Reklama

Wiedza religijna i jej kontrola w katechezie szkolnej

Niedziela łowicka 49/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dla chrześcijan szczególną i zarazem podstawową formą kształtowania religijnej wiary, wiedzy i postaw w człowieku jest katecheza. W nowej rzeczywistości społeczno-politycznej, w jakiej nam przyszło żyć, katecheza wróciła do szkół i w związku z tym poszukuje swojego miejsca w strukturach edukacyjnych oraz wychowawczych szkolnictwa.

Wydane przez Kongregację do spraw Duchowieństwa Dyrektorium Ogólne o Katechizacji w następujący sposób definiuje podstawowe zadania katechezy: "Ten, kto spotkał Chrystusa, pragnie poznać Go możliwie najbardziej, jak również pragnie poznać zamysł Ojca, który Go posiał. Poznanie treści wiary jest wymagane przez przylgnięcie do wiary ( ...) Katecheza powinna więc prowadzić do stopniowego uchwycenia ( zrozumienia) całej prawdy o planie Bożym, wprowadzając uczniów Jezusa Chrystusa do poznania Tradycji i Pisma Świętego, które jest wzniosłym poznaniem Jezusa Chrystusa".

Zasadne jest chyba w tym miejscu postawienie pytania, czy katecheta winien skupić się na sprawdzaniu tylko podanych, zaprezentowanych uprzednio wiadomości; czy może także powinien brać pod uwagę życie sakramentalne, modlitwę, udział we Mszy św. i innych nabożeństwach, czyli ujmując dokładnie: czy kontroli na katechezie powinny podlegać także praktyki religijne uczniów? Pytania te wskazują na specyfikę szkolnej katechezy. By na nie odpowiedzieć, trzeba scharakteryzować zadania szkolnej nauki religii.

Katecheza w szkole stara się (a przynajmniej powinna) pomagać uczniom w rozwoju ich człowieczeństwa, a także pozwala im na systematyczną i odpowiedzialną formę konfrontacji z rzeczywistymi problemami życia oraz z ostateczną tajemnicą egzystencji. Zadaniem nauki religii jest więc podanie uczniom warunków, szczególnie na płaszczyźnie intelektualnej, które pozwolą im swobondnie i świadomie odnaleźć się w chrześcijaństwie.

Wielokrotnie wnioskowano, że ocena z religii powinna być odzwierciedleniem nie tylko wiadomości religijnych ucznia, ale przede wszystkim jego życia religijnego, sumienności w wykonywaniu praktyk religijnych oraz życia moralnego. Tymczasem życie religijne ucznia, jak i każdego człowieka, jest sprawą zbyt intymną, by katecheta mógł je dokładnie zbadać, należycie ocenić i uczynić jednym ze współczynników oceny z religii.

W świetle tego należy przyznać słuszność stanowisku ks. K. Hofmanna, który mówi, że "stopień z religii uczeń otrzymać winien tylko na podstawie wiadomości. Jedynie i wyłącznie dana przez ucznia odpowiedź może służyć za podstawę istotną przy ocenie i ustalaniu stopnia z nauki religii. Nie może więc istnieć inne kryterium oceny nauki religii niż stan wymaganych przez program wiadomości".

Katechizacja, zwłaszcza ta, prowadzona obecnie w ramach zajęć szkolnych, musi zakładać istnienie i stosowanie czynnika oceny. Na samą ocenę nie można patrzeć jednak tylko jako na wykładnik uzyskanej przez ucznia wiedzy. Należy w tym miejscu zauważyć, że ocena, jaką wystawiamy uczniowi, ma także wartość wychowawczą. Może, bowiem pobudzać i stymulować ucznia do większego wysiłku i pracy. Należy więc, oceniając w katechezie, stosować te same kryteria, jakie stosowane są przy ocenianiu w nauce przedmiotów "świeckich".

W świetle tego, co już zostało powiedziane, wydaje się, że w działalności katechetycznej nie należy obawiać się stosowania elementu kontroli i oceniania osiągnięć ucznia. Należy się jednak szczególnie bronić, stosując kontrolę i ocenę, by nie sprowadzić katechezy jedynie do zdobywania wiedzy. Wymiar intelektualny w katechezie ma bowiem zawsze rolę służebną wobec wielkiej tajemnicy Boga i wiary, czyli jest narzędziem w chrześcijańskim dziele wychowawczym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Marek, Ewangelista

[ TEMATY ]

św. Marek

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)
CZYTAJ DALEJ

Bóg daje nam miłość, wolność i nieskończenie więcej

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 14, 1-6.

Piątek, 26 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Kard. Dziwisz: O dziedzictwie Jana Pawła II nie wolno nam zapomnieć

2024-04-26 09:15

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

dziedzictwo

św. Jan Paweł II

Karol Porwich/Niedziela

- O tym dziedzictwie nie wolno nam zapomnieć, bo byłoby to wielką szkodą dla Kościoła i społeczeństwa, borykającego się przecież z wieloma skomplikowanymi wyzwaniami. Wiele przenikliwych i jasnych odpowiedzi na trudne pytania możemy odnaleźć w nauczaniu Jana Pawła II. Trzeba tylko po nie sięgać - mówi kard. Stanisław Dziwisz, wieloletni jego osobisty sekretarz, w rozmowie z KAI. Jutro przypada 10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II.

Były metropolita krakowski pytany o skuteczność modlitwy za pośrednictwem Jana Pawła II jako świętego, wyjaśnia, że otrzymuje „wiele świadectw o uzdrowieniach, między innymi z nowotworów, a wiele małżeństw bezdzietnych dzięki wstawiennictwu św. Jana Pawła II otrzymuje dar potomstwa”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję