Reklama

Niedziela Częstochowska

Wernisaż Marity Benke-Gajdy w Muzeum Ziemi Wieluńskiej

29 lutego w Muzeum Ziemi Wieluńskiej odbył się wernisaż wystawy Marity Benke – Gajdy (1950), zorganizowanej pod patronatem Starosty Powiatu Krakowskiego Wojciecha Pałki i honorowym patronatem Burmistrza Wielunia Pawła Okrasy.

[ TEMATY ]

sztuka

Wieluń

Zofia Białas

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Marita Benke - Gajda jest absolwentką LO im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu i Wydziału Architektury Wnętrz na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiowała u profesora Leszka Wajdy. U niego obroniła dyplom, jako projektant wnętrz i wystaw. Projektowała wnętrza dla wieluńskiej firmy ZUGiL oraz wnętrza kawiarń i restauracji. Była także współautorką dużych realizacji wystawienniczych w ramach Festiwalu Folkloru Ziemi Sieradzkiej. Od roku 1980, od chwili wyjazdu na pierwszy plener ceramiczny do Bolesławca, zajmuje się ceramiką. Była to, jak powiedziała podczas spotkania „Miłość od pierwszego dotyku”.

Reklama

Artystka powiedziała też: Sama „wydrapywałam” ścieżki ceramicznej wiedzy, uczyłam się w fabrykach, laboratoriach, instytutach. Los stawiał na mojej drodze ludzi mi życzliwych – uczyłam się od nich w pokorze. Tych spotkań było tak wiele, że trudno jest teraz wymienić. Wszystkim, którzy przez te 40 lat przyczynili się do rozwoju mojej ceramicznej drogi – tym, od których dane mi się było uczyć, ale i tym, których ja uczyłam – serdecznie dziękuję.

Podziel się cytatem

W latach 1982 – 2000 Marita Benke -Gajda związana była z firmą „Kafel”, dla której projektowała kafle, naczynia użytkowe i dekoracyjne (krótkie serie) i gdzie pełniła nadzór artystyczny. Artystka brała udział w rekonstrukcji dwóch pieców w Zamku Królewskim w Warszawie i płytek ceramicznych (dekoracyjne okładziny loggii w Willi Decjusza). W latach 1985 – 1987 współpracowała z Cepelią „Twórczość Kurpiowska” w Pułtusku, nadzorując produkcję kamionkowych naczyń użytkowych. W latach 1984 – 2004 współpracowała z Samorządowym Centrum Kultury i Promocji w Zabierzowie, gdzie mieszka, organizując we własnej pracowni warsztaty dla dzieci. Od 2000 roku jest związana z Liceum oo. Pijarów w Krakowie, a od 2004 roku z Pracownią Rzeźby w Ceramice w krakowskiej ASP.

Zofia Białas

Bohaterka spotkania, na które przybyli koledzy i koleżanki z lat licealnych, nauczyciele LO im. Tadeusza Kościuszki z dyrektorem Zbigniewem Wiśniewskim i przedstawicielem SU, Burmistrz Wielunia Paweł Okrasa, ponadto sponsorzy wystawy i albumu jej poświęconego, uczestniczyła w ponad 200 wystawach indywidualnych i zbiorowych, w kraju i zagranicą. Jej prace znane są we Włoszech, Hiszpanii, Norwegii, Niemczech, Szwajcarii, Słowacji, Czechach, Rosji, Anglii i Francji. Była także uczestniczką plenerów i seminariów w Bolesławcu, Orońsku, Opocznie, Nowym Wiśniczu, Barlinku, Szklarskiej Porębie.

Zofia Białas

Reklama

Prace Marity Benke – Gajdy można podziwiać w muzeach: Muzeum Narodowym w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, Muzeum Diecezjalnym w Krakowie, Muzeum Historycznym Miasta Krakowa, Muzeum Północno-Mazowieckim w Łomży (tu od 1999 r. znalazło się jej 50 prac przekazanych w formie darów), Regionalnym Muzeum w Myślenicach i Barlinku, Muzeum Ziemi Sieradzkiej w Sieradzu, Kunstforum Piaristen w Wiedniu i w zbiorach TPSP w Krakowie. Marita Benke- Gajda jest laureatką wielu nagród. Była dwukrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki, od 1988 rzeczoznawcą ministerialnym w dziedzinie ceramiki artystycznej.

Podczas wernisażu w Muzeum Ziemi Wieluńskiej mówiła: okres wieluński był dla mnie czasem wielkiej szczęśliwości, dlatego z takim rozrzewnieniem patrzę na swoich byłych nauczycieli, w tym na p. Alicję Markiewicz, dzięki, której pokochałam sztukę.

Przybliżając swoją twórczość, mówiła: moje rzeźby w dużej mierze podejmują temat sacrum. Wykonałam kilka obiektów z tego tematu. Bardzo ważną rzeźbą dla mnie jest” Błękitny Anioł”, który stał się początkiem cyklu „Anioły”. Jedne z moich aniołów są monumentalne, wykonane z mas szamotowych, inne, małe ulotne aniołki strzegące domów, z mas kamionkowych. Druga ważna rzeźba, którą wykonałam to „Madonna Kodeńska” przygotowana na wystawę „Matka wieczności” w popijarskim klasztorze w Hebdowie – Centrum Wiara i Kultura. Tu zachwyciła mnie gotycka Madonna. Stworzyłam cykl 10 Madonn. Z pogranicza sacrum jest także cykl „Bramy” inspirowany przemyśleniami na temat śmierci i przejścia na drugą stronę do Boga, do wieczności.

Reklama

Inne cykle stworzone przez artystkę to: „Pajace”, „Ptaki”, „Pawie”, „Powroty”, „W czerni i bieli”, „Sukienki”, „Drzewa”, „Pielgrzymi, „Panie, panny, panienki”, „Choinki”, ”Sny o ceramice”, „Projekt Anetka”… Elementem spajającym twórczość artystki jest postać kobiety występującej w różnych wcieleniach, nierzadko przybierającej postać anioła. Anioły i kobiety najpełniej oddają charakter jej sztuki.

We wstępie do katalogu „Marita Benke- Gajda” Karolina Skłodowska napisała: „Sztuka Marity Benke- Gajdy to sztuka przestrzeni i wyobraźni, niezwykle osobista, a jednocześnie bogata w uniwersalne wartości. Tworzona według zasady harmonii, piękna i dobra, obfitująca w metafory i odniesienia filozoficzne, stanowi poetycki obraz myśli, przeżyć i emocji, który daje się odczytywać na wielu poziomach.”

By poznać twórczość Marity Benke-Gajdy, choćby tylko mały jej wycinek, zaprezentowany na wystawie wieluńskiej, warto przyjechać do Wielunia i odwiedzić Muzeum Ziemi Wieluńskiej.

2020-03-01 20:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Piazzolla wielkoformatowy

[ TEMATY ]

sztuka

Materiał prasowy

„Oblivion,” „Milonga del Ángel” czy „Libertango”, a może „Adiós Nonino” – co jest opus magnum Astora Piazzolli? Geniusza, który grając na bandoneonie, stworzył swój własny świat ekspresji, nazwany nuevo tango. Na tym maleńkim instrumencie wyczarował jedyną w swoim rodzaju tango operitę (jak sam ją określił) „Maria de Buenos Aires”.

Choć wspaniałe dzieło Argentyńczyka kroczy przez sceny świata, z ikoniczną interpretacją Gidona Kremera, to od polskiej premiery (6 czerwca 2009 r. na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Malta w Poznaniu, miała miejsce dokładnie 41 lat po światowej prapremierze) melomani nie mieli szczęścia do wystawień. Aż tu nagle, 4 stycznia, trafiło na afisz Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie (kierownictwo muzycznie Krzysztofa Meisingera), a przed nami wręcz sensacyjna inscenizacja w Basenie Artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej (premiera 18 stycznia). Operitę wyreżyserował Michał Znaniecki, szefostwo muzyczne objął Hadrian Tabęcki, a w tytułowej roli usłyszymy Alicję Węgorzewską, szefową WOK.
CZYTAJ DALEJ

Spotkanie Papieża w Castel Gandolfo z przedstawicielami kapituł generalnych

2025-07-12 11:42

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

W przesłaniu do przełożonych generalnych i członków rad niektórych kapituł i zgromadzeń zakonnych Papież Leon XIV mówił o potrzebie odnowienia ducha misyjnego, przyswojenia sobie uczuć „jakie miał Chrystus Jezus” oraz szerzenia na całej ziemi światła Chrystusa.

Przebywający w Castel Gandolfo Leon XIV przyjął na dziedzińcu Pałacu Apostolskiego przełożonych generalnych oraz członków ośmiu rad kapituł i zgromadzeń zakonnych, którzy zebrali się aby nakreślić dalszy program działania swoich instytutów.
CZYTAJ DALEJ

Poradnik katolika na wakacjach, czyli jak przeżyć urlop „po Bożemu”

2025-07-12 20:28

[ TEMATY ]

wakacje

Karol Porwich/Niedziela

Lepiej uczestniczyć we Mszy św. w języku, którego się nie rozumie, czy połączyć się ze swoją parafią poprzez transmisję? Co jeśli tam, gdzie spędza się urlop, nie ma możliwości udziału w Eucharystii i czy poza Polską obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych? Na te i inne pytania poszukujemy odpowiedzi z ks. dr. Stanisławem Szczepańcem.

Wakacje to czas, gdy wielu udaje się na zasłużony wypoczynek. Destynacje urlopowe – zarówno te bliższe, jak i dalsze – z różnych przyczyn mogą stanowić wyzwanie z perspektywy praktykowania wiary w warunkach innych niż te codzienne. – Czas urlopu jest ważny i potrzebny. Wielu myśli o nim przez wiele miesięcy. Planuje, wybiera, realizuje. Człowiek wierzący w tych działaniach pamięta o Bogu – podkreśla ks. dr Stanisław Szczepaniec. Wraz z przewodniczącym Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego, a jednocześnie konsultorem Komisji Konferencji Episkopatu Polski ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, poruszamy kwestie, o których warto pamiętać, planując wakacyjne wyjazdy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję