Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Trzecia część naszych spotkań wprowadzających w lekturę Pisma Świętego dotyczy zagadnienia dokładnego zidentyfikowania początku i końca danego fragmentu biblijnego. Określenie jego granic jest rzeczą niezmiernie ważną, jeśli chcemy go poprawnie zrozumieć i wyjaśnić. Aby zbliżyć się do myśli i zamierzeń autora interesującego nas tekstu, musimy wyróżnić „jednostki” literackie, które on sam skomponował i w których wyraził swoją myśl.
Oczywiście, możemy skorzystać z pomocy, jaką daje nam podział Biblii na rozdziały i wersety. Nie zapominajmy jednak, że rozdziały wprowadzono dopiero w XIII wieku, a wersety wyszczególniono w XVI wieku.
Można powiedzieć, że prawie każdy biblijny tekst składa się z jednostek lub paragrafów. Pewna grupa jednostek, która powtarza jakiś przewodni motyw, może tworzyć sekcję literacką. Więcej sekcji zaś może formować daną część tekstu, a suma różnych części składa się na całość danego pisma. Odwrotnie możemy też powiedzieć, że każde pismo jest zazwyczaj uformowane z pewnych „części”, że każda część utkana jest z pewnych „sekcji”, a każdą sekcję da się podzielić na paragrafy lub podstawowe „jednostki literackie”. Te ostatnie zawierają w sobie myśl lub nauczanie danego autora.
Ewangelie - szczególnie te synoptyczne (gr. rzeczownik synopsis oznacza „patrzenie razem”), tj. według św. Mateusza, św. Marka i św. Łukasza - zawierają wiele jednostek literackich, które niekiedy są ze sobą dosyć luźno połączone. W Listach zaś nić przewodnia, która scala różne jednostki literackie, jest bardziej widoczna. Dzieje się tak, ponieważ dowodzenie i argumentacja w tej samej sekcji są kontynuowane prawie zawsze bez specjalnych przerw od jednego paragrafu do drugiego. A zatem są one kolejnymi krokami w prezentowaniu jakiejś idei bądź myśli (por. np. List do Galatów).
Czymże jest więc „jednostka literacka”? Otóż jest ona małym fragmentem tekstu, który zawiera sam w sobie skończone i określone znaczenie. Zawiera on zwykle jakąś ideę. Może też (szczególnie w Ewangeliach) posiadać jakby swoją egzystencję, niezależną od innych, otaczających go jednostek literackich.
Nie jest trudno rozpoznać poszczególne paragrafy, kiedy korespondują one z jakimś opowiadaniem, np. z przypowieścią, opisem cudu, dyskusją czy też rozmową pomiędzy Jezusem a jakimś uczniem czy inną osobą. Jako przykład mogą posłużyć nam fragmenty Ewangelii według św. Łukasza: 10, 38-42 - Jezus w domu Marty i Marii; 16,19-31 - przypowieść o bogaczu i Łazarzu; 17,11-19 - uzdrowienie dziesięciu trędowatych; 18,15-17 - Jezus i dzieci.
Nie jest też trudną sprawą rozpoznanie jednostki literackiej w pewnych rozdziałach Ewangelii i Listów, w których dostrzegamy zmianę tematyki lub argumentacji. Zasadniczo każda zmiana tematu zakłada przejście do innej jednostki. Niekiedy tego typu zmianę można łatwo zauważyć dzięki pewnym formułom słownym, np.: „Jezus znów powiedział...”, „A następnie, kiedy byli w domu...”, lub odniesieniom czasowym, np.: „A gdy nastał wieczór...”, „Dzień później...”.
Dlatego też wzmianki o konkretnych miejscach, czasie, postaciach czy też specyficznych okolicznościach bardzo nam pomagają w określeniu granic danego fragmentu Pisma Świętego.
Nad tekstem biblijnym nie można pracować i zgłębiać jego przesłania według swojego widzimisię. Trzeba zawsze podjąć trud odnalezienia jego struktury, którą zamierzyli piszący święte teksty. Elementem podstawowym tej struktury jest jednostka literacka. Dlatego też każde słowo i każdy werset muszą być interpretowane w ramach konkretnej jednostki literackiej, do której przynależą. Każdy zaś fragment o pewnej długości powinien zostać podzielony na istniejące w nim podstawowe jednostki, zawierające konkretną myśl danego autora. A zatem jednostka literacka (lub paragraf) jest punktem wyjścia dla poprawnej egzegezy jakiegokolwiek tekstu biblijnego.
Na zakończenie - kolejny cytat z Mądrości Syracha, który warto zapamiętać: „Jeśli dmuchać będziesz na iskrę - zapłonie, jeśli zaś spluniesz na nią - zgaśnie, a jedno i drugie pochodzi z ust twoich” (Syr 28,12).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Ojcostwo to codzienna obecność" – Marcin Kwaśny o tym, jak być bliskim tatą

2025-09-27 20:00

[ TEMATY ]

wywiad

ojcostwo

Marcin Kwaśny

Forum Tato.Net

Razem.tv

11 października 2025 roku odbędzie się 17. Międzynarodowe Forum Tato.Net w Kielcach, wyjątkowe wydarzenie gromadzące ojców. W tym roku tematem forum będzie ojcostwo, które buduje odporność. Rozmawiamy o tym z Marcinem Kwaśnym - odtwórcą głównej roli św. Maksymiliana w filmie „Triumf serca", aktorem, który w ubiegłym roku prowadził Galę Max wieńczącą Forum Tato.Net.

Tematem tegorocznego Forum Tato.Net jest obecność, która buduje odporność. Jak Pan stara się być tatą obecnym także wtedy, gdy emocji w domu jest bardzo dużo?
CZYTAJ DALEJ

Rozważania abp. Andrzeja Przybylskiego: XXVI niedziela zwykła

2025-09-26 13:10

[ TEMATY ]

rozważania

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski

Abp Andrzej Przybylski

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa abp Andrzej Przybylski.

Tak mówi Pan wszechmogący: «Biada beztroskim na Syjonie i dufnym na górze Samarii. Leżą na łożach z kości słoniowej i wylegują się na dywanach; jedzą oni jagnięta z trzody i cielęta ze środka obory. Improwizują na strunach harfy i jak Dawid wynajdują instrumenty muzyczne. Piją czaszami wino i najlepszym olejkiem się namaszczają, a nic się nie martwią upadkiem domu Józefa. Dlatego teraz ich poprowadzę na czele wygnańców, i zniknie krzykliwe grono hulaków».
CZYTAJ DALEJ

Wiara potrzebuje ciągłego rozwoju [Felieton]

2025-09-28 18:21

ks. Łukasz Romańczuk

Spotkanie Młodych na Ślęży - zainicjowane przez Arcybiskupa Józefa Kupnego, Metropolitę Wrocławskiego – w sobotę 27 września odbyło się już po raz ósmy. W związku z tym mam do przekazania naszej młodzieży pewną refleksję.

Dziś młodzieży często brakuje ideałów, których nieustannie poszukują. Dorośli nie zawsze pomagają w tych poszukiwaniach. Mass-media często ogłupiają i prowadzą ich na bezbożną drogę. Św. Stanisław Kostka - patron spotkań młodych na szczycie Ślęży jest również wzorem do naśladowania dla dzieci i młodzieży. Dlaczego warto naśladować tego świętego? Św. Stanisław w swoim krótkim życiu realizował w pełni swoje człowieczeństwo w oparciu o Ewangelię. Stał się świętym wzorem i zachętą do naśladowania. Wzrastał w chrześcijańskim klimacie domu rodzinnego. Przyświecały mu zawsze wielkie ideały - „Ad maiora natus sum” tzn. „Urodziłem się, by dążyć do rzeczy wyższych”. Realizował je konsekwentnie z godną podziwu odwagą i wytrwałością. Świadomy swego powołania zakonnego, wbrew wszelkim trudnościom ze strony rodziny i otoczenia, osiągnął swój cel. Zmarł w Rzymie w 1568 roku w opinii świętości. Młodość jest podobna do wiosny, pełnej zapachu kwiatów, śpiewu ptaków. Jest okresem, w którym wszystko rodzi się do życia. Jest w niej tyle nadziei, że będzie lepiej. Jednocześnie wiosna jest okresem ciężkiej pracy, bez której nie ma plonów jesienią. Młodość - tak samo jak wiosna – jest piękna. Jest czasem marzeń. Ale musi być też czasem ciężkiej pracy nad sobą, nad swoim umysłem i nad swoim sumieniem. Przed młodymi ludźmi jest mnóstwo szans – możecie zostać wielkimi ludźmi, lekarzami, profesorami czy kapłanami. Macie możliwości chodzenia do szkoły i macie prawo korzystania z tego wszystkiego, co szkoła wam oferuje. Jednak trzeba się uprzeć i przykładać do nauki. Św. Jan Paweł II mówił: „Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję