Reklama

Głos z Torunia

Schronienie w Eucharystii

Określenie „Dom Boży” przypomina nam budynek kościoła, w którym uczestniczymy w obrzędach liturgicznych, głównie w Ofierze Eucharystycznej. Czy jednak uświadamiamy sobie, że Domem Bożym dla naszego serca jest sama Eucharystia w każdym z nas?

Fot. Ewa Melerska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bóg we mnie

Kiedy myślimy o Bożej miłości względem nas, czujemy się zażenowani jej głębią, choć tylko w małej części jesteśmy w stanie ją pojąć. Ks. Alfons Skowronek snuje refleksje na ten temat: „Czyżby Bóg wychodził nam naprzeciw aż tak bardzo? Czy pomimo moich słabości może we mnie roziskrzyć nowe życie? Na te i na inne pytania istnieje tylko jedna odpowiedź: Bóg jest miłością (1J4,8) i ta miłość dokonuje takich rzeczy!” W sposób najdoskonalszy Bóg zamieszkał wśród ludzi poprzez wcielenie Swego Syna. Jest pośród nas obecny w swoim Kościele, głównie w Eucharystii. Katechizm wymienia także inne sposoby Bożej obecności na ziemi: w sakramentach św., w Biblii oraz w Ludzie Bożym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Słusznie więc bł. Maria Pasterka zaprasza wszystkich: Niech się udają o pomoc do Dobrego Pasterza, który jest pośród nas w Najświętszym Sakramencie, jest jako nasz Ojciec, jako Ognisko światła i miłości nadprzyrodzonej, około którego obraca się cały Dom Boży.

Bóg w dziejach świata

Bóg stworzył świat oraz byty widzialne i niewidzialne. Uczynił to przez Słowo, które stało się Ciałem Chrystusa. Boski Znawca wszystkich pokoleń i wieków szkicuje w Ewangelii wizję ponurej przyszłości świata i ludzi. Zapowiada prowokacje zwodzicieli, wojny i przewroty, kataklizmy w przyrodzie, głód i zarazy, wielkie znaki na niebie, prześladowania i zabójstwa. Jezus naucza, że wszystko to musi się stać, zanim nastąpi koniec i odnowienie świata. Oznacza to, że taka jest droga dojrzewania świata i rodziny ludzkiej w oczach Chrystusa. Zapewnia jednak, że to Bóg sprawuje pełną kontrolę nad tymi wydarzeniami. Umocnieniem dla wierzących są słowa: „Nie trwóżcie się” (Łk 21,9), „Ja bowiem dam wam wymowę i mądrość” (Łk 21,15), „włos z głowy wam nie zginie” (Łk 21,18). Bóg więc nie jest biernym świadkiem historii świata, lecz czujnym jej obserwatorem. Co więcej, Chrystus określa te zjawiska jako okazję do składania świadectwa wiary: „Przez swoją wytrwałość ocalicie wasze życie” (Łk 21,19). Pan Jezus zachęca nas do wytrwałości w wierze pośród ogólnego zamieszania i niepokoju i liczy na to, że zdamy egzamin z dojrzałości swej wiary. W chwilach krytycznych naszym zadaniem jest bezgraniczne zaufanie Bogu: „Jezu, ufamy Tobie!”.

Reklama

Moja odpowiedzialność za Dom Boga

Jedną z cech świadczących o naszej dojrzałości duchowej i człowieczeństwie jest odpowiedzialność. Dzisiejsze czasy ujawniają nam wysoki poziom agresji wobec wartości chrześcijańskich, osób duchownych i wszelkich znaków wiary, szczególnie katolickiej. Czy stać nas, katolików, na otwarty sprzeciw wobec wielorakich aktów wandalizmu; niszczenia świątyń, ośmieszania prawd wiary, wizerunków Matki Najświętszej i prześladowania chrześcijan? Słusznie stwierdził kardynał Stefan Wyszyński w swoich „Zapiskach więziennych”: „Coraz więcej lękam się wolności niż więzienia”.

A Matka Maria Karłowska dodaje, że „jedynie poświęcając się w Duchu Mistrza naszego Dobrego Pasterza serca nasze dojdą do coraz większej miłości i doskonałości, do coraz gorętszych pragnień ofiary heroicznej, aż do pragnienia męczeństwa dla miłości Boga i bliźniego”.

Eucharystia – Centrum świata

O. Raniero Cantalamessa w jednym ze swoich artykułów posłużył się metaforą koła: „Eucharystia jawi się nam jako centrum i słońce, nie tylko Kościoła, ale i reszty ludzkości i całego, także nieożywionego świata. Różnica jest tylko taka, że Kościół, mając za swoje centrum Jezusa Chrystusa, wie o tym; świat natomiast nie wie, że jego centrum jest Jezus Chrystus”.

Jakie więc schronienie w naszych niebezpiecznych czasach ograniczeń wolności fizycznych i duchowych wskazuje każdemu z nas bł. Maria? „Jak roślina – człowiek i każde stworzenie szukają słońca, ażeby się w jego promieniach ogrzać, uzdrowić umocnić, nic nie robiąc, tylko trwając w miejscu – tak i dusza skupiona, w obecności Bożej nic czynić nie potrzebuje, jak tylko trwać w tej obecności, ażeby z niej korzystać”. Niech częste przyjmowanie Komunii świętej stanie się naszą ucieczką i ratunkiem w niełatwej przyszłości, jaką gotuje nam współczesny zlaicyzowany świat.

2021-06-30 10:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: cnoty teologalne pozwalają nam działać jako dzieci Boże

2024-04-24 10:07

[ TEMATY ]

papież

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

O znaczeniu cnót teologalnych: wiary, nadziei i miłości w życiu moralnym chrześcijanina mówił dziś Ojciec Święty podczas audiencji ogólnej. Zaznaczył, że pozwalają nam one działać jako dzieci Boże.

Na wstępie papież przypomniał, że każdy człowiek jest zdolny do poszukiwania dobra, jednakże chrześcijanin otrzymuje szczególną pomoc Ducha Świętego, jaką są wspomniane cnoty teologalne. Cytując Katechizm Kościoła Katolickiego Franciszek podkreślił, że „są one wszczepione przez Boga w dusze wiernych, by uzdolnić ich do działania jako dzieci Boże i do zasługiwania na życie wieczne” (n. 1813).Dodał, iż wielkim darem cnót teologalnych jest egzystencja przeżywana w Duchu Świętym. Są one wielkim antidotum na samowystarczalność i zarozumiałość, czy pokusę wywyższania samych siebie, obracania się wokół swego „ja”.

CZYTAJ DALEJ

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”

2024-04-25 10:26

[ TEMATY ]

episkopat

Niemcy

Anna Wiśnicka

Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.

Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję