Szkoła - temat niezmiernie ważny. Sami powracamy często myślą do lat młodzieńczych, wspominamy swoje szkoły. I ja z sentymentem wspominam szkołę podstawową i średnią. W tych placówkach można się było wiele nauczyć, mieliśmy znakomitych nauczycieli, prawdziwie troszczących się o wychowanków, dziś można by powiedzieć - nauczycieli z powołania. Wspominamy ich serdecznie, pamiętamy o tych, którzy odeszli z tego świata. Podobne wspomnienia dotyczą studiów na KUL-u. Pozostała nabyta wiedza, zaszczepiony stosunek do życia i serdeczna pamięć. Sprawdza się także stare powiedzenie, że dobry nauczyciel to największy skarb.
Przyglądamy się dzisiaj polskiej szkole i pytamy, jak wychowuje młode pokolenia uczniów, do czego wychowuje i czy w ogóle stara się wychowywać? Osobny rozdział to jak i czego współczesne dzieci się uczą, czy mają dobrych nauczycieli, posiadających szeroką wiedzę, którą umieją przekazać? Bo jednak myślę, że każdemu rodzicowi chodzi o jak najlepszą szkołę, na wysokim poziomie nauczania, co byłoby gwarancją dostania się do dobrej szkoły średniej, na renomowaną wyższą uczelnię itd. Nieraz przyglądam się chociażby studentom UJ, i zauważam, jak ta uczelnia dba o swoich studentów, jak troszczy się o ich wykształcenie, jak myśli o ich dalszej pracy. Jest dziś problemem w Polsce, że magisterium nie jest równe magisterium. Wydane przez jedną uczelnię ma bardzo wysoki walor, przez inną - oceniane jest słabo.
Podobnie można powiedzieć o naszych szkołach średnich, do których dzieci przygotowują się w gimnazjach. Do tych bardziej renomowanych dostają się zwykle dzieci mające większą wiedzę, dzieci lepiej przygotowane.
Chciałbym, będąc przy tym temacie, raz jeszcze wskazać na istniejące od paru lat w Częstochowie, przy ul. Górnej 12 Katolicką Szkołę Podstawową i Gimnazjum Katolickie, działające pod patronatem archidiecezji częstochowskiej. Ich założycielem jest arcybiskup metropolita częstochowski Stanisław Nowak. Mają one już swoją piękną historię. Gimnazjum Katolickie po raz piąty w badaniach poziomu nauczania wskazuje na bardzo dobre przygotowanie uczniów. W tym roku szkoła ta uzyskała w skali całego kraju 79,87% na 100 możliwych. Gratulujemy takiego wyniku. To piękne osiągnięcie, bo lokuje szkołę wśród najlepszych tego typu szkół w kraju. Również wyniki badań poziomu naucznia klasy VI w Katolickiej Szkole Podstawowej wypadły znakomicie: 35,6 pkt. na 40 możliwych, o 10-15 pkt. więcej niż średnia w tych badaniach. Cieszymy się, że właśnie szkoły katolickie mają takie wyniki, i że są to nasze częstochowskie szkoły. Widać też, że ogromna troska o uczniów, o ich wychowanie i rozwój intelektualny przynosi efekty.
Problem szkoły jest problemem bardzo ważnym, prowadzone są dyskusje i debaty na ten temat. Niekiedy jednak ta troska ma wymiar polityczny i jest terenem walki o wpływy polityczne ugrupowań; widać to podczas rozmów z obecnym ministrem oświaty, wicepremierem Romanem Giertychem. Przeciwko niemu wyprowadza się teraz na ulice np. uczniów, nie biorąc pod uwagę ich dobra, nie bacząc, że jest to brak odpowiedzialności i ogromne nadużycie i nie ma to nic wspólnego z wychowaniem człowieka na mądrego i odpowiedzialnego obywatela.
Szkoła to także wielka twórczość duchowa. To w szkole kształtuje się młode jeszcze niedojrzałe charaktery, szkoła uczy dobrych relacji z drugim człowiekiem, uczy odpowiedzialności i obiektywizmu. Dziś nasze dzieci poznają też w szkole zasady ewangeliczne i dla wielu z nich, wyrosłych w rodzinach zsekularyzowanych, jest to jedyny czas i miejsce, gdzie tę najważniejszą życiową wiedzę nabędą.
Aby polska szkoła jak najlepiej spełniała swe niezmiernie ważne funkcje, trzeba zadbać wreszcie o dobre podręczniki, nie ulegając w tej dziedzinie rynkowym prawom konkurencji. Trzeba większy nacisk położyć na dobrych nauczycieli, być może jeszcze raz pochylić się nad programem nauczania i wychowania.
Szkoła musi być piękna. Musi odzyskać swój ethos, wrócić do korzeni. Musi pozostać placówką, która uczy i wychowuje.
Pomóż w rozwoju naszego portalu