Reklama

Dzieje kultu Matki Bożej w rzeszowskim kościele pw. Świętego Krzyża

Niedziela rzeszowska 33/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W czasach przedrozbiorowych Rzeszów stanowił jeden z najsłynniejszych ośrodków kultu Matki Bożej w Rzeczypospolitej. Jak podają urzędowe akta biskupa przemyskiego Wacława Hieronima Sierakowskiego (1742-60), w święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny 1513 r. Matka Boża objawiła się Jakubowi Ado. Na miejscu objawienia wybudowano początkowo drewnianą kaplicę, w której odbierała cześć cudowna figura Matki Bożej Rzeszowskiej. W I poł. XVII w. wzniesiono w tym miejscu okazały kościół i klasztor Ojców Bernardynów z fundacji Mikołaja Spytka Ligęzy († 1637). Jednak dopiero bp W. H. Sierakowski uznał figurę za łaskami słynącą i ukoronował ją na prawie papieskim w 1763 r. już jako arcybiskup metropolita lwowski. Warto podkreślić, że była to trzecia koronacja w historii diecezji przemyskiej obrządku łacińskiego.
W cieniu rzeszowskiego sanktuarium pozostawały lokalne ośrodki kultu maryjnego w mieście i jego okolicy. Do takich należał niewątpliwie rzeszowski kościół pw. św. Jana Chrzciciela (obecnie pw. Świętego Krzyża). Wzniesiony w połowie XVII w. został przekazany Ojcom Pijarom przez właściciela Rzeszowa Jerzego Sebastiana Lubomirskiego.
Zakon Pijarów położył ogromne zasługi w dziedzinie oświaty w wielu krajach europejskich. W Rzeszowie zakonnicy prowadzili słynne kolegium (od 1658 r.), gdzie nauczali wybitni profesorowie, m.in. ks. Stanisław Konarski. Jednym z głównych rysów wychowawczych zakonu było propagowanie wśród uczniów kultu Matki Najświętszej. Dlatego przy kościele już w 1661 r. powstało Bractwo Szkaplerza Świętego, do którego należała młodzież kolegium. Bractwo to posiadało własny ołtarz boczny z wizerunkiem Matki Bożej Szkaplerznej. Wizerunek ten zachował się do dziś. Na uwagę zasługuje fakt, że umieszczono na nim herby Zakonu Pijarów oraz Karmelitów. O rozwoju kultu Matki Bożej Szkaplerznej świadczą uroczyste obchody jej święta przez profesorów i uczniów. Kronika zakonna przechowywana w Bibliotece Czartoryskich w Krakowie zawiera również opisy łask za wstawiennictwem Matki Bożej, bez podania, na którym wizerunku zawieszono wota. Dane źródłowe nie pozwalają na szczegółowy opis kultu Matki Bożej Szkaplerznej. Prawdopodobnie miała tu miejsce prawidłowość znana z innych kościołów diecezji przemyskiej i krakowskiej, gdzie czcią wiernych cieszyły się nawet trzy łaskami słynące wizerunki, jak to miało miejsce w pobliskim Czudcu.
Szczególną cześć w rzeszowskiej świątyni pijarów odbierała Matka Boża Niepokalanie Poczęta. Dedykowano Jej ołtarz boczny. Opiekowali się nim uczniowie należący do tzw. oratorianów. Wiadomo, że w 1765 r. wizerunek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej przybrany był w srebrną sukienkę wysadzaną szlachetnymi kamieniami, a o wyjątkowej czci, jaką się on cieszył, świadczyły 64 wota zawieszone wokół postaci Matki Bożej. Na skronie Matki Najświętszej nałożono złoconą koronę.
Warto zaznaczyć, że w kościele pijarskim uroczyście obchodzono święta maryjne: Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny oraz Imienia Maryi. Uroczystościom przewodniczyli najczęściej kanonicy kapituł katedralnych, a uczestniczyli w nich m.in. właściciele Rzeszowa oraz okoliczna szlachta.
Kasata rzeszowskiego klasztoru pijarów przez zaborców oraz ograbienie wizerunków z wotów przez monarchię austriacką położyło kres czci Matki Bożej w kościele Świętego Krzyża. Odrodzenie kultu nastąpiło w ostatnich latach dzięki staraniom obecnego proboszcza ks. prał. Władysława Jagustyna. Cześć dla Najświętszej Maryi Panny koncentruje się wokół wizerunku Matki Bożej Szkaplerznej. Warto zaznaczyć, że 1 lipca 2002 r. generał zakonu karmelitów bosych o. Camillus Maccise erygował na nowo Bractwo Szkaplerzne przy świątyni, a w ciągu trzech lat (2002-05) wstąpiło do bractwa 70 osób. Również od 2002 r. istnieje rodzina szkaplerzna, skupiająca obecnie ok. 300 wiernych.
Należy więc mieć nadzieję, że odrodzenie się dawnego sanktuarium maryjnego w kościele Świętego Krzyża w Rzeszowie wpisze się na trwałe w dzieje naszego miasta i diecezji, a według bp. Kazimierza Górnego, „działalność Bractwa szerzącego cześć Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel przyczyni się do pożytku duchowego wiernych i wzrostu świętości”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież: Pan uczy nas ufnego zasiewania Ewangelii

2024-06-16 12:37

[ TEMATY ]

Anioł Pański

Vatican Media

Pan uczy nas „ufnego zasiewania Ewangelii tam, gdzie jesteśmy, a następnie czekania, aż zasiane ziarno wzrośnie i wyda owoce w nas i w innych” – powiedział Papież Franciszek w rozważaniu przed południową modlitwą „Anioł Pański”.

Ojciec Święty podkreślił, że jako chrześcijanie powinniśmy zasiewać Ewangelię, „nie zniechęcając się i nieustannie wspierając się i pomagając sobie wzajemnie, również tam, gdzie, pomimo wysiłków, wydaje się nam, że nie dostrzegamy natychmiastowych efektów”. Papież zapewnił: „Często bowiem, również wśród nas, pomimo pozorów, cud już trwa i w swoim czasie wyda obfite owoce!”

CZYTAJ DALEJ

Diecezja Sandomierska: każdy z księży podejmie post o chlebie i wodzie w intencji własnej świętości

2024-06-17 13:37

Bożena Sztajner/Niedziela

W Kurii Diecezjalnej w Sandomierzu pod przewodnictwem Biskupa Ordynariusza Krzysztofa Nitkiewicza odbyło się posiedzenie Rady Kapłańskiej. Obecny był także biskup pomocniczy senior Edward Frankowski oraz wikariusz generalny ks. Rafał Kułaga.

Na początku spotkania bp Krzysztof Nitkiewicz zreferował zagadnienia poruszane na ostatnim posiedzeniu plenarnym Konferencji Episkopatu Polski.

CZYTAJ DALEJ

Wschowa za życiem

2024-06-17 13:48

[ TEMATY ]

Zielona Góra

marsz dla życia i rodziny

fara Wschowa

franciszkanie Wschowa

Krystyna Pruchniewska

Marsz dla Życia i Rodziny we Wschowie

Marsz dla Życia i Rodziny we Wschowie

Marsz dla Życia i Rodziny w niedzielę 16 czerwca przeszedł ulicami Wschowy. Na koniec odbył się festyn rodzinny przy kościele pw. św. Jadwigi Królowej.

W inicjatywie udział wzięli wierni ze wszystkich wschowskich parafii, wyrażając poparcie dla rodziny zbudowanej na małżeństwie kobiety i mężczyzny oraz postawy otwartości na potomstwo. Kolorowy pochód wyrażał też afirmację życia i pragnienie jego ochrony od poczęcia do naturalnej śmierci. Marsz dla Życia i Rodziny uczestnicy rozpoczęli Koronką do Miłosierdzia Bożego na Placu Farnym. Wiele osób niosło kolorowe balony. Pochód zakończył się w kościele św. Jadwigi Królowej, gdzie uczestnicy zawierzyli ochronę życia w modlitwie przy relikwiach błogosławionej Rodziny Ulmów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję