Reklama

Sylwetka

Nigdy nie wstydziłem się swej wiary

Marian Opania - znany z teatralnej sceny, kinowego i telewizyjnego ekranu oraz rozrywkowej estrady. Stworzył wiele wybitnych kreacji, takich jak postać Kubusia w sztuce „Kubuś Fatalista i jego pan” Denisa Diderota czy role w spektaklach muzycznych: „Brel”, „Hemar” i „Wysocki”. Od ponad 40 lat obecny jest w polskim filmie. Grał m.in. w „Człowieku z żelaza” Andrzeja Wajdy, „Awansie” i „Piłkarskim pokerze” Janusza Zaorskiego oraz w „Rozmowach kontrolowanych” Sylwestra Chęcińskiego. Ostatnio gra prof. Zyberta w popularnym serialu telewizyjnym „Na dobre i na złe”.
Mało kto wie, że ten wszechstronnie utalentowany aktor w zaciszu swego letniskowego domku nad Wkrą poświęca się jeszcze innej dziedzinie sztuki. O tym i o innych życiowych pasjach z Marianem Opanią rozmawia ks. Adam Łach.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Adam Łach: - Czasami widuję Pana w kościele w Dziektarzewie. Czy jest Pan związany z tą parafią?

Marian Opania: - Jestem tu „sezonowym tubylcem” - niedaleko Dziektarzewa nad Wkrą wybudowałem domek, tam też zbudowałem drewutnię, gdzie rzeźbię. W ten sposób spędzam wolny czas - tak jak lubię: bez tłumów, stałej obserwacji, próśb o autografy…

- …i wywiady…

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- A to już Ksiądz powiedział (śmiech).

- Czy uczył się Pan rzeźbić?

- Jestem samoukiem, chociaż być może mam jakieś zdolności genetyczne. Mój brat wspaniale rzeźbi w drewnie, czasem w kamieniu, także maluje, więc ja, podpatrując go, troszkę nauczyłem się rzeźbiarskiego warsztatu. Najpierw nieudolnie dłubałem coś scyzorykiem.

Reklama

- A potem?

- Moja pierwsza rzeźba - Chrystus Ukrzyżowany - powstała niejako z przypadku. W czasie pierwszej wizyty Ojca Świętego mój syn Bartek miał go witać, wraz z grupą dzieci, z krzyżem w ręku. Ponieważ mój brat rzeźbił, zadzwoniłem do niego, żeby mi przysłał rzeźbę Chrystusa, którą będę mógł umieścić na krzyżu. Przesyłka przyszła, niestety, za późno (chociaż przydała się na drugą wizytę Ojca Świętego). Wtedy podkradłem gałąź z lipy w pobliżu cmentarza żołnierzy radzieckich i wyrzeźbiłem postać Chrystusa. Stąd chyba wzięło się moje zamiłowanie do tematyki, która stale obraca się w kręgu sakralnym. Lubię rzeźbić piety, Maryję z Dzieciątkiem, a także Chrystusa Ukrzyżowanego, którego można przedstawić na bardzo wiele sposobów.

- W jakim materiale rzeźbi się Panu najlepiej?

- Rzeźbię głównie w drewnie z drzew liściastych, szczególnym upodobaniem darzę drzewa owocowe, zwłaszcza śliwy. To bardzo twarde drewno, ale bardzo piękne - nie trzeba go koloryzować, bejcować - samo w sobie ma zachwycający układ słojów o różnych kolorach, od różu do ciemnego brązu. Ja zresztą kocham drewno, lubię jego zapach, mam do niego niemal emocjonalny stosunek.

- Widać, że rzeźbiarstwo to Pana wielka życiowa pasja. A jak jest z aktorstwem: jest zawodem czy pasją?

- Po części jednym i drugim. Z aktorstwem jest trochę jak z miłością do kobiety - raz się kocha, raz nienawidzi. Są chwile szczęścia, dla których warto uprawiać ten zawód, bywa jednak, że czasem go nie cierpię, widzę miałkość tego, co robię, wiem, że mógłbym z powodzeniem sprawdzić się w innych dziedzinach.

- Jak zatem doszło do tego, że został Pan aktorem?

- Drugim kierunkiem, na który miałem zdawać jako maturzysta, była fizyka jądrowa, dostałem się jednak do szkoły teatralnej. Jak to się stało, że z dość miernymi warunkami zewnętrznymi przyjęto mnie do tej szkoły - nie wiem. Może moje wnętrze jakoś zafrapowało tych, którzy mnie przesłuchiwali, a może spodobała się im gruzińska piosenka, którą śpiewałem notabene po rosyjsku...

- Czy fascynuje Pana kultura rosyjska?

- Hm…, podzielam różne lęki i obawy związane z Rosją, ale uważam, że wśród Rosjan jest wielu wspaniałych ludzi, prawdziwych Słowian z szeroką duszą i wielkim talentem, jak choćby Włodzimierz Wysocki czy Bułat Okudżawa. Chętnie wykonuję ich utwory.

- Jest Pan człowiekiem wierzącym. Czy zdarza się, że wyznawana wiara, przyjęty system wartości nie pozwalają zagrać jakiejś roli?

- Zawsze podchodzę do roli od strony profesjonalnej. Czasem zagranie kogoś złego, postaci, która diametralnie różni się ode mnie wewnętrznie, np. jakiegoś bandyty, jest niemałym wyzwaniem. Chętnie je podejmuję, bo to również ciekawe doświadczenie.

- Jest taka anegdota, która przedstawia rozmawiających ze sobą księdza i aktora. Ksiądz pyta: „Jak to jest, że kiedy aktor gra, to chociaż ludzie wiedzą, że to fikcja, przejmują się tak, że płaczą. Kiedy zaś ksiądz mówi kazanie, to chociaż wiedzą, że to prawda, zachowują się, jakby ich to nic nie obchodziło”. Na to aktor: „Widzi ksiądz, my gramy fikcję, jakby to była prawda, wy zaś przepowiadacie prawdę, jakby to była fikcja”. Czy zgadza się Pan z przesłaniem tej anegdoty?

- Coś z tego jest. Liturgia jest w pewnym sensie widowiskiem. Jeśli celebruje się ją bez przekonania, jeśli kazanie nie płynie z głębi serca, a jest odczytane z kartki, to może powstawać wrażenie, że ten, kto je głosi, sam nie wierzy w to, co mówi. Ksiądz zatem, jak zresztą każda osoba, która występuje publicznie, powinien być trochę aktorem - oczywiście nie po to, by przed tłumem udawał, że w coś wierzy, lecz by umiał swoją postawą przyciągnąć uwagę słuchaczy. Tylko wtedy może im coś przekazać.

- Czy wiara pomaga w takiej profesji, jak aktorstwo?

- Może nie bezpośrednio w wykonywaniu tego zawodu, ale w ogóle w życiu wiara odgrywa kolosalną rolę. Nigdy nie wstydziłem się tego, że jestem wierzący, także w czasach, gdy niektórzy z moich znajomych chrzcili swoje dzieci potajemnie lub nie chrzcili ich wcale. Myślę, że dzięki wierze lżej jest przeżywać życiowe problemy - także te związane z aktorstwem. Nieprzypadkowo w tym zawodzie jest tak wielu ludzi poranionych czy uzależnionych - myślę, że można tego uniknąć także dzięki wierze.

- Pana syn - Bartosz jest również aktorem. Pozwoli Pan, że znów posłużę się anegdotą: Młody aktor spytał swego ojca, również aktora, o to, czy dobrze grał w spektaklu. W odpowiedzi usłyszał: „Synku, gram ja, ty tylko występujesz”. Czy między Panami mogłaby zdarzyć się taka sytuacja?

- Nie, nie (śmiech) …, to nie ja jestem twórcą tej anegdoty. Ale odwdzięczę się Księdzu inną, która mówi trochę o radości życia aktorów. Znakomity aktor Józef Węgrzyn, grywający główne role w wielu spektaklach, nie znosił, gdy młodzi aktorzy pytali go: „Mistrzu, czy dobrze zagrałem?”. Pewnego razu to pytanie postawił mu aktor, którego rolą było leżenie przez cały spektakl w trumnie. Na jego pytanie: „Czy dobrze zagrałem?” Węgrzyn odpowiedział: „Szarżował pan!”. - „Jak to?” - zdziwił się młody adept sztuki aktorskiej. - „A tak - dokończył Węgrzyn. - Miał pan grać zmarłego przed dwoma dniami, a czuć było pana, jakby w trumnie leżał dwa tygodnie”.

- (Śmiech)... Widzę, że aktorzy to ludzie ze świetnym poczuciem humoru. Dziękuję za tę sympatyczną rozmowę.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

23. Ogólnopolska Pielgrzymka Kierowców

2024-05-09 19:24

[ TEMATY ]

Jasna Góra

kierowcy

#Pielgrzymka

Adobe Stock

„Na drogach jesteśmy z bliźnimi” pod tym hasłem na Jasnej Górze odbędzie się 23. Ogólnopolska Pielgrzymka Kierowców. Dwudniowe spotkanie rozpocznie się jutro Apelem Jasnogórskim w Kaplicy Matki Bożej o godz. 21.00. Kierowcy modlić się będą w intencji wszystkich użytkowników dróg prosząc o łaskę bezpiecznych podróży, wzajemną życzliwość i szacunek. Polecą też polskich misjonarzy i misjonarki, podróżujących po misyjnych ścieżkach.

- Bezpieczeństwo na drogach jest dla nas stałym wyzwaniem. Bardzo ważne jest, żebyśmy nie myśleli tylko o sobie, ale też o innych uczestnikach ruchu. Jest to tak zwany element odpowiedzialnego poruszania się i z tym wiąże się nie podejmowanie ryzyka a także szanowanie przepisów i zasad bezpieczeństwa - powiedział ks. Jerzy Kraśnicki Dyrektor MIVA Polska i organizator pielgrzymki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję