Reklama

Kościół

Francja: Krypta przy katedrze Notre-Dame otwarta, ale świeci pustkami

W zamkniętej od pożaru katedry Notre Dame w 2019 r. krypcie archeologicznej Ile de la Cite od września zwiedzający mogą obejrzeć wystawę opowiadającą o skomplikowanej miłości paryżan do katedry oraz stałą ekspozycją o upadku starożytnych cywilizacji na tym terenie. Miejsce, przed pożarem katedry oblegane, dziś świeci pustkami.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Całą krypta dla mnie. Bez pośpiechu mogę tu posiedzieć i kontemplować to miejsce” – powiedziała PAP zwiedzająca kryptę turystka Maria, która przyjechała do swojej rodziny w Paryżu z północnej Francji. „To się normalnie nie zdarza. Pozytyw Covidu” – dodała.

Przed pożarem kryptę rocznie odwiedzało około 200 tys. turystów. Obecnie mało kto wie, że została ponownie otwarta i świeci pustkami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystawa „Notre-Dame de Paris, od Victora Hugo do Eugene’a Viollet-le-Duca” opowiada historię katedry i okoliczności uznania jej w XIX wieku za jeden z najważniejszych pomników historii i kultury Francji.

Zachwyceni budowlą paryżanie i obcokrajowcy w udostępnionych na wystawie nagraniach wideo opowiadają o swoich bardzo osobistych niekiedy uczuciach towarzyszących zwiedzaniu katedry jeszcze przed pożarem i jej rekonstrukcją.

Koordynator prac rekonstrukcyjnych gen. Jean-Louis Georgelin powtarza słowa prezydenta Emmanuela Macrona, że odbudowa katedry zajmie 5 lat. Jednak całkowite oczyszczenie dziedzińca katedry z ołowianego pyłu zajęło ponad rok. Niedawno, po trwającej kilka miesięcy kłótni polityków i architektów, zdecydowano o rekonstrukcji zniszczonej w pożarze iglicy Viollet-le-Duc w stylu identycznym z oryginałem.

Na trwającej obecnie wystawie w krypcie obejrzeć można kolekcję starych zdjęć z sygnowanych nazwiskami: Charlesa Negre’a, Charlesa Marville’a czy Auguste’a Mestrala, płótna, fragmenty filmów i grafiki nawiązujące do powieści „Katedra Marii Panny w Paryżu” z 1831 r.

Fragmenty niemego filmu Alberta Capellaniego z 1911 r. ukazują tragiczne losy Esmeraldy i garbusa Quasimodo, bohaterów powieści Hugo. Zaprezentowane zostały również współczesne plakaty i kreskówki z wizerunkami katedry.

Kluczową postacią wystawy jest jednak postać samego autora powieści, Victora Hugo, który przyczynił się do przywrócenia Notre Dame do kanonu francuskiej kultury. A wpływ, jaki powieść wywarła na prace architekta Eugene’a Viollet-le-Duca w latach 1844–1864 jest dobrze udokumentowany.

Reklama

Katedra stała się dla wielu ponownie pomnikiem dziedzictwa narodowego, duszą miasta, czymś więcej niż tylko pomnikiem kultury dzięki powieści Hugo – podkreśla kuratorka odpowiedzialna za zbiory fotograficzne i cyfrowe muzeum Carnavalet w Paryżu Anne de Mondenard.

W wiekach poprzednich gotyk nie był specjalnie ceniony we Francji i dopiero powieść Hugo na nowo zainteresowała Francuzów katedrą Notre Dame, co pozwoliło znaleźć fundusze na jej remont i przywrócić jej dawną świetność w XIX w.

Sama Notre-Dame przeszła w swojej niemal tysiącletniej historii wiele przekształceń, często mających na celu zatarcie jej gotyckiego charakteru. Iglica wzniesiona w 1250 r. została rozebrana w 1786 r. W czasie Rewolucji Francuskiej posągi francuskich królów zostały zniszczone, a katedra stała się świątynią Rozumu.

W 1831 r rozważano nawet zburzenie paryskiej Notre Dame. Zdjęcia z epoki pokazują, jak bardzo była wówczas zaniedbana. Hugo napisał w 1825 r.: „Być może obecnie nie ma we Francji ani jednego miasta, w którym niszczenia niektórych narodowych zabytków nie ma końca”.

W krypcie Ile de la Cite dla zwiedzających udostępniona jest stała ekspozycja pokazująca świetność, a potem upadek rzymskiej cywilizacji, rozwijającej się na wyspach Ile de la Cite oraz Ile Saint-Louis.

Pozostałości rzymskich budowli oraz zabudowy nabrzeża rzeki Sekwany zostały udostępnione zwiedzającym po raz pierwszy w latach 1965-1970.

"Odkrywając na wystawie kolejne budowle serca Paryża, od starożytności po XX w, zwiedzający „podróżują w czasie” - podkreśla w rozmowie z PAP przewodnik po wystawie.

Widzimy nabrzeże starożytnego portu - ośrodka celtyckiego Lutecji. Po opanowaniu Galii przez Rzymian w 52 r. p. n.e. na wyspie rozbudowano miasto w stylu rzymskim. Natomiast za czasów królestwa Franków była to siedziba dynastii Merowingów, którzy zapoczątkowali chrześcijaństwo na tych terenach.

Reklama

Dwudziestowieczne wykopaliska odkryły galijsko-rzymską łaźnię publiczną, mur otaczający miasto z początku IV w., piwnice starej kaplicy Hotel-Dieu, średniowieczne pozostałości rue Neuve Notre- Pani, fundamenty Hospice des Enfants-Trouves oraz ślady kanałów wielkiego budowniczego nowoczesnego Paryża – barona Haussmanna.

Ekspozycje krypty pokazują, że miasto od ponad dwóch tysięcy lat nieustannie się zmienia i odbudowuje tak, jak zmieniał się w czasie i odbudowywał jego niemal tysiącletni symbol - katedra Notre Dame de Paris – podkreśla nasz przewodnik po wystawie. (PAP)

Z Paryża Katarzyna Stańko (PAP)

ksta/ jar/

2020-10-09 07:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Francuska Akademia Medycyny przeciw in vitro bez ojca

[ TEMATY ]

Francja

gender

LGBT

nadezhda1906/ Fotolia.com

We Francji narasta sprzeciw wobec projektu prawa, które umożliwi zapłodnienie in vitro samotnym matkom i parom lesbijskim. W sobotę poważne zastrzeżenia zgłosiła Francuska Akademia Medycyny. Przypomina ona, że postać ojca odgrywa istotną role w rozwoju dziecka i kształtowaniu jego osobowości.

Zdaniem akademików nowe prawo jest bardziej prawem społecznym niż bioetycznym, dlatego jego ocena nie należy do kompetencji Akademii. Wskazują oni jednak na możliwe konsekwencje medyczne nowego prawa. Niepokój lekarzy budzi fakt, że dopuszcza się poczęcie dzieci z założenia pozbawionych ojca, „co może zagrażać ich rozwojowi psychologicznemu i spełnieniu”. Dlatego Francuska Akademia Medycyny domaga się, aby przeprowadzone zostały badania z zakresu psychiatrii dziecięcej wśród dzieci pozbawionych ojca, między innymi wśród tych, które narodziły się z zapłodnienia in vitro kobietom samotnym lub żyjącym w związku lesbijskim. Zdaniem akademików trzeba tu zastosować zasadę ostrożności, która obowiązuje w przypadkach o wiele mniej ważnych. Francuska Akademia Medycyny podkreśla przy tym znaczenie postaci ojca, który „pozostaje elementem budującym osobowość dziecka, jak o tym przypominają psychiatrzy dziecięcy, pediatrzy i psycholodzy”.

CZYTAJ DALEJ

Ukraina/ Szef MSZ: dzieci nie powinny ginąć w wyniku nalotów we współczesnej Europie

2024-04-19 16:17

[ TEMATY ]

dzieci

wojna na Ukrainie

PAP/ARTEM BAIDALA

Ukraińscy ratownicy pracują na miejscu ataku rakietowego na budynek mieszkalny w Dnieprze, w obwodzie dniepropietrowskim 19 kwietnia 2024 r.

Ukraińscy ratownicy pracują na miejscu ataku rakietowego na budynek mieszkalny w Dnieprze, w obwodzie dniepropietrowskim 19 kwietnia 2024 r.

Rosyjski atak na obwód dniepropietrowski jeszcze bardziej podkreśla, jak pilnie należy wzmocnić ukraińską obronę powietrzną, dzieci nie powinny ginąć w nalotach we współczesnej Europie - oznajmił w piątek minister spraw zagranicznych Ukrainy Dmytro Kułeba na platformie X.

"Przerażający rosyjski nalot na obwód dniepropietrowski dziś rano. Wśród zabitych jest dwoje dzieci. 14-letnia dziewczynka i 8-letni chłopiec. Inny 6-letni chłopiec został uratowany w szpitalu. Brutalność rosyjskiego terroru wobec zwykłych ludzi, w tym niewinnych nieletnich, nie ma granic" - napisał Kułeba (https://tinyurl.com/5f482tfa).

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Wystawa unikatowych pamiątek związanych z bitwami pod Mokrą i o Monte Cassino

2024-04-19 18:33

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wystawa

BPJG

Unikatowe dokumenty jak np. listy oficera 12 Pułku Ułanów Podolskich z Kozielska czy oryginalną kurtkę mundurową typu battle-dress z kampanii włoskiej, a także prezentowane po raz pierwszy, pochodzące z jasnogórskich zbiorów, szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 można zobaczyć na wystawie „Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich”. Na wernisażu obecny był syn rotmistrza Antoniego Kropielnickiego uczestnika bitwy pod Mokrą. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha na Jasnej Górze.

Wystawa na Jasnej Górze wpisuje się w obchody 85. rocznicy bitwy pod Mokrą, jednej z najbardziej bohaterskich bitew polskiego żołnierza z przeważającymi siłami Niemców z 4 Dywizji Pancernej oraz 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino, w której oddziały 2. Korpusu Polskiego pod dowództwem gen. Władysława Andersa zdobyły włoski klasztor.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję