Pierwszy z trzech multimedialnych koncertów historycznych zaplanowanych w jego ramach odbył się 22 czerwca. Chórzyści wykonali fragmenty Nieszporów na uroczystość Wniebowzięcia Maryi Dziewicy, czyli „Vesperae in assumptione Beatae Mariae Virginis” („Assumpta est”, „Maria Benedicta Filia” i „Pulchra es”) oraz utwory Andrzeja Koszewskiego – „Trittico di messa” i „Angelus Domini”.
Ważnym elementem koncertów jak zawsze było specjalne, wielobarwne oświetlenie kościoła. Nieodłączną częścią wydarzenia są również opowieści historyczne, przeplatane muzyką, które snuje dr Juliusz Sętowski, kierownik Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Historyk przedstawił dzieje dzielnicy Ostatni Grosz, w której znajduje się sanktuarium św. Antoniego z Padwy, i przebieg jego budowy, prezentując unikalne fotografie archiwalne.
Zebrani usłyszeli m.in. o karczmie Ostatni Grosz, w której niektórzy z wracających z jarmarku nie potrafili zachować umiaru i ten ostatni grosz przepijali.
Juliusz Sętowski przypomniał również historię świetności Towarzystwa Przędzalniczego „Częstochowianka”, którego fabryka działała na Ostatnim Groszu, a wokół której znajdowały się korty tenisowe i lodowisko oraz gdzie wieczorami grano i śpiewano.
Reklama
Pod koniec XIX wieku na miejscu kościoła rósł las. Stał tu także drewniany domek wypoczynkowy. Teren udało się wykupić za sprawą ks. Antoniego Wojciechowskiego, wikariusza parafii św. Zygmunta, któremu bp Teodor Kubina powierzył zadanie budowy kościoła św. Antoniego.
Biskup utworzył parafię 23 listopada 1936 r. Na początku obejmowała dzielnicę Ostatni Grosz oraz wsie: Brzeziny Wielkie z koloniami, Brzeziny Małe i Hutę Starą B z dworem. 16 sierpnia 1938 r. rozpoczęto budowę kościoła według projektu inż. Zygmunta Gawlika, architekta z Krakowa, autora m.in. ołtarza głównego w bazylice archikatedralnej w Częstochowie. Budowę przerwał wybuch II wojny światowej. Kościół został poświęcony w 1956 r. przez bp. Zdzisława Golińskiego. Biskup dozorował jego budowę, a nawet aktywnie w niej uczestniczył. 2 kwietnia 1997 r. abp Stanisław Nowak ustanowił kościół parafialny sanktuarium św. Antoniego z Padwy.
Już teraz zapraszamy na kolejne koncerty w ramach cyklu „Muzyka w Świątyniach”, które odbędą się w sanktuarium Bożego Miłosierdzia (30 września) i w kościele św. Zygmunta (4 października).
Organizatorami cyklu są Instytut Rozwoju Sztuki i Filharmonia Częstochowska. Projekt dofinansowany został przez Urząd Miasta Częstochowy oraz Muzeum Historii Polski w Warszawie. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął abp Wacław Depo. Jednym z patronów medialnych jest Tygodnik Katolicki „Niedziela”.