Reklama

Kościół

O. Arturo Sosa: sekularyzacja stanowi szansę

Z okazji rozpoczynającego się dzisiaj Roku Ignacjańskiego francuski dziennik La Croix przeprowadził wywiad z przełożonym generalnym Towarzystwa Jezusowego. O. Arturo Sosa podkreślił w nim, że nie chodzi wyłącznie o rok wspomnieniowy, ponieważ wydarzenie wpisuje się w proces rozpoczęty pięć lat temu.

[ TEMATY ]

COVID‑19

Towarzystwo Jezusowe

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pięć lat temu zakon jezuitów podjął zobowiązanie do uczestnictwa w wielkiej posłudze pojednania na fundamencie sprawiedliwości, wiary oraz solidarności z ubogimi. Zdaniem o. Sosy pandemia Covid-19 jeszcze wzmocniła tę potrzebę. Zranienie, którego doznał 500 lat temu Ignacy w Pampelunie w naszym dzisiejszym życiu objawia się w postaci pandemii.

Zapytany o stosunek jezuitów do sekularyzacji przełożony generalny podkreślił, że stanowi ona szansę, ponieważ otwiera przestrzeń wolności, pozwala zanurzyć się w społeczeństwie pluralistycznym. A ono bardziej akceptuje różnice kulturowe, ideowe, a także religijne. To dla jezuitów także ludzie, którym można proponować ćwiczenia duchowe, ponieważ one stanowią konkretne narzędzie pomocy osobom w dokonywaniu wyborów w klimacie wolności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Innym aspektem pozytywnym jest przerwanie związku między kulturą i religią. Często wierzący w poprzednich pokoleniach nie wybierali wiary w wolny sposób. A przecież wiara nie powinna być narzucana przez kulturę. To wybór, który zależy od ludzkiej wolności, wpisuje się w spotkanie z Bogiem zwracającym się do wolności człowieka i osobistego doświadczenia. Dla Kościoła katolickiego to bardzo głęboka zmiana, gdyż odtąd będzie on złożony z wiernych świadomych swojego wyboru. Wspólnoty chrześcijańskie staną się wtedy o wiele bardziej żywotne.

Zdaniem Generała Towarzystwa Jezusowego Papież Franciszek w sposobie kierowania Kościołem inspiruje się stylem ignacjańskim. Widać to chociażby w sposobie podejmowania decyzji, który ma charakter konsultacyjny, biorący pod uwagę różne głosy, reprezentujące rozmaite konteksty geograficzne i sposoby myślenia. Oprócz osobistego wsłuchiwania się w głos Ducha świętego na modlitwie stanowi to źródło inspiracji dla sprawowania rządów, pokazuje ścisły związek z synodalnością i rozeznawaniem, które stanowią ważny element duchowości ignacjańskiej oraz bazują na wskazaniach Soboru Watykańskiego II.

Ojciec Sosa odpowiada również na pytanie dotyczące uproszczonego obrazu jezuitów jako synonimu hipokrytów i machiawelistów. Uważa, że wiąże się to pojedynczymi przypadkami historycznymi, ale w dużej części stanowi owoc podtrzymywanego mitu. Towarzystwo Jezusowe nie jest instytucją, która dąży do władzy, ale pragnie współpracować z papieżem. Św. Ignacy często powtarzał, że jezuici powinni być „najmniejszym towarzystwem” czyli „małą trzodą”.

2021-05-20 20:59

Ocena: 0 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Jan Chrzciciel de la Salle

[ TEMATY ]

św. Jan de la Salle

Peter Potrowl (talk)/pl.wikipedia.org

Pomnik Jana Chrzciciela de la Salle w kościele pod tym wezwaniem w Paryżu

Pomnik Jana Chrzciciela de la Salle w kościele pod tym wezwaniem w Paryżu

Urodził się w Reims 30 kwietnia 1651 r. w podupadłej rodzinie książęcej jako najstarszy z jedenaściorga rodzeństwa. W wieku 27 lat przyjął święcenia kapłańskie.

Trzy lata potem na uniwersytecie w Reims zdobył doktorat z teologii (1680 r.). Zaraz po święceniach otrzymał probostwo. Powierzono mu także kierownictwo duchowe nad szkołą i sierocińcem, prowadzonym przez Siostry od Dzieciątka Jezus. Jan postarał się w Rzymie o zatwierdzenie zakonu tychże sióstr. Bardzo bolał nad losem setek sierot, pozbawionych zupełnie pomocy materialnej i duchowej. Gromadził ich na swej plebanii, której część zamienił na internat. Następnie na użytek biednych dzieci oddał swój rodzinny pałac, a za pieniądze parafialne i otrzymane od pewnej zamożnej kobiety zakupił obszerny dom. Ludzie, którzy pomagali Janowi z czasem utworzyli zgromadzenie zakonne pod nazwą Braci Szkolnych. Za jego początek przyjmuje się datę 24 czerwca 1684 roku. Utworzył wiele typów szkół: podstawowe, wieczorowe, niedzielne, zawodowe, średnie, seminaria nauczycielskie. Nauka w nich odbywała się w języku ojczystym i była bezpłatna. Na polu pedagogiki Jan ma więc poczesne miejsce. W jego szkołach na pierwszym miejscu był język ojczysty, a nie wszechwładna łacina. Zniósł często stosowane w szkołach kary fizyczne W roku 1681 powstała pierwsza szkoła założona przez św. Jana w Reims (1681 r.), kolejna powstała w Paryżu (1688 r.), potem w Lyonie, w Rouen itd. W sto lat potem cała Francja była pokryta szkołami lasaliańskimi. Do rewolucji francuskiej (1789 r.) w samej Francji zgromadzenie miało 126 szkół i ponad 1000 członków. Dzisiaj Bracia Szkolni mają swe szkoły w prawie 90 krajach. Jan de la Salle zostawił po sobie bezcenne pisma. Najwybitniejsze z nich to: „Zasady dobrego wychowania”, które doczekało się ponad 200 wydań; nadto „Rozmyślania”, „Wskazania, jak prowadzić szkoły” i „Obowiązki chrześcijanina”. Bezcenne dla poznania ducha lasaliańskiego są także jego listy. Jan zmarł po krótkiej chorobie 7 kwietnia 1719 r. Beatyfikował go Leon XIII w 1888 r. On też wyniósł go uroczyście do chwały świętych w roku 1900. Pius XII ogłosił św. Jana de la Salle patronem nauczycieli katolickich (1950 r.). Ciało św. Jana, zbezczeszczone w czasie rewolucji francuskiej w roku 1793, dla bezpieczeństwa przeniesiono do Belgii, a w roku 1937 złożono przy domu generalnym zakonu w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Masowa likwidacja szkół wiejskich

2025-04-04 23:53

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Ministerstwo Edukacji Narodowej z jednej strony zapewnia, że szkoły powinny być blisko uczniów, a z drugiej – daje ciche przyzwolenie na ich masowe zamykanie.

Lubelszczyzna stała się symbolem tej politycznej hipokryzji, bo właśnie tam kurator zgodził się na likwidację większej liczby szkół niż rok wcześniej zlikwidowano w całej Polsce. W województwie mazowieckim do Kuratorium Oświaty w Warszawie wpłynęło 13 wniosków o likwidację szkół. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji Narodowej ma wdrażać projekty, które mają rzekomo ratować edukację na wsi. Czym jednak jest to całe spóźnione „ratowanie"? Czy zwykłą zasłoną dymną? Czy naprawdę nie dzieje się nic niebywałego? Dla setek uczniów i nauczycieli, którzy właśnie dowiedzieli się, że ich szkoła znika z mapy edukacyjnej, jest to zapewne bardzo pocieszające.
CZYTAJ DALEJ

Co ma zrobić para, która nie może mieć dzieci?

2025-04-07 20:55

[ TEMATY ]

małżeństwo

Katechizm

Katechizm Wielkopostny

bezpłodność

Adobe Stock

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Jesteśmy stworzeni do tego, by wydawać na świat potomstwo… co w przypadku par, które nie mogą mieć dzieci?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Youcat – katechizm Kościoła katolickiego.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję