Reklama

Edukacja

Czarnek: 700 tys. ukraińskich dzieci w wieku szkolnym trafiło do Polski

Do Polski trafiło 700 tys. ukraińskich dzieci w wieku szkolnym. Około 10 proc. z nich jest już w polskich szkołach - poinformował w piątek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.

[ TEMATY ]

uchodźcy

szkoły

Przemysław Czarnek

inwazja na Ukrainę

PAP

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek

"Pójście do szkoły jest ostatnią decyzją, którą podejmują uchodźcy. Najpierw przyjeżdżają, muszą odetchnąć, odpocząć, pozbyć się tej traumy, z którą przyjechali i dopiero wówczas, kiedy są już ustabilizowani tutaj, w Polsce, podejmują decyzję o pójściu do szkoły" - wskazał Czarnek.

Czarnek wspomniał też o instrumentarium prawnym, które pozwala zarówno na "elastyczne" przyjmowanie ukraińskich dzieci do polskich szkół, jak i tworzenie szkolnych, międzyszkolnych oraz międzygminnych oddziałów przygotowawczych w czterech kategoriach wiekowych (tj. klasy I-III, IV-VI, VII-VIII oraz szkoły ponadpodstawowe).

Jak stwierdził, w oddziałach przygotowawczych dzieci ukraińskie uczą się w szczególności języka polskiego. "Minimum wymagane od szkół to 6 godzin języka polskiego, ale może być i 20 godzin języka polskiego" - podał minister.

"To rada pedagogiczna i dyrektor szkoły decydują, czego dokładnie uczą. Wszystko, co jest w programie nauczania w oddziałach przygotowawczych, zależy od szkoły" - powiedział.

Szef MEiN zaznaczył, że "oddziały przygotowawcze mogą być tworzone w infrastrukturze, która nie znajduje się dzisiaj w szkołach".

"Wszystko po to, żeby opiekując się dziećmi ukraińskimi, do czego jesteśmy zobowiązani, jako sąsiedzi, nie zakłócać polskiego systemu edukacji" - podkreślił.

Czarnek zaapelował, aby do klas z polskimi dziećmi przyjmować w szczególności te dzieci ukraińskie, które przynajmniej rozumieją język polski, bo "wtedy jest to dla nich mniejszy stres".

"W przytłaczającej większości przypadków mniejszym stresem będzie przebywanie w swoim środowisku ukraińskim z nauką języka polskiego" - ocenił szef MEiN.

Zapowiedział, że "w kolejnych dniach będą podejmowane kolejne decyzje uelastyczniające system edukacji m.in. dotyczący warunków bezpieczeństwa", ma to związek ze standardami budynków innych niż szkoły, które zostaną przeznaczone na cele edukacyjne.

Reklama

Minister podziękował "Spółkom Skarbu Państwa, Ministerstwu Aktywów Państwowych, premierowi Sasinowo i jego współpracownikom za współpracę, która będzie pokazywana w przyszłym tygodniu". Zaznaczył, że "jest dużo infrastruktury pozaszkolnej, która już jest przekazywana na potrzeby szkół". "Te oddziały przygotowawcze można lokować poza obiektami szkolnymi - na to również pozwalają przepisy specustawy" - wyjaśnił.

Poinformował, że została podniesiona o 2-3 osoby maksymalna liczba dzieci przyjmowanych do klas I-III i do oddziałów przedszkolnych z przeznaczeniem tylko dla dzieci ukraińskich.

Zapewnił, że MEiN jest otwarte na wszelkie inne sugestie ze strony samorządów, z którymi spotykamy się na bieżąco. (PAP)

Autorka: Katarzyna Herbut, Magdalena Gronek

kg/ mgw/ mir/

2022-03-18 16:44

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czarnek: nie rozumiem zarzutu, że katecheci nie powinni uczyć etyki, to brak tolerancji

[ TEMATY ]

Przemysław Czarnek

Karol Porwich/Niedziela

Przemysław Czarnek

Przemysław Czarnek

Nie rozumiem zarzutu, że katecheci nie powinni uczyć etyki. Każdy może uczyć etyki, jeśli jest do tego przygotowany – mówił w czwartek w Programie I Polskiego Radia minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Dodał, że zarzuty o indoktrynacji dzieci na lekcjach etyki prowadzonych przez katechetów to brak tolerancji.

Zapytany o to, czy w szkołach brakuje nauczycieli etyki, Czarnek przyznał, że nie ma ich tylu, żeby zapewnić uczniom możliwość podjęcia obligatoryjnego wyboru między udziałem w lekcjach religii a etyki.

CZYTAJ DALEJ

Msza św. krok po kroku

Rozumienie znaków i symboli, gestów i postaw pozwala nam świadomie i owocnie uczestniczyć we Mszy św.

Każdy, kto poważnie traktuje swoje chrześcijaństwo, wie, że we Mszy św. należy uczestniczyć. Ale nie wszyscy zadają sobie pytanie, czym owo uczestnictwo jest i co należy zrobić, aby stało się ono świadome, czynne i owocne, czyli właśnie takie, jakie powinno być. Na pewno odpowiednie uczestnictwo nie ogranicza się jedynie do wypełnienia pierwszego przykazania kościelnego, czyli do fizycznej obecności w kościele w każde niedzielę i święto nakazane. Aby prawdziwie uczestniczyć we Mszy św., nie wystarczy także być tylko skupionym i pobożnym oraz gorliwie się modlić. To zbyt mało, a nawet można powiedzieć, że nie do końca o to by chodziło. Warto więc przyglądnąć się naszemu uczestnictwu we Mszy św. i spróbować odnaleźć, co w niej jest naprawdę ważne.

CZYTAJ DALEJ

Jasełka z historią Mydlnik w tle

2023-01-31 00:20

Beata Wyżga

W wystawienie jasełek zaangażowało się wiele osób

W wystawienie jasełek zaangażowało się wiele osób

    Oazowa młodzież z parafii pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Krakowie – Mydlnikach wystawiła w niedzielę 22 stycznia w Klubie Kultury Mydlniki „Mydlnickie Jasełka”, które poprzedziło kolędowanie po mydlnickich domach w dniach 7-8 stycznia 2023 r.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję