Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Chrystus Królem i Kapłanem

Niedziela Ogólnopolska 35/2004

Ojciec Święty w Lourdes

Ojciec Święty w Lourdes

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 110 [109], 1. 3-4 - z Nieszporów na niedzielę II tygodnia
Audiencja generalna, 18 sierpnia 2004 r.

1. Zgodnie z prastarą tradycją, Psalm 110 [109], który przed chwilą usłyszeliśmy, stanowi pierwszorzędny element niedzielnych Nieszporów. Występuje on we wszystkich czterech tygodniach, które składają się na Liturgię Godzin. Jego zwięzłość, którą podkreśla fakt wykluczenia z liturgii chrześcijańskiej wiersza o zabarwieniu złorzeczenia, nie oznacza braku trudności egzegetycznych i interpretacyjnych. Tekst jest Psalmem królewskim, związanym z dynastią Dawidową, i najprawdopodobniej nawiązuje do obrzędu intronizacji władcy. Wszelako tradycja judaistyczna i chrześcijańska widziały w namaszczonym królu postać Namaszczonego w pełnym tego słowa znaczeniu, Mesjasza, Chrystusa. W takim właśnie świetle Psalm staje się świetlanym hymnem zanoszonym przez liturgię chrześcijańską Zmartwychwstałemu w dniu świątecznym, wspomnieniu Paschy Pana.

Reklama

2. Psalm 110 [109] ma dwie części, obie cechuje obecność Bożej wyroczni. Pierwsza z nich (por. ww. 1-3) skierowana jest do władcy w dniu jego uroczystej intronizacji „po prawicy” Boga, czyli obok Arki Przymierza w świątyni jerozolimskiej. Wspomnienie Boskiego „zrodzenia” króla stanowiła część oficjalnego przebiegu jego koronacji i nabierała dla Izraela wartości symbolicznej inwestytury i ochrony, jako że król był namiestnikiem Boga w obronie sprawiedliwości (por. w. 3).
Oczywiście, w chrześcijańskiej interpretacji owo „zrodzenie” staje się realne i ukazuje Jezusa Chrystusa jako prawdziwego Syna Bożego. Tak stało się w przejęciu przez chrześcijaństwo innego znanego Psalmu królewsko-mesjańskiego, drugiego w Psałterzu, gdzie czytamy tę Boską wyrocznię: „Tyś Synem moim, Ja Ciebie dziś zrodziłem” (Ps 2, 7).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Druga wyrocznia Psalmu 110 [109] ma natomiast treść kapłańską (por. w. 4). Król sprawował dawniej również funkcje związane z kultem, niezgodnie z linią kapłaństwa Lewitów, lecz zgodnie z inną zależnością: zależnością od kapłaństwa Melchizedeka, władcy-kapłana z Szalemu, preizraelskiej Jerozolimy (por. Rdz 14, 17-20).
W perspektywie chrześcijańskiej Mesjasz staje się wzorem doskonałego i najwyższego kapłana. List do Hebrajczyków w swej części centralnej podniesie tę tajemnicę kapłańską „na wzór Melchizedeka” (5, 10), widząc jego pełne wcielenie w osobie Chrystusa.

4. Pierwsza wyrocznia została wielokrotnie przejęta w Nowym Testamencie dla uczczenia mesjańskości Jezusa (por. Mt 22,44; 26,64; Dz 2,34-35; 1Kor 15,25-27; Hbr 1,13). Sam Chrystus w obliczu najwyższego kapłana oraz wobec żydowskiego Sanhedrynu odwołał się wprost do Psalmu, zapowiadając, że „zasiądzie po prawicy Wszechmogącego”, tak jak to zostało powiedziane w Psalmie 110 [109], 1 (Mk 14,62; por. 12, 36-37).
Powrócimy do tego Psalmu w naszej wędrówce po tekście Liturgii Godzin. Teraz, na zakończenie naszego krótkiego wprowadzenia do tego hymnu mesjańskiego, chcielibyśmy podkreślić jego treść chrystologiczną.

5. Uczynimy to, korzystając z syntezy dokonanej przez św. Augustyna. W mowie na temat Psalmu 110 [109], wygłoszonej w Wielkim Poście 412 r., przedstawił go jako proroctwo Boskich obietnic dotyczących Chrystusa. Słynny Ojciec Kościoła mówił: „Trzeba było poznać jedynego Syna Bożego, który miał przyjść wpośród ludzi, by przyjąć człowieka i stać się człowiekiem poprzez przyjętą naturę: miał on umrzeć, zmartwychwstać, wstąpić do nieba, zasiąść po prawicy Ojca i spełnić ludziom to, co obiecał (...).
Wszystko to zatem musiało być prorokowane, musiało być zapowiedziane, musiało być zaznaczone, jako mające się zdarzyć, ażeby, dziejąc się nagle, nie wywołało przerażenia, lecz raczej zostało przyjęte z wiarą i wyczekiwane. Do obietnic tych należy także niniejszy Psalm, który prorokuje w słowach tak pewnych i jednoznacznych Pana naszego i Zbawiciela Jezusa Chrystusa, abyśmy nie mieli najmniejszej wątpliwości, że w nim zapowiedziany został Chrystus” (Esposizioni sui Salmi, III, Rzym 1976, ss. 951. 953).

6. Skierujmy teraz naszą modlitwę do Ojca Jezusa Chrystusa, jedynego Króla oraz doskonałego i wiecznego Kapłana, aby uczynił z nas lud kapłanów i proroków pokoju i miłości, lud, który opiewa Chrystusa Króla i Kapłana, poświęcającego się dla pojednania z sobą, w jednym Ciele, całą ludzkość, stwarzając nowego człowieka (por. Ef 2, 15-16).

KAI/Watykan

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Franciszka z Asyżu

Św. Franciszku, naucz nas nie tyle szukać pociechy, co pociechę dawać, nie tyle szukać zrozumienia, co rozumieć, nie tyle szukać miłości, co kochać!

Wszechmogący, wieczny Boże, któryś przez Jednorodzonego Syna Swego światłem Ewangelii dusze nasze oświecił i na drogę życia wprowadził, daj nam przez zasługi św. Ojca Franciszka, najdoskonalszego naśladowcy i miłośnika Jezusa Chrystusa, abyśmy przygotowując się do uroczystości tegoż świętego Patriarchy, duchem ewangelicznym głęboko się przejęli, a przez to zasłużyli na wysłuchanie próśb naszych, które pokornie u stóp Twego Majestatu składamy. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Papież spotkał się ze Schwarzeneggerem. Apel o ochronę klimatu

2025-10-02 10:45

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Arnold Schwarzenegger

Vatican Media

Arnold Schwarzenegger na spotkaniu z okazji 10. rocznicy Laudato si'

Arnold Schwarzenegger na spotkaniu z okazji 10. rocznicy Laudato si'

W konferencji na rzecz troski o wspólny dom, zorganizowanej w Castel Gandolfo Papież Leon XIV spotkał się z byłym aktorem i gubernatorem Kalifornii Arnoldem Schwarzeneggerem. Ten ostatni, nazywając Papieża bohaterem, wezwał do wspólnego działania na rzecz powstrzymania kryzysu klimatycznego. „Razem możemy osiągnąć cel” - mówił.

Leon XIV uczestniczył w konferencji „Raising Hope for Climate Justice” (Budząc nadzieję na rzecz Sprawiedliwości Klimatycznej), która odbyła się 1 października w Castel Gandolfo. Okazją do jej organizacji była 10. rocznica encykliki Laudato si’ papieża Franciszka, która wyniosła na forum globalne kwestię „troski o nasz wspólny dom”.
CZYTAJ DALEJ

W Warszawie rozpoczął się XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina

2025-10-02 20:20

[ TEMATY ]

Warszawa

konkurs

Fryderyk Chopin

Adobe Stock

Fryderyk Chopin

Fryderyk Chopin

Czworo zwycięzców minionych edycji Konkursu Chopinowskiego - Julianna Awdiejewa, Bruce Liu, Garrick Ohlsson i Dang Thai Son - występuje w czwartek w warszawskiej Filharmonii Narodowej na inauguracji XIX. odsłony pianistycznej rywalizacji.

Konkurs Chopinowski zainaugurowało czworo jego zwycięzców, którzy wystąpili z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki. W interpretacji Bruce’a Liu (zwycięzcy z 2021 r.) zabrzmiał V Koncert fortepianowy F-dur Camille’a Saint-Saënsa, Julianna Awdiejewa (2010) i Garrick Ohlsson (1970) zagrajli natomiast Koncert na 2 fortepiany i orkiestrę Francisa Poulenca. W Koncercie na 4 fortepiany Johanna Sebastiana Bacha spotkali się: Julianna Awdiejewa, Bruce Liu, Garrick Ohlsson i Dang Thai Son (1980). Galę rozpoczął Polonez A-dur Fryderyka Chopina w wersji orkiestrowej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję