Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Chrystus pierworodnym wszelkiego stworzenia

Niedziela Ogólnopolska 49/2004

Grzegorz Gałązka

Podczas audiencji generalnej w Watykanie 24 listopada 2004 r.

Podczas audiencji generalnej w Watykanie 24 listopada 2004 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kol 1, 3. 12-20 - z Nieszporów na środę II tygodnia
Audiencja generalna, 24 listopada 2004 r.

1. Przed chwilą rozbrzmiewał wielki hymn chrystologiczny, który otwiera List do Kolosan. Ukazana jest w nim pełna chwały postać Chrystusa, będąca sercem liturgii i centrum całego życia eklezjalnego. Horyzont tego hymnu szybko rozszerza się na stworzenie oraz na odkupienie, włączając wszelki byt ludzki i całą historię.
W hymnie tym odnajdujemy tchnienie wiary oraz modlitwy starożytnej wspólnoty chrześcijańskiej, zaś Apostoł zbiera w nim jej głos i świadectwo, choć nadał też hymnowi własny akcent.

2. Po wprowadzeniu, zawierającym podziękowanie Ojcu za odkupienie (por. w. 12-14), znajdujemy dwie strofy, na które dzieli się ten Kantyk, a które Liturgia Nieszporów proponuje nam na nowo w każdym tygodniu. Pierwsza strofa sławi Chrystusa jako „Pierworodnego wobec każdego stworzenia”, to znaczy zrodzonego przed wszelkim bytem, potwierdzając w ten sposób Jego odwieczność, która przekracza przestrzeń i czas (por. w. 15-18a). On jest „obrazem”, widzialną „ikoną” tego Boga, który pozostaje niewidzialny w swoim misterium. Takie było doświadczenie Mojżesza, który w swoim gorącym pragnieniu spojrzenia na osobową rzeczywistość Boga usłyszał odpowiedź: „Nie będziesz mógł oglądać mojego oblicza, gdyż żaden człowiek nie może oglądać mojego oblicza i pozostać przy życiu” (Wj 33, 20; por. również J 14, 8-9).
Tymczasem oblicze Ojca Stwórcy wszechświata staje się dostępne w Chrystusie, sprawcy rzeczywistości stworzonej: „Wszystko przez Niego i dla Niego zostało stworzone... i wszystko w Nim ma istnienie” (Kol 1, 16-17). Chrystus zatem z jednej strony jest najwyższy wobec wszelkiej rzeczywistości stworzonej, jednakże z drugiej strony jest zaangażowany w jej tworzenie. Dlatego też może być przez nas widziany jako „obraz Boga niewidzialnego”, który stał się nam bliski dzięki aktowi stwórczemu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Uwielbienie Chrystusa przechodzi w drugiej strofie (por. w. 18b-20) ku innemu horyzontowi: horyzontowi zbawienia, odkupienia, odrodzenia ludzkości przez Niego stworzonej, która przez grzech upadła w śmierć.
Teraz „pełnia” łaski i Ducha Świętego, którą Ojciec wylał na Syna, sprawia, że może On, umierając i powstając z martwych, dać nam nowe życie (por. w. 19-20).

Reklama

4. Jest On zatem wielbiony jako „Pierworodny spośród umarłych” (1, 18b). Swoją Boską „pełnią”, ale również swoją krwią wylaną na krzyżu Chrystus „jedna” i „wprowadza pokój” w całą rzeczywistość, niebieską i ziemską. W ten sposób przywraca On ich pierwotną sytuację, stwarzając na nowo pierwotną harmonię, której pragnął Bóg, zgodnie ze swym planem miłości i życia. Stworzenie i odkupienie są zatem powiązane między sobą jako etapy tego samego zbawczego wydarzenia.

5. Zgodnie z naszym zwyczajem, pozostawiamy teraz miejsce na medytację wielkich mistrzów wiary, Ojców Kościoła. Jeden z nich będzie nas prowadził w refleksji nad zbawczym dziełem, dokonanym przez Chrystusa w Jego ofiarniczej krwi.
Św. Jan Damasceński, komentując nasz hymn, w Komentarzu do Listów św. Pawła, jemu przypisywanym, pisze: „Św. Paweł mówi o «odkupieniu przez Jego krew» (Ef 1, 7). Została bowiem dana jako wykupienie krew Pana, który prowadzi więźniów ze śmierci do życia. Nie było ono możliwe dla tych, którzy byli poddani panowaniu śmierci, aby zostali wyzwoleni w inny sposób, jak tylko przez Tego, który stał się wraz z nami uczestnikiem śmierci (...). Z dzieła dokonanego przez Jego przyjście poznaliśmy naturę Boga, który był przed Jego przyjściem. Dziełem Boga jest bowiem zwycięstwo nad śmiercią, przywrócenie życia i przyprowadzenie na nowo świata do Boga. Dlatego mówi: «On jest obrazem Boga niewidzialnego» (Kol 1, 15), aby objawić, że jest Bogiem, chociaż On sam nie jest Ojcem, ale obrazem Ojca, i jest identyczny z Nim, chociaż On Nim nie jest” (I Libri della Biblia interpretati dalla grande tradizione, Bolonia 2000, s. 18. 23).
Jan Damasceński kończy swą refleksję wielkim spojrzeniem na zbawcze dzieło Chrystusa: „Śmierć Chrystusa zbawiła i odnowiła człowieka; doprowadził On aniołów do pierwotnej radości z powodu zbawionych i połączył rzeczywistość niższą z rzeczywistością wyższą (...). Wprowadził pokój i wyeliminował wrogość. Dlatego aniołowie mówili: „Chwała Bogu na wysokości i pokój na ziemi»” (tamże, s. 37).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Każde cierpienie połączone z Chrystusowym krzyżem umacnia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Graziako

Rozważania do Ewangelii Mt 11, 25-30.

Poniedziałek, 29 kwietnia. Święto św. Katarzyny ze Sieny, dziewicy i doktora Kościoła, patronki Europy

CZYTAJ DALEJ

Bp Krzysztof Włodarczyk: szatan atakuje dziś fundamenty – kapłaństwo i małżeństwo

2024-04-28 18:43

[ TEMATY ]

Bp Krzysztof Włodarczyk

Marcin Jarzembowski

Bp Krzysztof Włodarczyk

Bp Krzysztof Włodarczyk

- Szatan atakuje dziś fundamenty - kapłaństwo i małżeństwo. Bo wie, że jeżeli uda mu się zachwiać fundamentami społeczeństwa, to zachwieje całym narodem. My róbmy swoje i nie dajmy się ogłupić - mówił bp Krzysztof Włodarczyk.

Ordynariusz zainaugurował obchody roku jubileuszowego 100-lecia bydgoskiej parafii Matki Boskiej Nieustającej Pomocy na Szwederowie. - Została ona erygowana 1 maja 1924 r. przez kard. Edmunda Dalbora. Niektórzy powiedzą, był to piękny czas. Nie było telefonów komórkowych, telewizji, Internetu, żyło się spokojniej, romantycznie, piękna idylla. Czy na pewno? Nie do końca - mówił bp Włodarczyk, zachęcając, by wejść w głąb historii i zobaczyć, czym żyli przodkowie.

CZYTAJ DALEJ

Papież do kanosjanów i gabrielistów: kapituła generalna to moment łaski

2024-04-29 20:12

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Franciszek przyjął na audiencji przedstawicieli dwóch zgromadzeń zakonnych kanosjanów i gabrielistów przy okazji przeżywanych przez nich kapituł generalnych. Jak podkreślił, spotkanie braci z całego zgromadzenia jest wydarzeniem synodalnym, fundamentalnym dla każdego zakonu, i stanowi moment łaski.

„Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość spotykają się na kapitule przez wspominanie, ewaluację i pójście naprzód w rozwoju zgromadzenia” - mówił Franciszek. Wyjaśniał następnie, że harmonia między różnorodnością jest owocem Ducha Świętego, mistrza harmonii. „Jednolitość czy to w instytucie zakonnym, czy w diecezji, czy też w grupie świeckich zabija. Różnorodność w harmonii sprawia, że wzrastamy” - zaznaczył Ojciec Święty.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję