Przyjeżdżają co roku, zawsze pod koniec sierpnia. W tym roku zobaczyliśmy w dniach 25 i 26 sierpnia artystów z(alf.): Australii, Brazylii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Litwy, Niemiec, Polski, Portugalii, Wielkiej Brytanii i Włoch.
Występowali na Deptaku w godz.12.00 – 19.00 i od 22.00 w Piekarni Cichej Kobiety. Chociaż mają na-zwę wspólną z teatrami stałymi, różnią się od nich spontanicznością oraz zapraszaniem publiczności do udziału w akcji. Program przedstawienia zakreśla tylko ramy, jaki rodzaj sztuki zobaczymy np. taniec, żonglerka, akrobatyka, jazda na monocyklu (rower jednokołowy), a scenariusz i rekwizyty wybiera artysta.
Najczęściej zgadzają się wejść na scenę dzieci (przepraszam, sceny nie ma - to ulica), rzadziej dorośli. A jednak - pewien pan mnie zadziwił, gdy zgodził się skakać na skakance z zawiązanymi oczami i pani, gdy pozwoliła, aby artysta wziął ją na ręce i kawałek poniósł ! Pogratulujmy poczucia humoru i dy-stansu do siebie. Zresztą i publiczność miała takie samo zdanie klaszcząc i głośno dając wyraz swej apro-bacie.
Dlatego rozumiem Dyrektor Festiwalu BuskerBus, Małgorzatę Węglarz, że nie zgodziła się, aby przed-stawienia teatrów ulicznych były online. Kontakt na żywo z publicznością jest bardzo ważny. Artysta uliczny musi się starać, aby przechodzień zatrzymał się. Na artystę teatru stałego publiczność już czeka. Nikomu nic nie ujmując, publiczność teatru stałego ma po prostu więcej czasu na wybór.
Akrobacje na rowerze w wykonaniu buskera z polskiego teatru „JaSię”
Oglądając teatry uliczne w dniach 30 i 31 sierpnia 2019 uczestniczyliśmy w ostatnim wydarzeniu tegorocznego Lata Muz Wszelakich. Żegnali je razem z nami artyści uliczni z 11 krajów: Argentyny, Brazylii, Czech, Francji, Hiszpanii, Japonii, Niemiec, Polski, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Włoch.
Buskerzy (nazwa artystów ulicznych) stosują różne techniki. Manipulują przedmiotami, żonglują, a także stosują techniki cyrkowe np. akrobatykę, bo buskerzy to bliscy krewni artystów cyrkowych, z tą różnicą, że ich sceną jest ulica. Pomnik, brama czy ławka mogą brać udział w akcji - są elementem sceno-grafii. Teatry uliczne, bardziej niż cyrki, angażują publiczność do współtworzenia opowiadanych wydarzeń, są bardziej dla widzów dostępne.
W telegramie kondolencyjnym podpisanym przez kardynała sekretarza stanu Pietro Parolina, Leon XIV przypomina świadectwo życia i wiary argentyńskiego kapucyna o. Luisa Pascuala Dri, z którym papież Franciszek był głęboko związany, a który zmarł 30 czerwca w wieku 98 lat.
„Hojny pasterz”, który był „tak bardzo ceniony przez papieża Franciszka” i który „przez lata poświęcał swoje życie służbie Bogu i Kościołowi jako spowiednik i kierownik duchowy”. Tak papież Leon XIV wspomina postać i posługę kardynała Luisa Pascuala Driego, argentyńskiego brata kapucyna, który zmarł 30 czerwca w Buenos Aires w wieku 98 lat.
Z rzymskiego wzgórza Awentyn można zobaczyć Bazylikę św. Piotra przez dziurkę od klucza, trzeba tylko wiedzieć, gdzie jej szukać. Teraz za najsłynniejszą dziurką od klucza kryje się nowa atrakcja.
Każdy, kto stanie na wzgórzu przy potężnych drzwiach Magistral Villa Zakonu Maltańskiego, zobaczy nie tylko kopułę Bazyliki św. Piotra. Ustawiony w zieleni potężny brązowy lew sprawia wrażenie, jakby się poruszał się po ogrodzie willi. Statua jest wyrazem hołdu dla nowego papieża, wyjaśnił włoskiemu dziennikowi „Il Messaggero” ambasador Zakonu Maltańskiego przy Stolicy Apostolskiej, Antonio Zanardi Landi. Imię nowego papieża, Leon XIV, tłumaczy się jako „lew”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.