Reklama

Wiadomości

PLL LOT: pierwsza kobieta pilotująca w Europie dreamlinera w barwach LOT odeszła na emeryturę

Po niemal 20 tys. godz. spędzonych w powietrzu, karierę lotniczą zakończyła pierwsza w historii PLL LOT kobieta pilot i kapitan Adelajda Szarzec-Tragarz. Jako pierwsza kobieta w Polsce i w Europie pilotowała Boeinga 787 Dreamliner. Jej ostatnim rejsem przed emeryturą był lot z Seulu do Warszawy.

[ TEMATY ]

samolot

lotniczepodkarpackie.pl/Magdalena Blusette

Adelajda Szarzec-Tragarz

Adelajda Szarzec-Tragarz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"To dla nas wyjątkowo wzruszający moment, ponieważ LOT żegna wyjątkową osobę. Pani kapitan Adelajda Szarzec-Tragarz spędziła prawie 20 tys. godzin pod skrzydłami +żurawia+. Będzie nam pani kapitan bardzo brakowało i w imieniu całej załogi dziękujemy jej za wszystkie lata pracy. Jak podkreślają lotniczki, kapitan stanowiła i stanowi dla wielu z nich wzór profesjonalizmu i przykład tego, że dzięki uporowi i determinacji można przetrzeć niedostępne wcześniej szlaki" – powiedział PAP rzecznik prasowy PLL LOT Krzysztof Moczulski.

Kapitan pilot Adelajda Szarzec-Tragarz była pierwszą kobietą pilotem i kapitanem w historii Polskich Linii Lotniczych LOT, była też pierwszą kobietą w Polsce i w Europie, która zasiadła za sterami największego samolotu polskiego przewoźnika Boeinga 787 Dreamliner. Pierwszy lot na tym typie samolotu wykonała 7 stycznia 2013 r., a ostatni, po 40 latach, 19 stycznia br. z Seulu do Warszawy (LOT98).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jak przekazał PAP LOT, Adelajda Szarzec-Tragarz swoją przygodę z lotnictwem zaczęła w latach 70-tych od lotów szybowcowych pod skrzydłami Aeroklubu w Bielsko-Białej. Szkoliła się na dwumiejscowych szybowcach o drewnianej konstrukcji SZD-10 Czapla, które zaprojektowała polska inżynier i pilotka Irena Kaniewska. Łącznie wykonała 250 godzin lotów szybowcowych. Następnie po uzyskaniu licencji na samolot turystyczny, jako pierwsza kobieta dostała się na studia na specjalizacji pilotażowej na Politechnice w Rzeszowie, które otworzyły jej drogę do kariery w lotnictwie cywilnym.

W 1981 r. rozpoczynając pracę w Polskich Liniach Lotniczych LOT była pierwszą kobietą-pilotem w lotnictwie zawodowym w Polsce. Na początku kariery, jako pierwszy oficer, a potem jako kapitan, latała na Antonowach An-24 LOT-u, które mieściły na pokładzie prawie 50 pasażerów. Maszyny te wykonywały głównie rejsy krajowe do Rzeszowa, Szczecina, Gdańska i Krakowa. W 1989 r. przeszła szkolenie na Tu-154, których LOT wówczas posiadał 14 we flocie, wykonując na nich rejsy po całej Europie i do Izraela.

Reklama

Wkrótce, po pozyskaniu przez LOT pierwszych samolotów B737, Adelajda Szarzec-Tragarz rozpoczęła swoje pierwsze loty na boeingach, jako pierwszy oficer, aby po trzech latach przesiąść się na fotel kapitana. Następnie jako pierwsza kobieta w PLL LOT latała na szerokokadłubowych Boeingach 767, by w końcu zasiąść za sterami największego i jednego z najnowocześniejszych samolotów pasażerskich na świecie – Boeinga 787 Dreamliner. Wykonywała na nim praktycznie wszystkie dalekodystansowe połączenia LOT-u – m.in. do Tokio, Seulu, Singapuru, Pekinu, Nowego Jorku, Chicago, Miami, Los Angeles i na Sri Lankę. Łącznie spędziła za sterami prawie 20 000 godzin, w tym 16 500 godzin jako dowódca statków powietrznych, a na samych Boeingach od 1992 r. – 14 400 godzin.

Jak przekazała spółka, w LOT za sterami samolotów zasiadają 43 kobiety, w tym 18 w stopniu kapitana, a 26 w randzie pierwszego oficera.

W internecie, na YouTube (źródło ATCPolska), można znaleźć pożegnalne nagranie z ostatniego rejsu Szarzec-Tragarz. Podchodząc do lądowania na Lotnisku Chopina, można usłyszeć wymianę zdań między kokpitem, a odpowiednimi służbami zapewniającymi bezpieczne lądowanie samolotów na stołecznym lotnisku. Kontrolerzy ruchu lotniczego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej dziękują kapitan za "lata owocnej współpracy, życząc zasłużonego odpoczynku i samej pomyślności na nowej drodze życia". Do życzeń dołączyli się także kontrolerzy z wieży na Lotnisku Chopina. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ amac/

2021-01-23 08:13

Ocena: +5 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rosja: Nawalny ma być przewieziony z Omska za granicę na leczenie

Lekarze szpitala w Omsku, w którym hospitalizowany jest opozycjonista Aleksiej Nawalny, ogłosili w piątek wieczorem, że zgadzają się na przetransportowanie go za granicę. Współpracownicy Nawalnego oceniają, że samolot medyczny zabierze Nawalnego w nocy.

Choć jeszcze po południu lekarz naczelny szpitala w Omsku Aleksandr Murachowski zapowiadał, że Nawalny będzie leczony na miejscu, bo tak postanowiło konsylium lekarskie, wieczorem ogłoszono inną decyzję. Zastępca Murachowskiego, lekarz Anatolij Kaliniczenko, oświadczył, że lekarze zgodzili się na przetransportowanie pacjenta za granicę.

CZYTAJ DALEJ

Zwykła uczciwość

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 3

[ TEMATY ]

Ks. Jarosław Grabowski

Piotr Dłubak

Ks. Jarosław Grabowski

Ks. Jarosław Grabowski

Duchowni są dziś światu w dwójnasób potrzebni. Bo ludzie stają się coraz bardziej obojętni na sprawy Boże.

Przyznam się, że coraz częściej w mojej refleksji dotyczącej kapłaństwa pojawia się gniewna irytacja. Pytam siebie: jak długo jeszcze mamy czuć się winni, bo jakaś niewielka liczba księży dopuściła się przestępstwa? Większość z nas nie tylko absolutnie nie akceptuje ich zachowań, ale też zwyczajnie cierpi na widok współbraci, którzy prowadzą podwójne życie i tym samym zdradzają swoje powołanie. Tylko czy z powodu grzechów jednostek wolno nakazywać reszcie milczenie? Mamy zaprzestać nazywania rzeczy w ewangelicznym stylu: tak, tak; nie, nie, z obawy, że komuś może się to nie spodobać? Przestać działać, by się nie narazić? Wiem, że wielu z nas, księży, stawia sobie dziś podobne pytania. To stanie pod pręgierzem za nie swoje winy jest na dłuższą metę nie do wytrzymania. Dobrze ujął to bp Edward Dajczak, który w rozmowie z red. Katarzyną Woynarowską mówi o przyczynach zmasowanej krytyki duchowieństwa, ale i o konieczności zmian w formacji przyszłych kapłanów, w relacjach między biskupami a księżmi i między księżmi a wiernymi świeckimi. „Wiele rzeczy wymaga teraz korekty” – przyznaje bp Dajczak (s. 10-13).

CZYTAJ DALEJ

Wreszcie żyć - 12 kroków ku pełni życia. Zaproszenie na sympozjum

2024-04-25 15:19

materiały prasowe

Fundacja Dwanaście Kroków zaprasza na ogólnopolskie sympozjum poświęcone programowi duchowego i psychologicznego wsparcia „Wreszcie żyć - 12 kroków ku pełni życia”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję