Reklama

83 lata niepodległości

Niedziela podlaska 45/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Listopad to miesiąc, w którym częściej w modlitewnej zadumie pochylamy się nad grobami naszych przodków, zapalając lampkę - symbol naszej pamięci. 11 listopada 2001 r. obchodzimy osiemdziesiątą trzecią rocznicę odzyskania niepodległości. Zatrzymujemy się w tym dniu, by oddać hołd pokoleniom naszych rodaków, którzy poświęcili się, abyśmy mogli żyć w wolnej Ojczyźnie. Jan Paweł II na środowej audiencji ogólnej 7 listopada 1990 r. w takich słowach powiedział o rocznicy tego wydarzenia: "Dzień 11 listopada stał się zwieńczeniem wielkiego historycznego procesu. Złożyło się nań tyle ofiar, których dzisiaj nie wolno nam zapomnieć. Stał się on dojrzałym owocem duchowego dojrzewania oraz heroicznych poświęceń".

Upadek Ojczyzny w XVIII w. to historyczny, długotrwały proces. Doprowadziła do niego, oprócz przyczyn zewnętrznych, także wewnętrzna sytuacja w kraju: pijaństwo, prywata, brak porozumienia, słynna szlachecka wolność i jej główne narzędzie "liberum veto". Konsekwencją tego był 12 października 1795 r., kiedy to Rosja, Prusy i Austria zawarły traktat mówiący o tzw. trzecim rozbiorze. Od tego momentu Polska była w niewoli.

Cały XIX w. to wciąż ponawiane i nieudane próby wyzwolenia. Polacy walczyli z zaborcą u boku Napoleona, organizowali powstanie listopadowe w 1830 i styczniowe w 1863 r. Heroicznie narażali się na grożące im represje, konfiskaty majątków, zsyłki i wyroki śmierci. Choć nękani byli ciągłymi niepowodzeniami, pozbawieni państwa, to jednak złączeni wspólnym językiem, świadomością narodową, kultywowaniem tradycji, obyczajów, a nade wszystko zjednoczeni w wyznawaniu wiary Ojców, nie tracili nadziei, iż - wbrew wszystkim krępującym ich więzom - jako naród, mogą się rozwijać i wywalczyć niepodległość.

Jednak odzyskanie wolności miało się dokonać dopiero w XX w. W 1914 r. do zbrojnej konfrontacji stanęły państwa złączone przez długi czas wspólnym interesem rozbiorowym. Polacy zadawali sobie wtedy zasadnicze pytanie: Jakie stanowisko mają zająć w tym konflikcie? Czy biernie wyczekiwać aż obcy rozwiążą naszą sprawę? Czy opowiedzieć się po jakiejś stronie, a jeżeli tak, to po której? Mocarstwa zaborcze składały ogólnikowe obietnice, z których niewiele wynikało. Zaistniały więc stronnictwa, różnie wypowiadające się na ten temat. W Galicji przeważały nastroje proaustriackie. W sierpniu 1914 r. utworzono tam Legiony Polskie, dowodzone przez Józefa Piłsudskiego, które walczyły z Austro-Węgrami i Niemcami przeciwko Rosji. Oczywiste było, że walka ta nie przybliża Polaków do wolności. Państwa centralne, widząc swoją pogarszającą się sytuację i przewidując rychłe wyczerpanie się rezerw ludzkich i materiałowych, chciały zatrzymać Polaków przy sobie. Dlatego 5 listopada 1916 r. ogłosiły akt proklamujący powstanie Królestwa Polskiego, z ziem wydartych panowaniu rosyjskiemu. Choć gest ten nie był w pełni zadowalający, bo w Królestwie nie znalazła się ani Galicja, ani Poznańskie, to niewątpliwie dzięki temu sprawa polska została naświetlona opinii światowej. Przeciw "Aktowi 5 listopada" protestowała Ententa, uważając go za pogwałcenie praw międzynarodowych. Faktycznie obawiała się ona ewentualnego wzmocnienia państw centralnych przez ludzi z ziem Królestwa. Umiędzynarodowienie owo, choć może niezamierzone, wywołało pozytywny skutek. W 1917 r. prezydent Stanów Zjednoczonych Wilson oświadczył, że niepodległość naszego kraju jest jedynym, słusznym rozwiązaniem oraz warunkiem koniecznym pokoju światowego.

W drodze do suwerenności przysłużył się znacznie upadek caratu i zmiana władzy w Rosji. Dopóki carska Rosja była sprzymierzona z Ententą, mocarstwa zachodnie, nie chcąc narazić się sojusznikowi, z rezerwą traktowały polską sprawę. Po wycofaniu się przez Rosję Sowiecką z wojny, wypowiedziały się one bardziej zdecydowanie za utworzeniem Państwa Polskiego.

Pod koniec 1918 r. I wojna światowa miała się rozstrzygnąć. W październiku klęska Niemiec i Austrii była kwestią dni. To właśnie w 1918 r., 11 listopada, w dniu czczonym przez nas jako święto narodowe, podpisano rozejm na froncie zachodnim. Diametralnie zmienił się wtedy układ polityczny świata. Wiele dotychczasowych potęg straciło swoją pozycję, zaś na mapy powróciły państwa, które dawno temu z niej znikły, a wśród nich Polska. Tego dnia w Warszawie od samego rana trwało rozbrajanie Niemców. Następowało to w większości bez użycia siły. Tylko gdzieniegdzie wybuchały drobne konflikty. Ogółem, w samej stolicy, po polskiej stronie na ulicach zginęło10 osób a ok. 30 zostało rannych, co świadczy o stosunkowo bezkrwawym zakończeniu niemieckiej okupacji. Ewakuacja wojsk nieprzyjacielskich postępowała dość sprawnie i została zakończona ok. 19 listopada z wyjątkiem Suwalszczyzny i części Podlasia. Mimo antagonizmów narodowych obie strony wykazywały dobrą wolę.

Po stu dwudziestu trzech latach oczekiwania, niepodległość stała się faktem. O radosnym nastroju i wielkiej euforii, jaką to wydarzenie wywołało, mówi fragment odezwy Wodza Naczelnego Józefa Piłsudskiego: "Niech pierś wasza wzbierze dumą, żeście już nie niewolniki obcych, lecz swobodni obywatele wolnej Ojczyzny". Te pozytywne odczucia mieszały się z rozpaczliwym obrazem rzeczywistości. Oto młode Państwo Polskie miało powstać na ziemiach przez ponad wiek wyniszczanych i ograbianych przez zaborców. Starły się tu światowe potęgi w straszliwej wojnie, jakiej świat dotąd nie oglądał, pozostawiając po sobie pożogę i zgliszcza. Granice ostateczne tego państwa trzeba było dopiero zbrojnie ustalić. Tak to w bólach kończył się szczęśliwie dramatyczny okres w naszych dziejach.

Odcisnął on szczególnie mocne piętno w polskiej kulturze i zbiorowej pamięci. Skutki tego czasu są odczuwalne współcześnie. Brakuje nam wielu cennych rzeczy, które wtedy straciliśmy. Opóźnienia w wielu dziedzinach życia, które się szybko rozwijały w XIX w. trzeba ciągle nadrabiać.

Pomimo tego jest to nasze bogactwo - prawdziwa skarbnica szlachetnych postaw obywatelskich - umiłowania i całkowitego oddania się dla dobra wspólnego, jakim jest Ojczyzna. Jest też to niezwykle ważna lekcja, która uczy jak cenna jest wolność. Potrzeba abyśmy szczególnie mieli ją na uwadze, gdy już od ponad dziesięciu lat, ponownie możemy cieszyć się wolnością. Wielką niesprawiedliwością z naszej strony byłoby to, gdybyśmy nie pamiętali o tych, którzy wielce przyczynili się do niej. Musimy szczególnie przy takiej okazji zastanawiać się czy pamiętamy? Dużo o tym może powiedzieć to, jak czcimy nasze narodowe święta. Pasterz diecezji bp Antoni Dydycz w Liście Pasterskim na uroczystość Zesłania Ducha Świętego 2001 r. podzielił się z nami smutną refleksją na ten temat: "Niestety, w naszej Ojczyźnie widoczne jest pewne zniechęcenie w stosunku do świąt państwowych. Być może jest to połączone z dawną praktyką przymuszania do świętowania. Niemniej jednak jest czymś niesłychanie bolesnym, kiedy w święta narodowe - 3 Maja albo 11 Listopada mało na którym domu można zobaczyć polską flagę. Wielką przykrość wyrządzamy wszystkim, którzy za Ojczyznę cierpieli. Nowym natomiast pokoleniom nie zostawiamy dobrego przykładu. Czekają je również próby, inne one będą od minionych, ale powinniśmy się troszczyć, aby wszyscy je zdali jak najlepiej i to z lekcji o treściach patriotycznych".

Ksiądz Biskup ukazuje w cytowanym wyżej liście głębszy sposób przeżywania tych świąt: "W święta państwowe nie wystarczy powstrzymać się od pracy. To byłoby zbyt mało. W takie święta powinien być czas na modlitwę w intencji Ojczyzny, na oddanie hołdu naszym bohaterskim poprzednikom, na pewną refleksję i zadumę nad zobowiązaniami względem Polski".

Niech więc w osiemdziesiątą trzecią rocznicę odzyskania niepodległości nie zabraknie naszej szczerej modlitwy. Pomocą niech będzie przykład Ojca Świętego, naszego wspaniałego rodaka i wielkiego patrioty, który wielokrotnie dawał dowody swojego przywiązania i umiłowania rodzinnego kraju. Takimi to słowami modlił się on w rocznicę 11 listopada 1990 r., podczas wspomnianej wyżej audiencji: "W dniu niepodległości pragniemy, o Matko naszych trudnych dziejów, wspominać ze czcią i wdzięcznością tych wszystkich, którzy płacili życiem za wolność Polski. Nawiedzamy groby bohaterów, groby nieznanych żołnierzy. ( ...) Nie zapominamy nikogo z tych wielkich, którzy służyli wspólnemu dobru Ojczyzny".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Niech miłość do Maryi będzie sprawdzianem polskiego ducha

2024-05-03 23:18

[ TEMATY ]

Jasna Góra

abp Wacław Depo

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich / Niedziela

– Maryja, Królowa Polski, to tytuł, którym określił Bogarodzicę 1 kwietnia 1656 r. król Jan Kazimierz podczas ślubów lwowskich, by dramatyczne wówczas losy Ojczyzny i Kościoła powierzyć Jej macierzyńskiej opiece – przypomniał na rozpoczęcie wieczornej Mszy św. w intencji archidiecezji częstochowskiej o. Samuel Pacholski, przeor Jasnej Góry. Eucharystia pod przewodnictwem abp. Wacława Depo, metropolity częstochowskiego. oraz Apel Jasnogórski z udziałem Wojska Polskiego zwieńczyły uroczystości trzeciomajowe na Jasnej Górze. Towarzyszyła im szczególna modlitwa o pokój oraz w intencji Ojczyzny.

Witając wszystkich zebranych, o. Pacholski przypomniał, że „Matka Syna Bożego może być i bardzo chce być także Matką i Królową tych, którzy świadomym aktem wiary wybierają Ją na przewodniczkę swojego życia”. Przywołując postać bł. Prymasa Stefana Wyszyńskiego, który tak dobrze rozumiał, że to właśnie Maryja jest Tą, „która zawsze przynosi człowiekowi wolność, wolność do miłowania, do przebaczania, uwolnienie od grzechu i każdego nieuporządkowania moralnego”, zachęcał wszystkich, by te słowa stały się również naszym programem, który będzie pomagał „nam wierzyć, że zawsze można i warto iść ścieżką, która wiedzie przez serce Królowej”.

CZYTAJ DALEJ

Papież w Trieście: spotkanie z migrantami i osobami niepełnosprawnymi

2024-05-04 14:54

[ TEMATY ]

Watykan

Monika Książek

Biskup Triestu, Enrico Trevisi, ogłosił program wizyty papieża w stolicy Friuli-Wenecji Julijskiej 7 lipca z okazji 50. Tygodnia Społecznego Katolików we Włoszech. Sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Włoch, abp Giuseppe Baturi, zapowiedział tę podróż w styczniu br.

Podczas prezentacji programu 50. Tygodnia Społecznego Katolików we Włoszech, który odbędzie się w Trieście w dniach od 3 do 7 lipca, ogłoszono niektóre szczegóły programu wizyty papieża Franciszka. Ma on przybyć do Triestu 7 lipca. Wcześniej włoscy biskupi i wierni spędzą w Trieście cały tydzień pod hasłem: "W sercu demokracji. Uczestnictwo między historią a przyszłością" i będą wspólnie dyskutować o rozwoju kraju.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję