Reklama

Machina świątecznych zakupów ruszyła

To, że zbliża się Boże Narodzenie najszybciej można zauważyć na sklepowych półkach. Już na początku listopada pojawiły się pierwsze świąteczne promocje. - Tego chcą klienci - tłumaczą właściciele sklepów. Czy to oznacza, że wkrótce, podobnie jak na Zachodzie, świąteczne promocje czekają nas już w październiku?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jako pierwsze świąteczny klimat tworzą w swoich punktach duże sieci handlowe. W ślad za nimi idą małe sklepy.
- Klienci od pewnego czasu wolą rozłożyć zakupy na dłuższy czas. Nie chcą zostawiać tego na ostatnią chwilę. Często słyszeliśmy, że muszą kupić sporo prezentów oraz przygotować się do Świąt i nie zawsze są w stanie zrobić to tuż przed 24 grudnia, choćby ze względów finansowych. Łatwiej wydać im trochę w listopadzie, trochę w grudniu, niż dużo od razu - twierdzi kierownik jednego z dyskontów spożywczych, który prosi o niepodawanie nazwiska.
Tak przy okazji tej „troski” o klienta, o jego łatwość zakupów, ale i stworzenie przez puszczane kolędy „klimatu duchowego”, pomyślałem, czy kiedyś doczekam się, że w okresie poprzedzającym Wielkanoc wybrzmią w marketach pieśni wielkopostne!? (sic!)
Wprawdzie w mniejszych sklepach nie ma takiego rozmachu, ale i tu zachodzą podobne procesy. Niskie ceny w supermarketach są bardzo konkurencyjne i nie można sobie pozwolić na stratę klienta. Zasada jest prosta: kto szybciej złapie klienta, ten więcej zarobi.
Nie wszędzie jednak już „czuć” Święta. Dużo zależy od klienta. W małych wiejskich lub osiedlowych sklepach mikołaje pojawiają się nieco później. Sprzedawcy zazwyczaj dobrze znają swojego klienta i wiedzą, czy ma ochotę słuchać kolęd i oglądać choinkę w listopadzie. Różne mogą być tego powody.
- Wystawiają choinki i światełka, ale o fladze na 11 listopada to już nie pomyśleli. Na wszystko jest przecież czas i miejsce - zwraca uwagę przemyślanin.
Moda na specjalne promocje 6-7 tygodni przed Świętami przyszła do nas z Zachodu, głównie ze Stanów Zjednoczonych. Tam dochody z przedświątecznych sprzedaży decydują o wyniku finansowym firmy. Wydatki na gwiazdkę stanowią 30% wydatków rocznych, a kredyty często są spłacane jeszcze w maju.
Ostatnie dwa miesiące roku poprawiają także naszą koniunkturę. W okresie św. Mikołaja i Bożego Narodzenia ruch jest największy w roku, bardziej niż przed Wielkanocą. W ślad za tym idą też dochody handlowców.
Jednak nie tylko w sklepach widać zbliżające się Święta. Przypominają nam o tym także reklamy, a reklama, jak powszechnie wiadomo, jest dźwignią handlu. Nie tylko ta w mediach. Dlatego zewsząd otaczać nas będą katalogi, gazetki i plakaty ze specjalnymi ofertami. I mimo, że próbujemy się bronić przed działaniem reklam, podświadomie jesteśmy pod ich działaniem.
Pierwszego „Mikołaja” w tym roku zauważyłem już 31 października, na szczęście nie wzbudzał większego zainteresowania.
Wczesne pojawienie się Świąt w sklepach nie jest rewelacją tego roku. Ten proces trwa od kilku lat. Jednak kiedyś był to początek grudnia. Ostatnio okres tuż po Wszystkich Świętych. Czy zatem za kilka lat pójdziemy śladem Wielkiej Brytanii, gdzie choinki pojawiają się w połowie października? Raczej nie, bo tradycja Wszystkich Świętych i związane z tym zwyczaje są w nas zbyt głęboko zakorzenione. Ale wiele zależy oczywiście od nas.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy - po raz dwunasty

2024-04-28 15:17

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Karol Porwich/Niedziela

Na Jasnej Górze odbył się zjazd zorganizowany po raz dwunasty przez Stowarzyszenie Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy. Odwołuje się ono tradycji przedwojennych regionu. To druga grupa, która rozpoczęła w kwietniu sezon w częstochowskim sanktuarium. Zjazd wpisujący się w obchodzoną dziś XVIII Ogólnopolską Niedzielę Modlitw za Kierowców był czasem prośby o wzajemny szacunek na drodze i szczęśliwe powroty do domu dla motocyklistów i wszystkich użytkowników dróg.

W zjeździe uczestniczyli motocykliści z całej Polski. Marta Fawroska-Sroka z Będzina jeździ z mężem. Jak przyznaje, choć na początku odnosiła się z rezerwą do pasji małżonka, dziś nie wyobraża sobie życia bez wspólnych wypraw. - Co roku jeździmy na rozpoczęcie sezonu na Jasną Górę, bo Jasna Góra to nasza duma narodowa. Modlimy się rozpoczynając kolejny etap motocyklowej przygody - wyjaśnia uczestniczka motocyklowego spotkania. Motocyklowa pasja staje się wśród kobiet coraz popularniejsza.

CZYTAJ DALEJ

Wojownicy Maryi w Rzeszowie

2024-04-28 22:14

Mariusz Barnaś

Wojownicy Maryi na ulicach Rzeszowa

Wojownicy Maryi na ulicach Rzeszowa

W sobotę 20 kwietnia 2024 roku miało miejsce kolejne ogólne spotkanie Wojowników Maryi, które tym razem odbyło się w Rzeszowie w Parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa. Poświęcone było przede wszystkim ojcom oraz synom, którzy licznie dotarli do stolicy Podkarpacia. W spotkaniu wzięło udział ponad 7000 uczestników z całe Polski, ale też z Europy.

Tradycyjnie już spotkanie rozpoczęło się od procesji różańcowej ulicami miasta, następnie odbyła się Msza święta pod przewodnictwem ks. biskupa Jana Wątroby, podczas której kazanie wygłosił ks. Dominik Chmielewski SDB, który zwrócił naszą uwagę na następujące kwestie:

CZYTAJ DALEJ

W czasie Roku Świętego 2025 nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego

W czasie Roku Świętego nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego. Zorganizowane zostaną jednak przy nim specjalne czuwania przeznaczone dla młodzieży. Jubileuszową inicjatywę zapowiedział metropolita Turynu, abp Roberto Repole.

- Chcemy, aby odkrywanie na nowo Całunu, niemego świadka śmierci i zmartwychwstania Jezusa stało się dla młodzieży drogą do poznawania Kościoła i odnajdywania w nim swojego miejsca - powiedział abp Repole na konferencji prasowej prezentującej jubileuszowe wydarzenia. Hierarcha podkreślił, że archidiecezja zamierza w tym celu wykorzystać najnowsze środki przekazu, które są codziennością młodego pokolenia. Przy katedrze, w której przechowywany jest Całun Turyński powstanie ogromny namiot multimedialny przybliżający historię i przesłanie tej bezcennej relikwii napisanej ciałem Jezusa. W przygotowanie prezentacji bezpośrednio zaangażowana jest młodzież, związana m.in. z Fundacją bł. Carla Acutisa, który opatrznościowo potrafił wykorzystywać internet do ewangelizacji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję