Reklama

Prawda i rzeczywistość

Fakty i ich rocznicowe świętowanie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Refleksje na temat strajków sierpniowych 1980 r. należy rozpocząć od 16 października 1978 r. Pamiętamy ten wieczór, gdy cały świat dowiedział się, że Polak został wybrany papieżem. Ten dzień był decydujący dla polskiej świadomości. Polacy wyszli na ulice, ciesząc się niepomiernie z tego, że stało się coś wyjątkowego, a potem z tą radością i dumą szli do pracy, do szkół, na uczelnie. Był to wstrząs, jaki przeżywaliśmy wtedy wszyscy. Zapomnieliśmy o tym, że wciąż przecież byliśmy pod pręgierzem tajnej policji i musieliśmy znosić wiele prześladowań ze strony bezpieki. Ale nastąpił w Polsce wielki oddech, poczuliśmy smak wolności.
Pamiętam, ile emocji wzbudził wtedy u nas zwyczajny afisz, mówiący o wyborze Jana Pawła II. Pamiętam też rozmowę z częstochowskim cenzorem, który był dumny, że dał pozwolenie na wydrukowanie takiego afisza...
Zaczęliśmy też wreszcie mówić głośno o Kościele, o sprawach Bożych, co wcześniej było niemożliwe. Wolność zadźwięczała nam naprawdę. Wolne słowo pokazało swoją niezwykłą siłę, która zaczęła wchodzić do zakładów pracy i uświadamiała ludziom: jesteście wolni, powinniście być wolni, starajcie się o wolność.
Ojciec Święty okazał się papieżem imponującym. Miał 58 lat, był więc jeszcze młody i miał ogromne doświadczenie duszpasterskie i wychowawcze. Dlatego bardzo chcieliśmy usłyszeć każdą jego wypowiedź. Trzeba jednak pamiętać, że jedyne informacje można było pozyskać z zagłuszanego jak Radio Wolnej Europy Radia Watykańskiego. Z grupą studentów zastanawialiśmy się, co z tym zrobić. Wówczas powstał zamiar wydawania pisanego na maszynie biuletynu, który nazwaliśmy „Monitorem Kościelnym”. Były to zbierane z całego tygodnia i spisywane audycje Radia Watykańskiego, informacje z życia i działalności Ojca Świętego. Znaleźliśmy ok. 200 osób, które wyraziły chęć otrzymywania „Monitora”. Po dwóch latach wręczałem Papieżowi osobiście oprawiony „Monitor Kościelny” w dwóch tomach.
Tak zaczynał się w Polsce czas wolności, a wraz z nim wolnego słowa. Na bazie wolnych wypowiedzi Jana Pawła II Polacy zaczęli mówić językiem normalnym, przestali się bać.
Funkcjonował w tym czasie Komitet Obrony Robotników (KOR) - ugrupowanie ludzi, którzy także walczyli o wolność. Były wśród nich osoby o poglądach lewicowych, liberalnych, ale także z kręgów katolickich. Wspomnę znaną mi osobiście działaczkę KOR-u aktorkę Halinę Mikołajską. Nałożyły się tu działania ludzi różnych opcji, ale dzięki temu tworzył się nowy, bardzo silny ruch społeczny. Z radością otrzymałem pewnego dnia wiadomość, że będzie nosił nazwę „Solidarność”. Stał się on ruchem związkowym, który rozpoczął walkę o wolność ludzi. Na naszych oczach rodziło się coś nowego i pięknego.
Kontynuując wątek częstochowski, muszę odnotować jesień 1980 r., kiedy to w kościółku akademickim w III Alei Najświętszej Maryi Panny po Mszy św. dowiedziałem się, że w klubie Ikar częstochowskiego MPK trwa strajk, że strajkujący są przygnębieni, bo już jakiś czas protestują, ale władze komunistyczne okazują im obojętność. Proszono, bym przyszedł ze Mszą św., może poprawiłbym tym ich samopoczucie. Poprosiłem o zgodę bp. Stefana Barełę, zaprosiłem do pomocy studentów z duszpasterstwa akademickiego i poszedłem. Moje pojawienie się w Ikarze początkowo nie było przyjęte oklaskami. Kierownictwo strajku zastanawiało się między sobą, były jakieś dyskusje, w końcu zostałem poproszony o odprawienie Mszy św. i wygłoszenie słowa Bożego. Po wyjściu z klubu minąłem się z panem, który przedstawił się jako wiceminister Jabłoński, przybyły z Warszawy. Tak rozpoczynał się strajk w Częstochowie, który był kontynuowany, a ja codziennie odprawiałem Mszę św. dla strajkujących i byłem świadkiem ich bardzo ciekawych wypowiedzi. Równocześnie na placu nadawane były rozmowy z ówczesnymi przedstawicielami władz komunistycznych Częstochowy, które ich kompromitowały.
Po zakończeniu strajku utworzył się zespół, który spotykał się i omawiał sprawy bieżące. Zostałem zaproszony do tego gremium. Razem ze śp. Piotrem Tkaczyńskim, prezesem Spółdzielni Mieszkaniowej, braliśmy udział w zebraniach pierwszej „Solidarności”, która rozpoczynała się w Częstochowie. Pamiętam, że był to czas bardzo serdeczny, przyjazny, koleżeński, poznałem wielu bardzo sympatycznych ludzi, którzy uczyli się życia związkowego.
Dzisiaj, gdy przypominam tamte dni, jednocześnie chciałbym dać świadectwo tamtym czasom. Bo pewnie nie wszyscy wiedzą, że wśród tych, którzy wzmacniali strajkujących i pomagali ludziom w uzyskaniu wolności, był obecny redaktor „Niedzieli”. Nie był to zresztą jedyny strajk, w którym brałem udział. Moi wychowankowie z DA roku 1981 pamiętają jeszcze jeden strajk - na Politechnice Częstochowskiej. Był to strajk studentów tuż przed wybuchem stanu wojennego. Tam także odprawiałem Mszę św. i przez radiowęzeł przemawiałem do studentów PCz i WSP, zapraszany jako duszpasterz akademicki. Byłem z nimi aż do zalecenia Księdza Prymasa, by przerwać strajk - a było to na dwa dni przed 13 grudnia tegoż roku. 11 grudnia 1981 r. odbywało się na Jasnej Górze czuwanie, prowadzone przez nasze duszpasterstwo akademickie. Powiedziałem wówczas do studentów, że w związku z dyspozycją Księdza Prymasa będzie to ostatni dzień naszego udziału w strajku. 12 grudnia zajrzałem jeszcze do strajkujących studentów, żeby dać im trochę żywności, oznajmiłem, że dłużej z nimi być nie mogę. I przyszedł 13 grudnia. Pamiętam zaśnieżoną niedzielę i głuche telefony od rana. Poszedłem na Jasną Górą, gdzie przybył kard. Józef Glemp i w Kaplicy Matki Bożej powiedział, że w nocy został powiadomiony o stanie wojennym. To był straszny dzień. Potem dowiedzieliśmy się, że nasi solidarnościowcy z Częstochowy zostali powyszukiwani, aresztowani i otrzymali bardzo wysokie wyroki. To był czas, kiedy „Solidarność” została przez reżim komunistyczny uderzona w sposób bezwzględny.
Uroczystości 30. rocznicy strajków sierpniowych 1980 r. dały nam wszystkim okazję do bardzo ważnych wspomnień i przypomnień. Odezwali się też świadkowie tamtych dramatycznych dni. Do tych świadków zaliczam się również. W naszych czasach liczy się świadectwo, zwłaszcza gdy ono przypomina prawdę. Również Częstochowa miała wtedy swoje wielkie dni. Trzeba o nich pamiętać. Najważniejsze, żeby prawda była przekazywana i to bez manipulacji. Często, zwłaszcza gdy wchodzą w akcję politycy, prawda może stać się półprawdą. A Pan Jezus powiedział: „prawda nas wyzwoli”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dni Krzyżowe 2024 - kiedy wypadają?

2024-04-25 13:08

[ TEMATY ]

Dni Krzyżowe

Karol Porwich/Niedziela

Z Wniebowstąpieniem Pańskim łączą się tzw. Dni Krzyżowe obchodzone w poniedziałek, wtorek i środę przed tą uroczystością. Są to dni błagalnej modlitwy o urodzaj i zachowanie od klęsk żywiołowych.

Czym są Dni Krzyżowe?

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Siejba Słowa na Peryferiach. Głos prawdy w erze dezinformacji

2024-04-29 08:46

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Ignacy Dec

siejba słowa na peryferiach

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Siejba słowa na peryferiach

Siejba słowa na peryferiach

"Życzę, aby Czytelnicy tych codziennych sentencji znaleźli coś dla siebie, co ich przybliży do Pana Boga i drugiego człowieka" – napisał bp Ignacy Dec w siódmym tomiku Siejby Słowa na Peryferiach.

W najnowszej publikacji bp Ignacy Dec zbiera swoje refleksje i myśli, które regularnie publikuje w przestrzeni medialnej, głównie na popularnej Platformie X, dawniej znanej jako Twitter. Siódmy już tom serii prezentuje Twitty z roku 2023, ukazujące się w postaci cyfrowej, a teraz zebrane i opublikowane w wersji papierowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję