Reklama

Świat

Zwierzchnicy Kościołów w Jerozolimie potępiają przemoc

Zwierzchnicy Kościołów w Jerozolimie wyrazili zaniepokojenie aktami przemocy, do jakich doszło w tym mieście. „Budzące niepokój sytuacje w meczecie Al-Aksa czy Sheikh Jarrah, naruszają świętość ludzi Jerozolimy oraz Jerozolimy jako miasta pokoju”, głosi opublikowane 10 maja przez Łaciński Patriarchat Jerozolimy wspólne oświadczenie patriarchów i zwierzchników Kościołów cytowane przez niemiecką agencję katolicką KNA.

[ TEMATY ]

Jerozolima

Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O zaniechanie przemocy w Jerozolimie zaapelował też papież Franciszek po niedzielnej modlitwie Regina Coeli 9 maja. Ojciec Święty zapewnił, że modli się, aby Jerozolima była „miejscem spotkania, a nie gwałtownych starć, miejscem modlitwy i pokoju”.

Podziel się cytatem

Reklama

Według autorów oświadczenia, nie do przyjęcia są środki, które zagrażają bezpieczeństwu modlących się i godności Palestyńczyków zagrożonych eksmisją. Napięcia, podsycane głównie przez prawicowe ugrupowania ekstremistyczne, zagrażają i tak już kruchej rzeczywistości w Jerozolimie i jej okolicach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zwierzchnicy Kościołów wskazali na szczególny charakter Jerozolimy i obowiązujące status quo, zobowiązujące wszystkie strony do ochrony „i tak już delikatnej sytuacji w Świętym Mieście Jerozolimie”. Zaapelowali do społeczności międzynarodowej o położenie kresu prowokacyjnym działaniom.

Od ubiegłego piątku na Starym Mieście w Jerozolimie i w jego okolicach doszło do największych w ostatnich latach zamieszek. Tylko 3 maja co najmniej 300 Palestyńczyków i 21 funkcjonariuszy zostało rannych w starciach między izraelską policją a Palestyńczykami na Wzgórzu Świątynnym, arabskim Haram al-Sharif (Szlachetne Sanktuarium), poinformowały media.

Podziel się cytatem

Reklama

Żydowskim mieszkańcom Izraela odmówiono w poniedziałek wstępu na Wzgórze Świątynne z okazji Dnia Jerozolimy. Celem było zapobieżenie dalszej eskalacji przemocy w Jerozolimie, podały lokalne gazety. Dzień Jerozolimy upamiętnia aneksję Wschodniej Jerozolimy przez Izrael w wojnie sześciodniowej (1967).

Reklama

Policja uniemożliwiła rano wejście do świętego miejsca około 150 Żydom. W tym samym czasie doszło do ponownych starć między Palestyńczykami a policją. Według szacunków policji, około 8 tys. Palestyńczyków zabarykadowało się na Wzgórzu Świątynnym z kamieniami, metalowymi prętami i koktajlami Mołotowa.

Niedziela była już trzecim dniem, odkąd wybuchły starcia między Palestyńczykami a izraelską policją przy Bramie Damasceńskiej na Starym Mieście w Jerozolimie i w dzielnicy Sheikh Jarrah (Asz-Szajch Dżarrah) we wschodniej Jerozolimie. Bitwa uliczna wybuchła także na Uniwersytecie Hebrajskim na górze Scopus. Palestyńczycy z sąsiedniej dzielnicy Isawijah m.in. rzucali kamieniami w policjantów. Wcześniej, według doniesień, kilku żydowskich Izraelczyków zaatakowało arabskiego mieszkańca Isawijah.

Reklama

Sytuacja w Jerozolimie jest napięta od początku islamskiego miesiąca postu Ramadan w połowie kwietnia. Protesty spowodowała groźba przymusowych eksmisji palestyńskich domów we wschodniej Jerozolimie w dzielnicy Sheikh Jarrah na rzecz żydowskich osadników. W niedzielę 9 maja Sąd Najwyższy Izraela na wniosek prokuratora generalnego Avichaia Mandelblita nieoczekiwanie odroczył o 30 dni rozprawę w tej sprawie zaplanowaną na poniedziałek. Do czasu rozprawy rodziny palestyńskie będą mogły pozostać w swoich domach. Ze względu na potencjalne polityczne i prawne konsekwencje sprawy adwokaci ofiar domagają się zaangażowania biura prokuratora generalnego

Konflikt wokół własności ziemi w Sheikh Jarrah trwa od około 30 lat. Rodziny te zostały osiedlone jako uchodźcy palestyńscy po utworzeniu państwa Izrael i wojnie o niepodległość Izraela na terenach znajdujących się pod kontrolą Jordanii, na ziemiach zakupionych od Żydów w XIX wieku. Ziemię tę przejęła od żydowskich właścicieli zarejestrowana w USA organizacja Nachalat Shimon i od tego czasu stara się o usunięcie Palestyńczyków.

2021-05-10 17:18

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kardynał Krajewski w Jerozolimie: Strefa Gazy jest tak blisko, a my nie możemy pomóc

[ TEMATY ]

Jerozolima

kard. Krajewski

Ks. Paweł Kłys

Kard. Konrad Krajewski

Kard. Konrad Krajewski

Papieski jałmużnik kardynał Konrad Krajewski, który na prośbę papieża Franciszka udał się do Ziemi Świętej, przyznał w Jerozolimie, że choć Strefa Gazy jest tak blisko, mieszkańcom tego terytorium nie można pomóc. Wigilię Bożego Narodzenia wysłannik papieża spędzi w Betlejem.

Kardynał Krajewski koncelebrował w sobotę mszę w Bazylice Grobu Świętego w Jerozolimie razem z łacińskim patriarchą kardynałem Pierbattistą Pizzaballą, gdzie razem modlili się o pokój. Odwiedził też siedzibę Caritas w Jerozolimie i spotkał się z ubogimi rodzinami, którym zostawił pomoc finansową na opłacenie rachunków i najpotrzebniejsze zakupy.

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego: szatan połknął haczyk

2024-03-28 23:26

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Materiał prasowy

Jak wygląda walka dobra ze złem na zupełnie innym, nieuchwytnym poziomie? Jak to możliwe, że szatan, będący ucieleśnieniem zła, może zostać oszukany i pokonany przez dobro?

Zagłębimy się w niezwykłą historię i symbolikę Hortus deliciarum (grodu rozkoszy) Herrady z Landsbergu (ok. 1180). Ten odcinek to nie tylko opowieść o starciu duchowych sił, ale także głębokie przemyślenia na temat tego, jak każdy z nas może stawić czoła pokusom i trudnościom, wykorzystując mądrość przekazywaną przez wieki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję