Reklama

Niedziela Częstochowska

Wernisaż Marity Benke-Gajdy w Muzeum Ziemi Wieluńskiej

29 lutego w Muzeum Ziemi Wieluńskiej odbył się wernisaż wystawy Marity Benke – Gajdy (1950), zorganizowanej pod patronatem Starosty Powiatu Krakowskiego Wojciecha Pałki i honorowym patronatem Burmistrza Wielunia Pawła Okrasy.

[ TEMATY ]

sztuka

Wieluń

Zofia Białas

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Marita Benke - Gajda jest absolwentką LO im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu i Wydziału Architektury Wnętrz na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiowała u profesora Leszka Wajdy. U niego obroniła dyplom, jako projektant wnętrz i wystaw. Projektowała wnętrza dla wieluńskiej firmy ZUGiL oraz wnętrza kawiarń i restauracji. Była także współautorką dużych realizacji wystawienniczych w ramach Festiwalu Folkloru Ziemi Sieradzkiej. Od roku 1980, od chwili wyjazdu na pierwszy plener ceramiczny do Bolesławca, zajmuje się ceramiką. Była to, jak powiedziała podczas spotkania „Miłość od pierwszego dotyku”.

Artystka powiedziała też: Sama „wydrapywałam” ścieżki ceramicznej wiedzy, uczyłam się w fabrykach, laboratoriach, instytutach. Los stawiał na mojej drodze ludzi mi życzliwych – uczyłam się od nich w pokorze. Tych spotkań było tak wiele, że trudno jest teraz wymienić. Wszystkim, którzy przez te 40 lat przyczynili się do rozwoju mojej ceramicznej drogi – tym, od których dane mi się było uczyć, ale i tym, których ja uczyłam – serdecznie dziękuję.

Podziel się cytatem

Reklama

W latach 1982 – 2000 Marita Benke -Gajda związana była z firmą „Kafel”, dla której projektowała kafle, naczynia użytkowe i dekoracyjne (krótkie serie) i gdzie pełniła nadzór artystyczny. Artystka brała udział w rekonstrukcji dwóch pieców w Zamku Królewskim w Warszawie i płytek ceramicznych (dekoracyjne okładziny loggii w Willi Decjusza). W latach 1985 – 1987 współpracowała z Cepelią „Twórczość Kurpiowska” w Pułtusku, nadzorując produkcję kamionkowych naczyń użytkowych. W latach 1984 – 2004 współpracowała z Samorządowym Centrum Kultury i Promocji w Zabierzowie, gdzie mieszka, organizując we własnej pracowni warsztaty dla dzieci. Od 2000 roku jest związana z Liceum oo. Pijarów w Krakowie, a od 2004 roku z Pracownią Rzeźby w Ceramice w krakowskiej ASP.

Reklama

Zofia Białas

Bohaterka spotkania, na które przybyli koledzy i koleżanki z lat licealnych, nauczyciele LO im. Tadeusza Kościuszki z dyrektorem Zbigniewem Wiśniewskim i przedstawicielem SU, Burmistrz Wielunia Paweł Okrasa, ponadto sponsorzy wystawy i albumu jej poświęconego, uczestniczyła w ponad 200 wystawach indywidualnych i zbiorowych, w kraju i zagranicą. Jej prace znane są we Włoszech, Hiszpanii, Norwegii, Niemczech, Szwajcarii, Słowacji, Czechach, Rosji, Anglii i Francji. Była także uczestniczką plenerów i seminariów w Bolesławcu, Orońsku, Opocznie, Nowym Wiśniczu, Barlinku, Szklarskiej Porębie.

Reklama

Zofia Białas

Prace Marity Benke – Gajdy można podziwiać w muzeach: Muzeum Narodowym w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, Muzeum Diecezjalnym w Krakowie, Muzeum Historycznym Miasta Krakowa, Muzeum Północno-Mazowieckim w Łomży (tu od 1999 r. znalazło się jej 50 prac przekazanych w formie darów), Regionalnym Muzeum w Myślenicach i Barlinku, Muzeum Ziemi Sieradzkiej w Sieradzu, Kunstforum Piaristen w Wiedniu i w zbiorach TPSP w Krakowie. Marita Benke- Gajda jest laureatką wielu nagród. Była dwukrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki, od 1988 rzeczoznawcą ministerialnym w dziedzinie ceramiki artystycznej.

Podczas wernisażu w Muzeum Ziemi Wieluńskiej mówiła: okres wieluński był dla mnie czasem wielkiej szczęśliwości, dlatego z takim rozrzewnieniem patrzę na swoich byłych nauczycieli, w tym na p. Alicję Markiewicz, dzięki, której pokochałam sztukę.

Przybliżając swoją twórczość, mówiła: moje rzeźby w dużej mierze podejmują temat sacrum. Wykonałam kilka obiektów z tego tematu. Bardzo ważną rzeźbą dla mnie jest” Błękitny Anioł”, który stał się początkiem cyklu „Anioły”. Jedne z moich aniołów są monumentalne, wykonane z mas szamotowych, inne, małe ulotne aniołki strzegące domów, z mas kamionkowych. Druga ważna rzeźba, którą wykonałam to „Madonna Kodeńska” przygotowana na wystawę „Matka wieczności” w popijarskim klasztorze w Hebdowie – Centrum Wiara i Kultura. Tu zachwyciła mnie gotycka Madonna. Stworzyłam cykl 10 Madonn. Z pogranicza sacrum jest także cykl „Bramy” inspirowany przemyśleniami na temat śmierci i przejścia na drugą stronę do Boga, do wieczności.

Reklama

Inne cykle stworzone przez artystkę to: „Pajace”, „Ptaki”, „Pawie”, „Powroty”, „W czerni i bieli”, „Sukienki”, „Drzewa”, „Pielgrzymi, „Panie, panny, panienki”, „Choinki”, ”Sny o ceramice”, „Projekt Anetka”… Elementem spajającym twórczość artystki jest postać kobiety występującej w różnych wcieleniach, nierzadko przybierającej postać anioła. Anioły i kobiety najpełniej oddają charakter jej sztuki.

We wstępie do katalogu „Marita Benke- Gajda” Karolina Skłodowska napisała: „Sztuka Marity Benke- Gajdy to sztuka przestrzeni i wyobraźni, niezwykle osobista, a jednocześnie bogata w uniwersalne wartości. Tworzona według zasady harmonii, piękna i dobra, obfitująca w metafory i odniesienia filozoficzne, stanowi poetycki obraz myśli, przeżyć i emocji, który daje się odczytywać na wielu poziomach.”

By poznać twórczość Marity Benke-Gajdy, choćby tylko mały jej wycinek, zaprezentowany na wystawie wieluńskiej, warto przyjechać do Wielunia i odwiedzić Muzeum Ziemi Wieluńskiej.

2020-03-01 20:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gaudí, który widział Boga

Niedziela Ogólnopolska 17/2014, str. 53

[ TEMATY ]

sztuka

Dzieło Biblijne

SlapBcn / Foter / Creative Commons Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0)

W czerwcu 1926 r. w Barcelonie było bardzo duszno. Roztargniony Antonio Gaudí w pośpiechu przemierzał miasto. Każdy dzień wypełniał pracami na budowie kościoła Sagrada Familia, zbieraniem pieniędzy na kolejny etap prac, studiami pism teologicznych, lekturą Biblii. Codziennie też przyjmował Komunię św. Zamyślony, wpadł pod nadjeżdżający tramwaj i nierozpoznanego odwieziono go do szpitala. Gdy wreszcie zorientowano się, że pacjent to szalony architekt barcelońskiej katedry, zaproponowano mu miejsce pośród równych statusem. Gaudí odmówił, tłumacząc, że wśród ubogich czuje się najlepiej. Trzy dni później zmarł i pochowano go – zgodnie z życzeniem – na terenie budowanego kościoła. Wtedy nikt nie wierzył, że świątynia zostanie kiedykolwiek dokończona. Plany architektoniczne Gaudíego były zbyt odważne, zbyt śmiałe i wyprzedzające w swej estetyce epokę. Jednak od śmierci genialnego Gaudíego minie w tym roku 88 lat, a budowa wciąż trwa i odsłaniane są kolejne, ukończone jej etapy. Fundacja opiekująca się barcelońskim kościołem ogłosiła, że ukończy budowę świątyni w 2026 r.

CZYTAJ DALEJ

Bp Miziński: bądźmy wierni dziedzictwu św. Wojciecha

– Dzisiaj musimy się zapytać, co uczyniliśmy z tym dziedzictwem, które przyniósł nam św. Wojciech – mówił w homilii bp Artur Miziński, Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski, który 23 kwietnia w uroczystość św. Wojciecha, patrona Polski przewodniczył Mszy św. w kościele św. Wojciecha w Częstochowie.

– Zapewnienie Chrystusa zmartwychwstałego w słowach: „Gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jeruzalem i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi” zrealizowało się nie tylko w życiu apostołów, ale także w życiu i posłudze ich następców. Św. Wojciech jest tego jasnym przykładem – podkreślił bp Miziński.

CZYTAJ DALEJ

Konkurs fotograficzny na jubileusz 900-lecia

2024-04-24 19:00

[ TEMATY ]

konkurs fotograficzny

diecezja lubuska

Bożena Sztajner/Niedziela

Do końca sierpnia 2024 trwa konkurs fotograficzny z okazji jubileuszu 900-lecia utworzenia diecezji lubuskiej. Czekają atrakcyjne nagrody.

Konkurs jest przeznaczony zarówno dla fotografów amatorów, jak i profesjonalistów z wszystkich parafii naszej diecezji. Jego celem jest uwiecznienie śladów materialnych pozostałych po dawnej diecezji lubuskiej, która istniała od 1124 roku do II połowy XVI wieku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję