Reklama

Porozumienie z 4 grudnia 1956 r. a katechizacja

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Poznaniu 28 czerwca 1956 r. miał miejsce zryw społeczny. Zginęło ok. 100 osób, ok. 1000 zostało rannych. Wśród ofiar był Romek Strzałkowski - 13-latek, który niósł transparent domagający się przywrócenia katechezy do szkół. 28 października tego roku zaczyna pełnić swoje obowiązki Prymas Polski kard. Stefan Wyszyński. Wznawia swoją działalność Komisja Wspólna Rządu i Episkopatu. 4 grudnia 1956 r. zostaje podpisane porozumienie. Przywraca ono katechezę do szkół podstawowych i średnich na zasadach przedmiotu nadobowiązkowego, jeśli rodzice wyrażą takie życzenie. Oznaczało to odejście od praktyki nauczania religii jako przedmiotu obowiązkowego (tak stwierdzało wcześniejsze porozumienie Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu z 14 kwietnia 1950 r.).
Dokumentem resortowym, który wprowadził katechezę do szkoły, było zarządzenie ministra oświaty z dnia 8 grudnia 1956 r. Miało to się odbywać na następujących zasadach:
- rodzice wyrażają swą wolę na piśmie
- nauczanie religii odbywa się na podstawie programów i podręczników zatwierdzonych przez władze kościelne i szkolne
- wymiar godzin nauczania religii wynosi: w klasie I - jedną godzinę tygodniowo, w klasach II-VII - dwie godziny tygodniowo, we wszystkich klasach szkół średnich - jedną godzinę tygodniowo
- nauczycielem religii nie może być nauczyciel przedmiotów świeckich
- tygodniowy wymiar pracy nauczyciela religii wynosi: w szkole podstawowej - 30 godzin, w szkołach średnich - 23 godziny lekcyjne.
Jak widać, to od woli rodziców, przynajmniej oficjalnie, zależało, czy lekcje religii były w danej szkole, czy nie. Biskupi apelowali zatem do rodziców, aby respektowali to prawo, kierując się sumieniem katolickim.
Staraniem działaczy laickich, którzy utworzyli Towarzystwo Szkoły Świeckiej, doprowadzono do wydania okólnika ministra oświaty z dnia 11 grudnia 1956 r. Umożliwiano tym sposobem prowadzenie szkół bez nauki religii tam, gdzie większość rodziców uczniów nie wyrazi życzenia pobierania nauki religii przez ich dzieci.
Efektem było powstawanie coraz większej liczby szkół bez nauki religii. Deklaracje o chęci pobierania katechizacji były często fałszowane. 1 listopada 1959 r. istniało 15 % szkół bez religii, rok później już 75 %.
W związku z tym sekretarz Episkopatu - bp Zygmunt Choromański 28 lutego 1959 r. wydał wewnątrzkościelny komunikat, który nakazywał zorganizowanie w parafii nauki religii dla młodzieży uczęszczającej do szkół bez nauki religii.
15 lipca 1961 r. weszła w życie nowa ustawa o oświacie, która kwestionowała możliwość nauczania religii w szkole, co więcej - chciała poddać kontroli państwa nawet katechizację parafialną.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan/ Autorzy książki o rodzinie Ulmów odznaczeni polskim Złotym Krzyżem Zasługi

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

książka

ks. Paweł Rytel‑Andrianik

rodzina Ulmów

złoty Krzyż Zasługi

Episkopat.news

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Autorzy książki o błogosławionej rodzinie Ulmów "Zabili także dzieci": watykanistka włoskiej agencji prasowej Ansa Manuela Tulli i szef polskiej redakcji watykańskich mediów Vatican News ks. Paweł Rytel-Andrianik zostali w czwartek odznaczeni Złotym Krzyżem Zasługi, przyznanym przez prezydenta RP Andrzeja Dudę.

Ceremonia wręczenia odznaczeń odbyła się w ambasadzie RP przy Stolicy Apostolskiej, a Krzyże Zasługi wręczył ambasador Adam Kwiatkowski.

CZYTAJ DALEJ

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

[ TEMATY ]

Nakazane święta kościelne

Karol Porwich/Niedziela

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2024 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Jak się uczyć miłości?

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

To jest wręcz szalone że współczucie i empatia mogą zmienić świat szybciej niż konflikty i przemoc. Każdego dnia doświadczamy sytuacji, które testują naszą wrażliwość - naszą miłość do siebie samego do bliźnich i oczywiście do Boga.

Czy możemy się tak przygotować by te testy zdać pomyślnie, by one nas nie rozbiły?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję