miał kilkanaście lat, zdecydował się zostać kapłanem, aby w ten sposób bardziej otworzyć się na wypełnianie woli Bożej. W 1925 r. Josemaría przyjął święcenia kapłańskie. 2 października 1928 r. w Madrycie, gdzie kontynuował studia doktoranckie, podczas rekolekcji przeżył wizję dzieła, do którego Bóg go powoływał – był to moment, w którym narodziła się idea założenia Opus Dei. Tak ideę tej organizacji określił św. Josemaría: „Powołanie do Opus Dei może otrzymać każda osoba, która pragnie się uświęcić we własnym stanie: będąc stanu wolnego, żyjąc w małżeństwie czy we wdowieństwie, będąc świeckim czy duchownym”. Resztę życia poświęcił na rozwijanie Opus Dei. W chwili jego śmierci organizacja działała na pięciu kontynentach i liczyła ponad 60 tys. osób.

CZYTAJ DALEJ

Diecezja kielecka: zmiany kapłanów 2024

2024-06-21 11:47

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

zmiany kapłanów

diecezja.kielce.pl

W dniu 20 czerwca 2024 r. w Kurii Diecezjalnej w Kielcach miały miejsce zmiany personalne. Decyzją Biskupa Kieleckiego Jana Piotrowskiego siedem parafii diecezji kieleckiej otrzymało nowych proboszczów.

Cztery parafie otrzymały administratorów, będących uprzednio wikariuszami; zaś trzy - kapłanów, którzy po rocznym pełnieniu obowiązków administratora parafii, otrzymali nominacje proboszczowskie i wobec Księdza Biskupa wyznali wiarę i złożyli przysięgę wierności przy objęciu urzędu proboszczowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Gdańsk: Wymazywanie historii w Muzeum II Wojny Światowej. Zniknęli rtm. Pilecki, o. Kolbe i Ulmowie

2024-06-26 13:52

[ TEMATY ]

Muzeum II Wojny Światowej.

Karol Porwich/Niedziela

Nocą z 24 na 25 czerwca z ponad 5 tys. metrów kwadratowych wystawy głównej Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku zostali usunięci polscy bohaterowie. Nie zobaczymy tam już rtm. Witolda Pileckiego, św. o. Maksymiliana Kolbe oraz bł. rodziny Ulmów. O skandalicznym działaniu dyrekcji placówki poinformował dr Karol Nawrocki, prezes Instytutu Pamięci Narodowej.

Dr Karol Nawrocki zwiedzał dziś Muzeum wraz z dr. Markiem Szymaniakiem i dr. Tomaszem Szturą. Przyznał, że to, co zobaczyli na wystawie głównej – jest szokujące.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję