Reklama

Słowo Redaktora Naczelnego

Refleksje przedwakacyjne

Niedziela w Chicago 27/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szkoła - temat niezmiernie ważny. Sami powracamy często myślą do lat młodzieńczych, wspominamy swoje szkoły. I ja z sentymentem wspominam szkołę podstawową i średnią. W tych placówkach można się było wiele nauczyć, mieliśmy znakomitych nauczycieli, prawdziwie troszczących się o wychowanków, dziś można by powiedzieć - nauczycieli z powołania. Wspominamy ich serdecznie, pamiętamy o tych, którzy odeszli z tego świata. Podobne wspomnienia dotyczą studiów na KUL-u. Pozostała nabyta wiedza, zaszczepiony stosunek do życia i serdeczna pamięć. Sprawdza się także stare powiedzenie, że dobry nauczyciel to największy skarb.
Przyglądamy się dzisiaj polskiej szkole i pytamy, jak wychowuje młode pokolenia uczniów, do czego wychowuje i czy w ogóle stara się wychowywać? Osobny rozdział to jak i czego współczesne dzieci się uczą, czy mają dobrych nauczycieli, posiadających szeroką wiedzę, którą umieją przekazać? Bo jednak myślę, że każdemu rodzicowi chodzi o jak najlepszą szkołę, na wysokim poziomie nauczania, co byłoby gwarancją dostania się do dobrej szkoły średniej, na renomowaną wyższą uczelnię itd. Nieraz przyglądam się chociażby studentom UJ, i zauważam, jak ta uczelnia dba o swoich studentów, jak troszczy się o ich wykształcenie, jak myśli o ich dalszej pracy. Jest dziś problemem w Polsce, że magisterium nie jest równe magisterium. Wydane przez jedną uczelnię ma bardzo wysoki walor, przez inną - oceniane jest słabo.
Podobnie można powiedzieć o naszych szkołach średnich, do których dzieci przygotowują się w gimnazjach. Do tych bardziej renomowanych dostają się zwykle dzieci mające większą wiedzę, dzieci lepiej przygotowane.
Chciałbym, będąc przy tym temacie, raz jeszcze wskazać na istniejące od paru lat w Częstochowie, przy ul. Górnej 12 Katolicką Szkołę Podstawową i Gimnazjum Katolickie, działające pod patronatem archidiecezji częstochowskiej. Ich założycielem jest arcybiskup metropolita częstochowski Stanisław Nowak. Mają one już swoją piękną historię. Gimnazjum Katolickie po raz piąty w badaniach poziomu nauczania wskazuje na bardzo dobre przygotowanie uczniów. W tym roku szkoła ta uzyskała w skali całego kraju 79,87% na 100 możliwych. Gratulujemy takiego wyniku. To piękne osiągnięcie, bo lokuje szkołę wśród najlepszych tego typu szkół w kraju. Również wyniki badań poziomu naucznia klasy VI w Katolickiej Szkole Podstawowej wypadły znakomicie: 35,6 pkt. na 40 możliwych, o 10-15 pkt. więcej niż średnia w tych badaniach. Cieszymy się, że właśnie szkoły katolickie mają takie wyniki, i że są to nasze częstochowskie szkoły. Widać też, że ogromna troska o uczniów, o ich wychowanie i rozwój intelektualny przynosi efekty.
Problem szkoły jest problemem bardzo ważnym, prowadzone są dyskusje i debaty na ten temat. Niekiedy jednak ta troska ma wymiar polityczny i jest terenem walki o wpływy polityczne ugrupowań; widać to podczas rozmów z obecnym ministrem oświaty, wicepremierem Romanem Giertychem. Przeciwko niemu wyprowadza się teraz na ulice np. uczniów, nie biorąc pod uwagę ich dobra, nie bacząc, że jest to brak odpowiedzialności i ogromne nadużycie i nie ma to nic wspólnego z wychowaniem człowieka na mądrego i odpowiedzialnego obywatela.
Szkoła to także wielka twórczość duchowa. To w szkole kształtuje się młode jeszcze niedojrzałe charaktery, szkoła uczy dobrych relacji z drugim człowiekiem, uczy odpowiedzialności i obiektywizmu. Dziś nasze dzieci poznają też w szkole zasady ewangeliczne i dla wielu z nich, wyrosłych w rodzinach zsekularyzowanych, jest to jedyny czas i miejsce, gdzie tę najważniejszą życiową wiedzę nabędą.
Aby polska szkoła jak najlepiej spełniała swe niezmiernie ważne funkcje, trzeba zadbać wreszcie o dobre podręczniki, nie ulegając w tej dziedzinie rynkowym prawom konkurencji. Trzeba większy nacisk położyć na dobrych nauczycieli, być może jeszcze raz pochylić się nad programem nauczania i wychowania.
Szkoła musi być piękna. Musi odzyskać swój ethos, wrócić do korzeni. Musi pozostać placówką, która uczy i wychowuje.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież przypomina o francuskim odnowicielu liturgii i zakonu benedyktynów

2025-01-30 16:16

[ TEMATY ]

papież Franciszek

benedyktyni

PAP/MAURIZIO BRAMBATTI

W liście do opactwa Saint-Pierre w Solesmes z okazji 150. rocznicy śmierci założyciela i pierwszego opata, o. Prospera Guérangera, papież przypomina jego kluczową rolę w ponownym odkryciu liturgii jako „języka Kościoła” oraz w odnowie zakonu benedyktyńskiego we Francji - żywego świadectwa życia monastycznego.

Umiłowanie i promowanie liturgii, jako „języka Kościoła” oraz troska o odnowę wiary i towarzyszenie wiernym „zarówno w chwilach pokoju, jak i w dniach przeciwności” - to dwa charyzmaty, które podkreśla Papież Franciszek, wspominając o. Prospera Guérangera, sługę Bożego i pierwszego opata opactwa Saint-Pierre w Solesmes w 150. rocznicę jego śmierci. W liście skierowanym do obecnego opata domu macierzystego Kongregacji Francuskiej Zakonu Świętego Benedykta, o. Geoffrey’a Kemlina, Ojciec Święty zapewnia swojej bliskości z zakonnikami, którzy poświęcili życie naśladowaniu „sługi Kościoła” i troski o rozpoczęte przez niego dzieło.
CZYTAJ DALEJ

Nie atakuj mnie swoim ateizmem

2025-01-31 06:03

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Reforma edukacji to jak remont starego domu – niby ma być lepiej, ale na końcu okazuje się, że sufit przecieka, ściany się sypią, a ekipa budowlana zapomniała podłączyć wodę. W ramach najnowszych „poprawek” do systemu oświaty już postanowiono ograniczyć lekcje religii i wyrzucić z podstawy programowej niektóre lektury. W zamian uczniowie dostaną więcej edukacji seksualnej – bo najwyraźniej znajomość „Pana Tadeusza” nie jest tak ważna jak umiejętność rozpoznania 57 płci Cóż, postęp nie zna litości. Wszystko w imię „neutralności” i „nowoczesności”. Czy jednak na pewno chodzi o neutralność? Czy przypadkiem nie jest to kolejna odsłona walki z wartościami, które przez lata stanowiły fundament naszego wychowania?

W nowoczesnym świecie liczą się kompetencje przyszłości: programowanie, znajomość języków obcych, umiejętność przetrwania w korporacyjnym open space. Religia? To przecież tylko strata czasu! Zresztą, kto dziś potrzebuje duchowości, refleksji nad sensem życia, wartości? Likwidacja jednej lekcji religii tygodniowo to krok ku „neutralności światopoglądowej”. Neutralności, która polega na tym, że wszyscy musimy myśleć w jeden, jedynie słuszny sposób. Przecież nikt nikogo nie zmuszał do chodzenia na religię – można się wypisać. To prostsze niż rezygnacja z matematyki czy WF-u. Ale teraz dla równowagi trzeba sprawić, by także ci, którzy chcą na nią chodzić, mieli trudniej. Nieważne, że zgodnie z preambułą ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe nauczanie i wychowanie ma respektować chrześcijański system wartości i służyć rozwijaniu poczucia poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego.
CZYTAJ DALEJ

Będzie proces beatyfikacyjny kard. Gantina z Beninu

2025-01-31 14:22

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Fotograf des Vatikan/commons.wikimedia.org

Bernardin Gantin

Bernardin Gantin

Konferencja biskupia włoskiego regionu Lacjum wyraziła zgodę na rozpoczęcie procesu beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego kard. Bernardina Gantina - długoletniego prefekta Kongregacji ds. Biskupów i dziekana Kolegium Kardynalskiego, jednej z najwybitniejszych postaci Kościoła katolickiego ostatnich czasów, nie tylko w Afryce.

Bernardin Gantin urodził się 8 maja 1922 r. w miejscowości Toffo na terenie stołecznej archidiecezji Kotonu w dawnym Dahomeju (obecnie Benin). Jego ojciec był pracownikiem kolei żelaznej, co znalazło odzwierciedlenie w jego nazwisku, które w języku miejscowym oznacza „żelazne drzewo” i w jego herbie biskupim. Po studiach w swym kraju ojczystym i na Papieskim Uniwersytecie Urbanianum w Rzymie 14 stycznia 1951 roku w Kotonu przyjął święcenia kapłańskie, po czym pracował duszpastersko w swej archidiecezji, a następnie kontynuował studia w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję