Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (34)

Radość i nadzieja pokornych jest w Bogu

Niedziela Ogólnopolska 13/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 1 Sm 2, 1-10 - z Jutrzni na środę II tygodnia

1. Dzisiaj naszej modlitwie uwielbienia na cześć Pana życia przewodniczy głos niewiasty. W opowiadaniu z Pierwszej Księgi Samuela to właśnie Anna jest tą osobą, która po ofiarowaniu Panu swojego dziecka, małego Samuela, intonuje hymn, który przed chwilą odmówiliśmy. Będzie on prorokiem w Izraelu i swoim działaniem doprowadzi naród żydowski do nowej formy rządów, do monarchii, która będzie miała jako protagonistów nieszczęśliwego króla Saula i sławnego króla Dawida.
Anna miała za sobą historię naznaczoną cierpieniem, gdyż - jak mówi opowiadanie - Pan "zamknął jej łono" (1 Sm 1, 5). W starożytnym Izraelu bezpłodna niewiasta była uważana za uschły konar, za martwy byt, ponieważ udaremniało to małżonkowi zachowanie ciągłej o nim pamięci w kolejnych pokoleniach, co było bardzo ważne wobec niepewnych jeszcze wizji i mglistych perspektyw życia pozagrobowego.
2. Anna jednak pokładała nadzieję w Bogu życia i modliła się w ten sposób: "Panie Zastępów! Jeżeli łaskawie wejrzysz na poniżenie służebnicy twojej i wspomnisz na mnie, i nie zapomnisz służebnicy twojej, i dasz mi potomka płci męskiej, wtedy oddam go Panu po wszystkie dni jego życia" (1 Sm 1, 11). Bóg przyjął błaganie tej pokornej niewiasty, dając jej właśnie Samuela: uschły pień wypuścił żywy pęd (por. Iz 11, 1); to, co było niemożliwe w ludzkich oczach, stało się rzeczywistością w tym dziecku, które miało być poświęcone Panu.
Pieśń dziękczynna, która rozbrzmiewała na ustach tej matki, będzie podjęta i przekształcona przez inną matkę, przez Maryję, która - pozostając dziewicą - porodzi za sprawą Ducha Bożego. Magnificat Matki Jezusa pozwala zobaczyć główne zarysy pieśni Anny, która z tego powodu nazwana jest Magnificat Starego Testamentu.
3. Uczeni podkreślają, że autor natchniony włożył w usta Anny pewien rodzaj psalmu królewskiego, utkanego cytatami czy odniesieniami do innych Psalmów. Jawi się najpierw obraz króla żydowskiego, zaatakowanego przez silniejszych przeciwników, który jednak w końcu zostaje ocalony i tryumfuje, gdyż przy nim jest Pan, który łamie łuki mocarzy (por 1 Sm 2, 4). Znacząca jest końcówka pieśni, gdyż w uroczystej epifanii jawi się na scenie Bóg -
"Pan wniwecz obraca opornych: przeciw nim grzmi na niebiosach. Pan osądza krańce ziemi, On daje potęgę królowi, wywyższa moc swego pomazańca" (1 Sm 2, 10). W tekście hebrajskim ostatnie słowo to właśnie " Mesjasz", co znaczy "pomazaniec", a to pozwala przekształcić tę modlitwę królewską w pieśń nadziei mesjańskiej.
4. Chcielibyśmy podkreślić dwa tematy z tej pieśni dziękczynienia, która wyraża uczucia Anny. Pierwszy będzie dominował również w Magnificat Maryi, a jest nim odwrócenie losów, którego dokonuje Bóg. Mocarze zostają upokorzeni, słabi "uzyskują moc"; syci szukają pożywienia, a głodni zasiadają do wystawnej uczty; biedak zostaje podniesiony z prochu i otrzymuje "tron zaszczytny" (por. 1 Sm 2, 4. 8).
Łatwo dostrzec w tej starożytnej modlitwie nić przewodnią o siedmiu działaniach, których spełnienie Maryja widzi w historii Boga Zbawcy: "On przejawia moc ramienia swego, rozprasza ludzi pyszniących się zamysłami serc swoich. Strąca władców z tronu, a wywyższa pokornych. Głodnych nasyca dobrami, a bogatych z niczym odprawia. Ujął się za sługą swoim, Izraelem" (Łk 1, 51-54). Jest to wyznanie wiary wypowiedziane przez dwie matki w obliczu Pana historii, który staje po stronie ostatnich, biednych i nieszczęśliwych, znieważonych i upokorzonych.
5. Inny temat, który chcemy podkreślić, łączy się jeszcze bardziej z postacią Anny: "Niepłodna rodzi siedmioro, a wielodzietna więdnie" (1 Sm 2, 5). Pan, który zmienia losy, jest również Tym, który tkwi u korzeni życia i śmierci. Bezpłodne łono Anny podobne było do grobu, jednakże Bóg mógł sprawić, że rozkwitło w nim życie, ponieważ "w Jego ręku - tchnienie życia i dusza każdego człowieka" ( Hi 12, 10). Tę samą myśl wyśpiewuje Anna: "To Pan daje śmierć i życie, wtrąca do Szeolu i zeń wyprowadza" (1 Sm 2, 6). Nadzieja nie dotyczy już tylko życia dziecka, które się rodzi, lecz daje pewność, że Bóg może ożywić również po śmierci.
Otwiera się w ten sposób już prawie "paschalny" horyzont zmartwychwstania. Izajasz będzie wyśpiewywał: "Ożyją Twoi umarli, zmartwychwstaną ich trupy, obudzą się i krzykną z radości spoczywający w prochu, bo rosa Twoja jest rosą światłości, a ziemia wyda cienie zmarłych" (Iz 26, 19). Jan Paweł II - papież

o. Jan Pach OSPPE

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Proszę Cię, Panie, o łaskę bycia zawsze świadomym ceny mojego odkupienia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 19, 25-34.

Poniedziałek, 20 maja. Święto Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła

CZYTAJ DALEJ

Nawrócenie albo śmierć

2024-05-19 20:41

Tomasz Lewandowski

Katecheza bpa Macieja Małygi rozpoczęła otwarcie synodu w naszej diecezji.

Katecheza bpa Macieja Małygi rozpoczęła otwarcie synodu w naszej diecezji.

– To jest święto Ludu Bożego, nasz Wieczernik – mówił podczas ostatniej katechezy przed rozpoczęciem II Synodu Archidiecezji Wrocławskiej bp Maciej Małyga.

Katecheza, w której bp Małyga odwołał się do Listu do Kościoła w Laodycei, była pierwszym punktem oficjalnego otwarcia synodu w naszej diecezji. Po niej wszyscy zebrani na czele z relikwiami kilkudziesięciu świętych, przeszli w uroczystej procesji z kościoła NMP na Piasku do katedry wrocławskiej.

CZYTAJ DALEJ

Franciszek wyjaśnia: zezwoliłem na błogosławieństwo osób, a nie związków homoseksualnych

2024-05-20 15:05

[ TEMATY ]

wywiad

papież Franciszek

PAP/EPA/CLAUDIO PERI

Nie zezwalałem na błogosławienie związków homoseksualnych - wyjaśnił papież Franciszek w nadanej wczoraj pełnej wersji kwietniowego wywiadu dla telewizji amerykańskiej CBS. Dodał, że błogosławienie takich związków jest „sprzeczne z prawem naturalnym i prawem Kościoła”. Zezwolił natomiast na błogosławienie poszczególnych osób homoseksualnych, bo „błogosławieństwo jest dla wszystkich”, choć - jak przyznał -„niektórzy są tym zgorszeni”.

W godzinnym wywiadzie papież opisuje swe spotkania z dziećmi z Ukrainy, które nie potrafią się już uśmiechać. Apeluje o zakończenie toczących się na świecie wojen. „Dążcie do negocjacji. Dążcie do pokoju. Wynegocjowany pokój jest zawsze lepszy niż niekończąca się wojna” - przekonuje Franciszek. Zachęca też do modlitwy o pokój, którą sam praktykuje. „Zatrzymajcie się, negocjujcie” - powtarza Ojciec Święty.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję