Reklama

Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan 18-25 stycznia 2005 r.

Hasło: „Chrystus jedynym fundamentem Kościoła” (por. 1 Kor 3, 11)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co roku w dniach od 18 do 25 stycznia Kościół w „ruchu ekumenicznym” modli się o zjednoczenie wyznawców Jezusa Chrystusa, nawiązując do Modlitwy Arcykapłańskiej Zbawiciela, zanoszonej do Ojca: „Oby się tak zespolili w jedno, aby świat poznał, żeś Ty Mnie posłał...” (J 17, 23). Ma to być zjednoczenie umysłów, serc i działań w Jezusie Chrystusie. Ogromnie to ważny i trudny do realizacji postulat. To, co po ludzku wydaje się dążeniem niedościgłym, wierzymy, że może być osiągnięte w Bogu, dla którego „wszystko jest możliwe” (Mt 19, 26). Posłannictwo Apostołów i ich następców wraz z cudem zjednoczenia Kościoła Chrystusowego może zaowocować pod działaniem Ducha Świętego. Ta jedność - jako ideał - ma być odzwierciedleniem jedności trynitarnej między Ojcem a Synem w Duchu - Pocieszycielu.
Ekumenizm - hasło na wskroś ewangeliczne i pozytywne - w różnych wyznaniach chrześcijańskich różnie pojmowane. Ten sam Chrystus w tej samej Ewangelii to samo głosi: „Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody... Ja jestem z wami przez wszystkie dni aż do skończenia świata” (Mt 28, 19-20), ale Jego zobowiązujące posłanie różnie bywa pojmowane i realizowane. Dziękujmy jednak Boskiemu Nauczycielowi, że wlewa w nasze serca przynajmniej pragnienie zjednoczenia, dążenie do tego, „aby wszyscy stanowili jedno”. W tym właśnie duchu, w tym samym celu od czasów apostolskich usiłowano osiągnąć owoc tej oto modlitwy: „Błagaj Boga serc, by serce twoje i serce twoich braci złączył w jedno w Sercu Jezusa” (Modlitwa św. Jana de La Salle).
Nie wolno zapominać - zwłaszcza w tygodniu ekumenicznych aspiracji - o pouczeniu Katechizmu Kościoła Katolickiego, że o „przywrócenie jedności powinien troszczyć się «cały Kościół, zarówno wierni, jak i ich pasterze» (DE 5). Trzeba jednak mieć świadomość, że «ten święty plan pojednania wszystkich chrześcijan w jedności jednego i jedynego Kościoła Chrystusowego przekracza ludzkie siły i zdolności». Dlatego więc pokładamy całą naszą nadzieję «w modlitwie Chrystusa za Kościół, w miłości Ojca ku nam, w mocy Ducha Świętego» (DE 24)” (KKK 822). Te słowa Katechizmu zawierają tekst Soboru Watykańskiego II, tekst Dekretu o ekumenizmie Unitatis redintegratio z roku 1964.
Zainicjowany przez papieża Jana XXIII, a kontynuowany przez Pawła VI, Sobór Watykański II stawiał sobie właśnie - jako szczególne dążenie - przezwyciężenie podziałów w łonie Kościoła Chrystusowego. Tak pojmowanym ekumenizmem nazywamy poglądy i postawy wyrażające dążenie do zjednoczenia wszystkich rzetelnych chrześcijańskich wyznań w jednym Kościele Chrystusowym, przy zachowaniu wielorakości teologicznej i wyznaniowej. W aspekcie psychologicznym wszystkie Kościoły powinny dostrzegać swoją winę za to bolesne rozdarcie i dlatego, zamiast się wzajemnie oskarżać, winny raczej prosić o przebaczenie i dążyć do ponownego utworzenia jedynego Kościoła, założonego przez Jezusa Chrystusa.
Wielu teologów katolickich uważa ekumenizm za ruch podejmowany we wszystkich wspólnotach chrześcijańskich, by przez dialog, współpracę, zbliżenie osób i instytucji, a zwłaszcza przez wspólną modlitwę dążyć do zjednoczenia i połączenia ich przerwanej tradycji w celu przywrócenia optymalnej pełni Mistycznego Ciała Chrystusa. Ten właśnie kierunek rozumienia ekumenizmu znalazł swój wyraz w soborowym dekrecie Unitatis redintegratio. Dekret ten kończy się optymistycznym i ufnym akcentem, który mówi, że „ruch ekumeniczny” jest działalnością delikatną i wymagającą wielkiej cierpliwości i umiejętności. Może być ona prowadzona przez nas, członków Kościoła katolickiego, tylko w całkowitej wierności prawdzie otrzymanej od Apostołów i Ojców i ma zmierzać do tej pełni, którą Pan zlecił Kościołowi. Wymagana wierność jest zatem wiernością dynamiczną, zmierzającą naprzód, usiłującą dzięki natchnieniu Ducha Świętego odnaleźć żywe prawdy Bożego Objawienia, prawdy zawarte w Słowie Bożym, w Piśmie Świętym i Tradycji.
O doniosłości „ruchu ekumenicznego” przekonują się zwłaszcza duszpasterze działający na terenach misyjnych, gdzie brak jedności bywa wielkim utrudnieniem w ewangelizacji. O tym właśnie mówi Sobór w Dekrecie o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes divinitus: „O ile pozwalają warunki religijne, działalność ekumeniczną należy tak rozwijać, aby katolicy po bratersku współpracowali z braćmi odłączonymi według norm Dekretu o ekumenizmie, przez wspólne w danym razie wyznawanie wobec narodów wiary w Boga i w Jezusa Chrystusa oraz przez współpracę zarówno na polu społecznym i technicznym, jak też kulturalnym i religijnym z wykluczeniem jednak wszelkiego pozoru indyferentyzmu i pomieszania pojęć, jak też niezdrowej rywalizacji. Niech współpracują przede wszystkim dla Chrystusa, swojego Pana: Jego imię niech ich jednoczy. Tę współpracę należy zaprowadzić nie tylko między prywatnymi osobami, lecz również, według uznania ordynariusza miejscowego, między Kościołami lub Wspólnotami kościelnymi i ich dziełami” (por. DM 15).
Hasło tegorocznego Tygodnika Ekumenicznego: Chrystus jedynym fundamentem Kościoła - wskazuje na Tego, który łączy chrześcijan. Świadomość przynależności do Chrystusa, jako fundamentu, pomaga przezwyciężyć podziały, aby stanowić jedno w Kościele Chrystusowym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Egzaminem z języka polskiego rozpoczął się trzydniowy egzamin ósmoklasisty

2024-05-14 07:42

[ TEMATY ]

egzamin ósmoklasisty

Adobe Stock

Dla ponad 226 tys. uczniów VIII klas szkół podstawowych we wtorek o godz. 9. egzaminem pisemnym z języka polskiego rozpoczął się egzamin ósmoklasisty. Jest on trzydniowy. W każdym dniu uczniowie będą zdawać egzamin z innego przedmiotu.

Wśród przystępujących do egzaminu ósmoklasisty jest 11,6 tys. uczniów będących obywatelami Ukrainy, którzy przybyli do Polski po wybuchu wojny.

CZYTAJ DALEJ

Św. Maciej Apostoł

[ TEMATY ]

święty

Mathiasrex, Maciej Szczepańczyk/pl.wikipedia.org

Maciej został wybrany przez Apostołów do ich grona na miejsce Judasza (por. Dz 1, 15-26). W starożytności chrześcijańskiej krążyło o św. Macieju wiele legend. Według nich miał on głosić Ewangelię najpierw w Judei, potem w Etiopii, wreszcie w Kolchidzie, a więc w rubieżach Słowian. Miał jednak ponieść śmierć męczeńską w Jerozolimie, ukamienowany jako wróg narodu żydowskiego i jego zdrajca.Wśród pism apokryficznych o św. Macieju zachowały się jedynie fragmenty tak zwanej Ewangelii św. Macieja oraz fragmenty Dziejów św. Macieja. Oba pisma powstały w III wieku i mają wyraźne zabarwienie gnostyckie. Relikwie Apostoła są obecnie w Rzymie w bazylice Matki Bożej Większej, w Trewirze w Niemczech i w kościele św. Justyny w Padwie. Św. Maciej jest patronem Hanoweru oraz m.in. budowniczych, kowali, cieśli, cukierników i rzeźników.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 15.): Skończ z Nią!

2024-05-14 20:50

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Co mam zrobić, jeśli popsułem w życiu coś bardzo ważnego? Czy w świętości jest miejsce na niesamodzielność? I co właściwie Matka Boża ma wspólnego z moim zasypianiem? Zapraszamy na piętnasty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że z Maryją warto kończyć absolutnie wszystko.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję