Reklama

Kościół w powstaniu styczniowym

Powstanie styczniowe - twierdzą historycy - było nie do uniknięcia. Przegraliśmy militarnie, płacąc za zryw niepodległościowy ogromną cenę, ale - być może - przetrwaliśmy dzięki niemu jako naród. Duży wkład w to przetrwanie ma polski Kościół

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 1960 r. w sposób zorganizowany obchodzono 30. rocznicę powstania listopadowego. A ponieważ jedynymi miejscami, gdzie można się było zgromadzić, były kościoły, warszawiacy spotykali się w nich także po to, by poczuć narodową wspólnotę.
Szczególną rolę odegrał kościół karmelitów na Lesznie, ponieważ sąsiadował z klasztorem, który przed trzydziestu laty służył jako polityczne więzienie. Przed 29 listopada kolportowano ulotki z zawiadomieniem o rocznicowych nabożeństwach. Wśród uczestników rocznicowej Mszy św. rozdawano odznaki patriotyczne, medaliki, orzełki i teksty pieśni patriotycznych. Ludzie głośno modlili się słowami: „Od powietrza, głodu, ognia, niewoli zachowaj nas, Panie”. Padali na kolana, nie zważając na jesienne błoto, ze łzami w oczach śpiewając: „Abyś nam Ojczyznę wrócić raczył, Ciebie prosimy, wysłuchaj nas, Panie”. Po raz pierwszy też zaintonowano publicznie nieznaną warszawiakom pieśń „Boże, coś Polskę”, śpiewaną dotąd tylko na spotkaniach kółek młodzieży. Wtedy również po raz pierwszy od trzydziestu lat zabrzmiały słowa „Jeszcze Polska nie zginęła”. Tłum zgromadzony przed oświetloną figurką Matki Bożej po prostu przestał się bać.
W grudniu 1860 r. nowe manifestacje patriotyczne odbywały się w kościołach: Świętego Krzyża na Krakowskim Przedmieściu i św. Aleksandra na pl. Trzech Krzyży. Warszawska ulica radykalizowała się.

Pierwsze ofiary

W lutym podczas karnawału w 1861 r. wydano nieformalny zakaz zaprzestania zabaw i wybijano szyby w salonach, w których odbywały się pląsy. Na 25 lutego, w 30. rocznicę bitwy w Olszynce Grochowskiej, zaplanowano manifestację, jakiej od dawna Warszawa nie widziała. Tego dnia doszło do pierwszego starcia z żandarmami. Dwa dni później powtórzono manifestację, żądając uwolnienia aresztowanych studentów. Procesja od karmelitów na Lesznie szła drogą w kierunku Starego Miasta i na pl. Zamkowy, kiedy liczny już pochód napotkał opór kozaków, którzy cwałem wjeżdżali w tłum, nahajkami rozpędzając ludzi. Starcie przerodziło się w bitwę: kozacy walili kolbami w manifestantów, a ci rzucali w nich kamieniami i cegłami. Wtedy rozległa się karabinowa salwa. Na pl. Zamkowym zginęło tego dnia pięć osób.
Nazajutrz ulica przywdziała żałobę. Na pogrzeb pięciu poległych 2 marca w kościele Świętego Krzyża przyszło morze ludzi. Kondukt szedł ulicami na Powązki. O licznym uczestnictwie świadczy fakt, że gdy trumny wynoszono z kościoła, początek orszaku żałobnego zbliżał się już do cmentarza. Miesiąc po pierwszym starciu margrabia Wielopolski wszedł do rządu po to, aby zjednać dla ugody z caratem polskie społeczeństwo. Ale - jak twierdzi znakomity historyk tego okresu Stefan Kieniewicz - powstanie było już wtedy nie do uniknięcia, bo Polacy zgody z carem na jego warunkach nie chcieli.
8 kwietnia w patriotyczną manifestację przerodził się pogrzeb dawnego sybiraka Ksawerego Stopnickiego, a wieczorem tłumy zaczęły się gromadzić przy figurce Matki Bożej Pacławskiej na Krakowskim Przedmieściu. Tuż obok na pl. Zamkowym doszło do starć z policją i wojskiem. Dokumenty rosyjskie mówią o 10 zabitych manifestantach. Polska lista poległych wylicza sto ofiar, ale historycy twierdzą, że liczba zabitych mogła być nawet dwa razy większa. Tyle tylko, że o nich nie miał się kto upomnieć.
Po krwawym 8 kwietnia ustały wystąpienia uliczne, ale bez przerwy odbywały się nabożeństwa w kościołach, którym towarzyszyły patriotyczne pieśni. Policja wysyłała na Msze św. licznych szpiegów, by wyłapać później co bardziej aktywnych ich uczestników. Aresztowała za kontusze i rogatywki, karała za biżuterię żałobną. Ale w kościele interweniować nie śmiała. Do czasu.
Od końca sierpnia do połowy października odbyło się w Warszawie około dwustu nabożeństw organizowanych przez grupy poszczególnych zawodów. Fala patriotyzmu przybierała na sile.

Szturm na świątynie

15 października, w rocznicę śmierci Tadeusza Kościuszki, zapowiedziano nabożeństwa w wielu warszawskich świątyniach. Ale kiedy wierni rozpoczęli śpiewy, drzwi blokowało już wojsko. Rozpoczęła się okupacja kościołów. Wojskowi szturmem wdarli się do kościoła Bernardynów i katedry warszawskiej, gdzie wyłamali kraty i wpadli z bagnetami. Oblężeni bronili się metalowymi lichtarzami. Około półtora tysiąca mężczyzn wyłapanych w kościołach odstawiono do więzienia w Cytadeli.
16 października zapadła decyzja o zamknięciu wszystkich kościołów warszawskich, by zapobiec podobnym incydentom. Ogłoszony został stan wojenny. Aresztowaniom nie było końca.
W lutym 1862 r. przyjechał do Warszawy z Petersburga nowo wyświęcony abp Zygmunt Szczęsny Feliński. Nakazał otwarcie kościołów, zaklinał, by nie zakłócać nabożeństw śpiewami i manifestacjami, które mają polityczny, a nie religijny charakter. Stopniowo doprowadził do tego, że nabożeństwa patriotyczne ustały, choć naród pozbawiony niepodległości wciąż upominał się o wolność. Przed konsekracją oznajmił carowi: „Jeśliby jednak naród w szale zapamiętania nie uwzględnił mych przedstawień i ściągnął na siebie groźne następstwa represji, ja przede wszystkim spełnię obowiązki pasterza i podzielę niedolę ludu mego, chociażbym sam stał się swych nieszczęść sprawcą”.
Gdy powstanie wybuchnie w nocy z 22 na 23 stycznia 1863 r., arcybiskup napisze do cara: „Krew płynie wielkimi strumieniami, a represje zamiast uspokoić umysły, jeszcze bardziej je rozdrażniają. W imię miłosierdzia chrześcijańskiego i w imię interesów obu narodów błagam Waszą Cesarską Mość, abyś położył kres tej wyniszczającej wojnie. (…) Polska nie zadowoli się autonomią administracyjną, ona potrzebuje bytu niepodległego”. Za te słowa zapłaci 20-letnim zesłaniem w głąb Rosji, podzieli tragiczny los ogromnej rzeszy Polaków skazanych przez zaborcę na wygnanie i represje.
Warszawa tamtych dni poprowadziła Polaków do walki o niepodległość. Trzeba pamiętać o Cytadeli, ale i warszawskich kościołach, które odegrały w krzewieniu narodowej tożsamości tak ważną rolę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystości odpustowe w Czerwieńsku

2024-04-24 10:54

[ TEMATY ]

Czerwieńsk

parafia św. Wojciecha

Waldemar Napora

Po zakończonej Eucharystii wokół kościoła parafialnego przeszła uroczysta procesja z relikwiami św. Wojciecha

Po zakończonej Eucharystii wokół kościoła parafialnego przeszła uroczysta procesja z relikwiami św. Wojciecha

Parafianie z Czerwieńska 23 kwietnia przeżywali odpust ku czci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty

2024-04-24 13:04

[ TEMATY ]

konkurs

konkurs plastyczny

konkurs literacki

konkurs fotograficzny

Szymon Ratajczyk/ mat. prasowy

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty. Laura Królak z I Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu z nagrodą Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzeja Dudy.

Do historii przeszedł już XV Jubileuszowy Międzynarodowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka pt. Całej ziemi jednym objąć nie można uściskiem. Liczba uczestników pokazuje, że konkurs wciąż się cieszy dużym zainteresowaniem. Przez XV lat w konkursie wzięło udział 15 tysięcy 739 uczestników z Polski, Australii, Austrii, Belgii, Białorusi, Chin, Czech, Hiszpanii, Holandii, Grecji, Kazachstanu, Libanu, Litwy, Mołdawii, Niemiec, Norwegii, RPA, Stanów Zjednoczonych, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Honorowy Patronat nad konkursem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzej Duda. Organizowany przez Fundację Pro Arte Christiana konkurs skierowany jest do dzieci i młodzieży od 3 do 20 lat i podzielony na trzy edycje artystyczne: plastyka, fotografia i recytacja wierszy Włodzimierza Pietrzaka. Konkurs w tym roku zgromadził 673 uczestników z Polski, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Litwy, Mołdawii, Ukrainy i Stanów Zjednoczonych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję