Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Zaproszenie do uwielbienia Boga za Jego Miłość

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 117 [116] - z Jutrzni na sobotę III tygodnia
Audiencja generalna, 5 lutego 2003 r.

1. Kontynuując naszą medytację nad tekstami Liturgii Godzin, powracamy do najkrótszego ze wszystkich tekstów w Psałterzu - Psalmu 117 [116], którego przed chwilą wysłuchaliśmy. Jest on krótką pieśnią, podobną do aktu strzelistego, który kończy się powszechnym wysławianiem Pana. To, co on głosi, zawiera się w dwóch podstawowych słowach: miłość i wierność (por. w. 2).
Tymi słowami Psalmista ukazuje przymierze między Bogiem a Izraelem, podkreślając głęboką relację wierności i zaufania, istniejącą między Panem a Jego ludem. Słyszymy tutaj słowa, które Bóg wypowiedział na Synaju, ukazując się Mojżeszowi: "Jahwe, Jahwe, Bóg miłosierny i litościwy, cierpliwy, bogaty w łaskę i wierność" (Wj 34, 6).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2. Psalm 117 [116], chociaż jest tak krótki, dotyka sedna modlitwy, która polega na spotkaniu i żywym, osobistym dialogu z Bogiem. W tym wydarzeniu tajemnica boskości objawia się jako wierność i miłość.
Psalmista dodaje jeszcze szczególny rys modlitwy: doświadczenie modlącego się człowieka powinno promieniować w świecie, by stał się on świadectwem dla tych, którzy nie podzielają naszej wiary. Na początku Psalmu perspektywa rozszerza się na "wszystkie narody" oraz na "wszystkie ludy" (por. w. 1), aby - wobec piękna i radości wiary - również one doświadczyły pragnienia poznania, spotkania i uwielbiania Boga.

3. W świecie techniki, zagrożonym kryzysem sacrum, w społeczności, która zadowala się swojego rodzaju samowystarczalnością, świadectwo modlącego się jest jak promień światła w ciemnościach. Na początku wydaje się być zaskoczeniem, jednak później prowadzi człowieka myślącego do pytania o sens modlitwy i może doprowadzić do wzrastającego pragnienia konkretnego doświadczenia. Dlatego modlitwa nie może być wydarzeniem indywidualnym, ale winna dążyć do rozszerzania się w całym świecie.

Reklama

4. Wielki Ojciec Kościoła wschodniego, św. Efrem, który żył w IV wieku, zostawił myśli, które współbrzmią z Psalmem 117 [116]. W jednym ze swoich Hymnów o wierze, w czternastym z kolei, wyraża on pragnienie nieustannego uwielbiania Boga, angażując również "wszystkich, którzy rozumieją prawdę" Bożą. Oto jego świadectwo: "Jak może moja harfa, o Panie, przestać wysławiać Ciebie? /Jakże mógłbym nauczyć swój język niewierności?/ Twoja miłość ośmieliła mnie,/ lecz moja wola jest jeszcze niewdzięczna /".
"Słuszne jest, gdy człowiek uznaje Twą boskość,/ słusznie istoty niebiańskie wychwalają Twoje człowieczeństwo,/ byty niebieskie były zadziwione wobec Twojego uniżenia, /a byty ziemskie mogły zobaczyć, jak zostałeś wywyższony" (zwrotki 9, 10: Harfa Ducha, Rzym 1999, ss. 26-28).

5. W innej pieśni (Hymny z Nisibis, 50) św. Efrem potwierdza swoje zaangażowanie w nieustanne uwielbianie Boga i jako powód wskazuje miłość i wyrozumiałość Boga wobec nas, jak to wyraża Psalm: "Oby w Tobie, Panie, /usta moje mogły wyjść z milczenia i uwielbiać Ciebie. /Oby nasze usta nie były ubogie w pieśniach uwielbienia, /oby nasze wargi nie były skąpe w wyznawaniu, /oby nasze uwielbienie rozbrzmiewało w nas!" (zwrotka 2). "Nasz Pan jest fundamentem naszej niezachwianej wiary; /chociaż jest daleko, jest blisko w darze miłości. /Oby fundament naszej miłości w Nim był założony,/ a pełna miara Jego współczucia wypełniła się w nas" (zwrotka 6: tamże, ss. 77. 80).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. Węgrzyniak: Paraklet stoi zawsze po naszej stronie

2024-05-19 08:32

[ TEMATY ]

Zesłanie Ducha Świętego

Pio Si/pl.fotolia.com

Nie musimy się lękać, jesteśmy pocieszeni, bo przy całym dramatyzmie naszych grzechów i słabości wiemy, że nie jesteśmy sami, że Duch - Paraklet - stoi zawsze po naszej stronie - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii uroczystości Zesłania Ducha Świętego 19 maja.

Ks. Wojciech Węgrzyniak podkreśla, że od kilku lat słowo Paraklet, jedno z imion Ducha Świętego, nie może się „zadomowić w Ewangelii”. Często tłumaczone jest jako „Pocieszyciel”, ale ten przekład zawęża znaczenie słowa „Paraklet", które „ma w sobie jeszcze odcień mówienia o Obrońcy i o tym, który jest Rzecznikiem”.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Zesłania Ducha Świętego

[ TEMATY ]

zesłanie

Duch Święty

Pio Si/Fotolia.com

Dziś - siedem tygodni po obchodach zmartwychwstania Jezusa Chrystusa - Kościół katolicki obchodzi uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Tym samym świętuje swoje narodziny, bo w tym dniu, jak pisze św. Łukasz w Dziejach Apostolskich, grono Apostołów zostało "uzbrojone mocą z wysoka" a Duch Święty czyni z odkupionych przez Chrystusa jeden organizm - wspólnotę. Uroczystość Zesłania Ducha Świętego kończy w Kościele okres wielkanocny.

W języku liturgicznym święto Ducha Świętego nazywa się "Pięćdziesiątnicą" - z greckiego Pentecostes, tj. pięćdziesiątka, - bo obchodzi się 50-go dnia po Zmartwychwstaniu Pańskim.

CZYTAJ DALEJ

Prezes PiS: kto usuwa krzyże i atakuje wolność religijną - ten atakuje naszą cywilizację

2024-05-19 19:38

[ TEMATY ]

krzyż

PAP/Marian Zubrzycki

Ktoś, kto chce usuwać krzyże, kto atakuje wolność religijną, atakuje także naszą cywilizację, która jest najbardziej życzliwa człowiekowi - mówił w niedzielę prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Kaczyński wziął w niedzielę udział w konwencji wyborczej Prawa i Sprawiedliwości w Tomaszowie Mazowieckim. W swoim wystąpieniu prezes PiS odniósł się m.in. do zarządzenia prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, zgodnie z którym w podległym mu urzędzie zakazano wieszania krzyży, a urzędnikom eksponowania symboli religijnych na biurkach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję