Reklama

Kościół

Kard. Ruini: Jan Paweł II zawsze reagował w sposób przejrzysty

Źródłem mojej nadziei jest ufność, że chrześcijaństwo ma dziś przyszłość, która zrealizuje się za sprawą młodych ludzi. Że ma swoją niezmienną misję uświęcania historii przez głoszenie Zbawienia tak, jak czyni to od 2000 lat – mówi w rozmowie z KAI kard. Camillo Ruini, wieloletni bliski współpracownik Jana Pawła. Z okazji 90. urodzin hierarchy publikujemy pierwszą część rozmowy, przeprowadzonej z dedykacją dla polskiej młodzieży.

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

kard. Camillo Ruini

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

KAI: Księże Kardynale, podczas Światowych Dni Młodzieży w Kolonii w 2005 r. mówił Ksiądz Kardynał, że ŚDM i sami młodzi ludzie są dla niego znakiem nadziei. A co jest dziś tym znakiem nadziei?

Podziel się cytatem

Kard. Camillo Ruini: Przede wszystkim źródłem mojej nadziei jest ufność, że chrześcijaństwo ma dziś przyszłość, która zrealizuje się za sprawą ludzi młodych. Że są młodzi ludzie, którzy naprawdę wierzą w Boga, w Chrystusa, a także w Kościół katolicki. I w oparciu o tę swoją wiarę tworzą historię, mają na nią wpływ, w taki sposób, że chrześcijaństwo nadal ma swoją niezmienną misję uświęcania historii przez głoszenie Zbawienie, tak jak działo się to przez ostatnie 2000 lat.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

KAI: A co pomogło Księdzu Kardynałowi, jako młodemu człowiekowi, w odkryciu wiary i tej odpowiedzialności, wynikającej z bycia członkiem Kościoła?

Podziel się cytatem

Kard. C. R.: Pomogły mi okoliczności, których się nie spodziewałem. Od dziecka byłem wierzący, ale nie byłem zbyt praktykujący. I w pewnym momencie powierzono mi odpowiedzialne zadania w parafii, w moim regionie. I ta odpowiedzialność sprawiła, że zacząłem zadawać sobie pytania. Pytałem siebie: jesteś przekonany, że możesz zaangażować się dla Pana, dla Kościoła? Nie bez znaczenia była też szkoła. Chodziłem do publicznego liceum, gdzie miałem dość krytycznych profesorów, wobec których starałem się bronić Kościoła. I to coraz bardziej mnie angażowało.

Reklama

Pewnego dnia ksiądz, u którego się spowiadałem, zapytał mnie, czy kiedykolwiek myślałem o kapłaństwie. Odpowiedziałem szczerze, że nie, ale chętnie się zastanowię. I od tamtej chwili zacząłem myśleć i w ciągu kilku miesięcy dokonałem wyboru. Tak zrodziło się moje powołanie.

Podziel się cytatem

W rzymskim seminarium Kolegium Capranica, po pierwszych momentach trudnych, które wynikały z tego, że po przyjeździe z rodzinnego Sassuolo czułem się nieco wykorzeniony, moja wiara się umocniła i, dzięki Bogu, kryzysów w powołaniu nie doświadczyłem nigdy.

Reklama

KAI: A co powiedziałby Ksiądz Kardynał młodym ludziom, którzy takie kryzysy dziś przeżywają? Nie tylko w związku z własnym powołaniem, ale też z tym, że Pan Bóg istnieje, że się nie myli co do nich?

Podziel się cytatem

Kard. C. R.: Dzisiejsi młodzi ludzie są bardzo różni od moich rówieśnków sprzed 70 lat. Z pewnością z jednej strony dorastają dużo szybciej, niż my w ich wieku. Ale z drugiej – dojrzewają dużo później. I z trudnością podejmują definitywne decyzje. To wielki problem, który dotyczy nie tylko kapłaństwa, małżeństwa – ale też wyboru by być chrześcijaninem. Ten wybór również dokonywany jest jako „tymczasowy”.

Co chciałbym im powiedzieć? Że dokonanie definitywnego wyboru nie oznacza, że stajemy się mniej wolni. Przeciwnie: stajemy się bardziej wolni, gdyż możemy w pełni korzystać z naszej wolności: ze zdolności wybierania „na serio”, zamiast nieustannego odkładania wyborów. Bo kiedy je odkładasz – nigdy nie korzystasz ze swojej wolności, ale zawsze jesteś uzależniony od czynników zewnętrznych, od różnych pozytywnych i negatywnych impulsów. A tymczasem ty powinieneś być w stanie wyrazić siebie i zrealizować siebie poprzez praktykowanie swojej wolności. Która polega na przyjęciu stanowiska i podążania za nim z ufnością i determinacją. I przede wszystkim ze świadomością, że nie jesteś sam.

Reklama

To właśnie musimy spróbować zrozumieć! Że w naszych decyzjach nie jesteśmy sami! Jest Pan, który działa w nas. Bo Pan nie działa jedynie w tym, co zewnętrzne: poprzez nauczanie itp. Ale działa od wewnątrz. Dzięki swojemu Duchowi. I to On umacnia nasze decyzje. A my musimy ufać w obecność Tego, Który kieruje naszym życiem.

Reklama

KAI: Osobą, która miała ufność w to, że Pan Bóg działa w młodych ludziach, był Jan Paweł II, który dosłownie i w przenośni „otworzył Watykan” dla młodych ludzi. Skąd się brało to zaufanie?

Podziel się cytatem

Kard. C.R.: Po pierwsze: Jan Paweł II był święty. Teraz potwierdza to Kościół, ale to się przeczuwało już w codziennych spotkaniach z nim. I Jan Paweł II miał głęboką ufność w przyszłość chrześcijaństwa. I wiedział, że ta przyszłość, siłą rzeczy, przyjdzie poprzez ludzi młodych. Dlatego jego zaufanie młodzieży było ufnością w przyszłość chrześcijaństwa. To był kamień milowy.

Ponadto był człowiekiem, który potrafił głęboko kochać. I tak kochał ludzi młodych, a oni to czuli. Wielokrotnie, także podczas ŚDM, widziałem młodych ludzi, którzy za wszelką cenę chcieli się do niego dostać, dotkąć go, bo odczuwali tę miłość. Jan Paweł II miał też wielkie poczucie humoru, wyczucie gestów i umiał w prosty sposób komunikować bardzo wiele.

Pamiętam, jak podczas ŚDM w Manili, gdzie Jan Paweł II poruszał się z laską ortopedyczną, ponieważ wcześniej się przewrócił. Przeszkadzała mu ona, ale w ciągu wieczornego czuwania zaczął się nią bawić i za jej pomocą porozumiewał się z młodzieżą. To był cały on: człowiek o wielkim zmyśle komunikacyjnym, który wynikał z potęgi tego przesłania miłości i wiary, które nosił w sobie i które potrafił przekazywać.

Reklama

KAI: Czy jednak Kościół i społeczeństwo rozumieją dziś to, o czym on mówił?

Podziel się cytatem

Kard. C. R.: Rozumie. Ale musi sprawić by to przesłanie znów stało się aktualne. Bo nie można oczekiwać, że ludzie sami z siebie zaczną czytać to, co zostało napisane 20-30 lat temu, albo i dawniej. To my musimy starać się nim inspirować i zaproponować ponownie jego nauczanie. I powiedzmy sobie szczerze: nie robimy tego w wystarczającym stopniu. Musimy starać się bardziej, ponieważ zostawił on ogromną spuściznę.

Mówił często o spuściźnie wiary i kultury, które, jak mówił, zostały zaszczepione w Rzymie przez apostołów Piotra i Pawła. I np. teksty temu poświęcone powinny zostać dziś ponownie zaproponowane w taki sposób, aby były zrozumiałe dla młodzieży, która mierzy się ze współczesnymi problemami i sytuacjami.

Reklama

KAI: A która część nauczania św. Jana Pawła II wymaga dziś wg Księdza Kardynała najpilniejszego ponownego odczytania?

Podziel się cytatem

Kard. C. R.: Myślę, że centralnym punktem, fundamentem jego nauczania jest zawsze Jezus Chrystus. Ale nie Jezus „abstrakcyjny”, ale działający w naszym życiu, nadający sens wszystkiemu, co robimy i nie jest oderwany ani od naszych uczuć, ani od poszukiwania tego, co można poznać, zrozumieć, ani od pragnienia podążania w życiu swoją drogą, budowania swojej przyszłości. W tym wszystkim musi być obecny Jezus Chrystus, a my musimy się „podpiąć się” do tego, co mówił na ten temat Jan Paweł II.

Reklama

KAI: Przy okazji rocznic związanych z Janem Pawłem II pojawia się jednak ryzyko traktowania ich jako celebrowanie przeszłości.

Podziel się cytatem

Kard. C. R.: (zamyślenie) Trzeba mówić o jego świętości. O sile jego modlitwy, która jest czymś nieustannie aktualnym. To może inspirować młodych ludzi, nie poprzez konkretne formy modlitwy, ale poprzez postawienie się w obecności Bożej, głębokie uwierzenie Mu i oddanie się w Jego ręce, zaufanie Mu. Tak czynił Jan Paweł II i jeśli będziemy go naśladować, to nie będzie jedynie „upamiętnieniem”, ale kontynuacją tego, co robił.

Reklama

KAI: A w jaki sposób odpowiadać tym, którzy podważają dziś świętość Jana Pawła II, oskarżając go np. o ukrywanie skandali i zranień w Kościele? Pytam Księdza Kardynała jako kogoś, kto przez lata z bliska mu towarzyszył.

Podziel się cytatem

Kard. C. R.: Współpracowałem z nim blisko od jesieni 1984 r. aż do jego śmierci. I na podstawie tego, co przez ten czas widziałem, mogę powiedzieć, że ktokolwiek widział, w jaki sposób Jan Paweł II się modlił, rozumiał, że on w bezpośredni sposób rozmawiał z Bogiem. Że miał z nim bezpośredni kontakt. Widziałem, że zawsze reagował w sposób przejrzysty. Był człowiekiem, który nigdy nie miał czegokolwiek do ukrycia. Nigdy. I niczego się nie obawiał. Nigdy. Ponieważ ufał Bogu.

To wołanie z początku pontyfikatu: „Nie lękajcie się”, zanim zostało skierowane do innych, było przeżywane przez niego samego. Nawet w najtrudniejszych sytuacjach pozostawał przekonany, że Pan jest ze Swym Kościołem i z nim, jako papieżem i, że pokona każdą trudność. Myślenie o Janie Pawle II jako kimś, kto miał cokolwiek do ukrycia, to jego całkowita nieznajomość.

Podziel się cytatem

KAI: Dziękujemy za rozmowę.

2021-02-19 14:59

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Startują "JP2 Studies" – roczne Studia Janopawłowe na Angelicum w Rzymie

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

św. Jan Paweł II

© Wydawnictwo Biały Kruk/Adam Bujak

Instytut Kultury św. Jana Pawła II, w rok po swej inauguracji na Papieskim Uniwersytecie Św. Tomasza z Akwinu (Angelicum) w Rzymie, poszerza zakres działalności i uruchamia roczne Studia Janopawłowe – "JP2 Studies". Jest to propozycja zgłębiania myśli i dziedzictwa intelektualnego Jana Pawła II.

"W gronie wykładowców +JP2 Studies+ znaleźli się intelektualiści światowego formatu, m.in.: George Weigel, Rémi Brague, Jarosław Kupczak OP, Rowan Williams, Marek A. Cichocki, Michał Gierycz, czy Francis Russell Hittinger" - czytamy w informacji przekazanej PAP.
CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Hiszpania/ MSW wprowadził stan nadzwyczajny w siedmiu regionach

2025-04-29 07:25

[ TEMATY ]

Hiszpania

Portugalia

Prąd

Brak prądu

Karol Porwich/Niedziela

Minister spraw wewnętrznych Hiszpanii Fernando Grande-Marlaska ogłosił w poniedziałek stan nadzwyczajny we wspólnotach autonomicznych Andaluzja, Estremadura, Murcja, La Rioja, Madryt, Galicja i Kastylia-La Mancha w związku z dużą awarią dostaw prądu.

Stan nadzwyczajny został wprowadzony na wniosek wspólnot. Pozwala on rządowi centralnemu na przejęcie kierownictwa i koordynacji działań w sytuacjach kryzysowych o dużej skali, które wymagają nadzwyczajnych środków.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję