Reklama

Wspólne przeżycia

W niemieckim Neuhausen młodzi Niemcy i Polacy spotkali się na kilkudniowych warsztatach opartych na elementach „pedagogiki wspólnych przeżyć” (EP). Od ponad 5 lat trwa współpraca między Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej a niemieckim stowarzyszeniem Aktion Umwelt für Kinder. Coroczne warsztaty prowadzone przez trenerów Gesellschaft zur Förderung der Erlebnispädagogik są jednym z elementów tej współpracy.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szesnastoosobowa grupa polsko-niemiecka od 26 do 30 listopada zapoznawała się z ideą i metodami „pedagogiki wspólnych przeżyć” oraz z efektami, jakie przynoszą poszczególne jej elementy. Uczestnicy poznawali różnego rodzaju ćwiczenia i zabawy interakcyjne związane z budowaniem zespołu, polepszaniem współpracy w grupie, rozwiązywaniem problemów, budowaniem zaufania w grupie, rozwiązywaniem konfliktów, przełamywaniem własnych barier oraz budowaniem sprawności fizycznej.
Teoria poznawana podczas seminariów sprawdzana była przez ćwiczenia praktyczne. Każdego dnia odbywały się zajęcia sportowe oraz zajęcia językowe - jako element interkulturowy i integracyjny. Po każdym dniu przeprowadzana była tzw. refleksja, podczas której każdy uczestnik miał możliwość podzielenia się swoimi przeżyciami, uczuciami czy uwagami. - Poznane podczas dni warsztatowych metody nasi wolontariusze wykorzystują później w swojej pracy z dziećmi i młodzieżą w placówkach oraz podczas wyjazdów kolonijnych i półkolonii - mówi Agata Obszańska, współorganizator warsztatów. Są to całkiem nowe metody, oparte na dziedzinie pedagogiki, która w Polsce jest nieznana. Szkolenie to daje uczestnikom możliwość kształcenia się w całkiem nowym kierunku. Grupa, która ukończyła już cały cykl szkoleń, wykorzystuje zdobyte doświadczenie w swojej pracy, jednocześnie promując metody EP.
Prekursorem „pedagogiki wspólnych przeżyć” jest Niemiec Kurt Hahn. Celem pedagogiki jest kształtowanie osobowości przez przeżycia. Pedagogika ta miała być odpowiedzią na problemy: braku ludzkiego zaangażowania, upadku zdolności fizycznych, braku inicjatywy i spontaniczności oraz braku staranności. Stąd wzięły się elementy „pedagogiki wspólnych przeżyć”, czyli: trening fizyczny, służba ratownicza, praca w projektach, ekspedycje - wyprawy. Skuteczność terapii pedagogiką zależy od jakości przeżyć. Im bardziej uczestnicy postrzegają działania jako niezwykłe przeżycia, tym głębszy jest ich leczniczy skutek. W Niemczech pedagogika ta jest bardzo popularna, istnieje wiele ośrodków, które organizują kursy dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Piastunko karmiąca, módl się za nami...

2024-05-13 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Madonna karmiąca, którą w dzisiejszym rozważaniu przypomina nam ks. Jan Twardowski uznawana jest za patronkę domostw. Ludowe przekazy mówiły, że w domu, w którym jest jej obraz, nigdy nie zabraknie chleba.

Rozważanie 14

CZYTAJ DALEJ

Monte Cassino – rozpoczęły się uroczystości upamiętnienia 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino

2024-05-14 10:27

[ TEMATY ]

Monte Cassino

Włodzimierz Rędzioch

80 lat temu, 17 stycznia 1944 r. rozpoczęła się bitwa o Monte Cassino. W największej batalii frontu włoskiego walczyli żołnierze dziesięciu narodowości. Rankiem, 15 lutego 1944 r. 255 „latających fortec” zrzuciło na Monte Cassino ponad 350 ton bomb burzących, które sprawiły, że klasztoru został zamieniony w ruinę. Po zniszczeniu klasztoru wojska alianckie próbowały zdobyć punkty oporu znajdujące się w mieście Cassino a następnie samo wzgórze Monte Cassino.

W maju zadanie zdobycia ruin klasztoru bronionego przez resztki sił niemieckich przypadło żołnierzom 2. Korpusu Polskiego. „Czwarte natarcie na górę klasztorną – będzie polskim natarciem. Tam, gdzie padli Amerykanie, Anglicy, Nowozelandczycy, Francuzi, Hindusi” - napisał Melchior Wańkowicz w swoim reportażu o bitwie. Atak rozpoczął się w nocy z 11 na 12 maja. Generał Władysław Anders w rozkazie do swoich oddziałów napisał:

CZYTAJ DALEJ

Zmarła Zofia Czekalska "Sosenka", uczestniczka Powstania Warszawskiego

2024-05-14 19:24

[ TEMATY ]

Powstanie Warszawskie

Zofia Czekalska

Portret z wystawy w Muzeum Powstania Warszawskiego/autor zdjęcia: Agata Kowalska

Zofia Czekalska „Sosenka”

Zofia Czekalska „Sosenka”

Zofia Czekalska "Sosenka", powstańcza łączniczka w zgrupowaniu "Chrobry II", sanitariuszka, zmarła w wieku 100 lat. Informację o jej śmierci przekazał prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. "Pani Zofio, +Sosenko+ - dziękujemy za wszystko. Warszawa zawsze będzie o pani pamiętać" - napisał.

"+Pani jest coraz młodsza!+ - mówiłem za każdym razem, kiedy się spotykaliśmy. I to nie była urzędowa uprzejmość. Bo tych pokładów energii i zapału, które miała zawsze w sobie, mógłby jej pozazdrościć każdy (ja z całą pewnością zazdrościłem). Bo za każdym razem zarażała uśmiechem, który praktycznie nigdy nie schodził z jej twarzy" - napisał na platformie X prezydent Warszawy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję