Reklama

Srebrny jubileusz encykliki o pracy ludzkiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czytając encyklikę Laborem exercens Jana Pawła II po 25 latach od chwili jej ogłoszenia, warto odnotować przynajmniej kilka treści, które do tej pory nic nie straciły na swej aktualności.
Zdaniem Jana Pawła II, praca nie tylko wypełnia życie ludzkie, ale także „stanowi o jego wartości i sensie”. Nade wszystko sama „praca nie przestaje być dobrem - i stąd człowiek rozwija się poprzez umiłowanie pracy. Ten na wskroś pozytywny i twórczy, wychowawczy i zasługujący charakter pracy ludzkiej musi stanowić podstawę również współczesnego myślenia, wartościowania i stanowienia o niej na gruncie podmiotowych praw człowieka” (n. 11).
Według encykliki, człowiek jest również celem pracy. Zgodnie z wolą Stwórcy, ma panować nad materią, środkami produkcji. Zaprzeczeniem tej woli jest wszakże sytuacja, w której technika panuje nad człowiekiem i niejako czyni zeń narzędzie produkcji. Człowiek nie jest „dla pracy”, lecz praca jest „dla człowieka”. Dlatego, odnosząc się do współczesnej kwestii społecznej, Jan Paweł II zwrócił uwagę m.in. na sztuczne oddzielanie pracy od kapitału. Ma ono miejsce zarówno w opartym na ideologii liberalnej kapitalizmie, jak i w odwołującym się do marksizmu kolektywizmie. Zdaniem Papieża, antagonizowanie pracy i kapitału jest błędem. Chociaż w procesie produkcji kapitał i praca są czynnikami równorzędnymi i jako takie są od siebie wzajemnie uzależnione, to w sensie etyczno-społecznym praca ma pierwszeństwo przed kapitałem. Chodzi tu, oczywiście, o pracę w znaczeniu podmiotowym, a więc o jej czynnik personalny. Jest to ogromnie ważne stwierdzenie, ponieważ jasno wskazuje na kierunek rozwiązań w sytuacjach konfliktowych, gdy w grę wchodzą fundamentalne prawa pracownika czy osobiste potrzeby ludzi pracujących. Nie mogą być one bezkrytycznie podporządkowane ekonomicznym prawom zysku.
Dzisiaj nie sposób nie dostrzec dalekowzrocznej intuicji, jaka towarzyszyła Autorowi Laborem exercens. Jakże słusznie wówczas zauważył, że sprzeczności tkwiące w kapitalizmie, na które odpowiedzią był socjalizm, wcale nie znikły. Świadczy to o tym, że musi istnieć jakiś błąd w kapitalizmie, skoro nawet w bogatych krajach człowiek zbyt często pozbawiany jest swej godności i staje się niewolnikiem fikcyjnych potrzeb, które szerzą niezadowolenie i korupcję. Zdaniem Jana Pawła II, najgłębsze przyczyny tego błędu tkwią m.in. w fakcie, iż praca ludzka utraciła swoje prawdziwe znaczenie. Pod tym względem współczesna cywilizacja stanęła w obliczu kryzysu jakościowego, kryzysu sensu, który przejawia się w rozdźwięku pomiędzy człowiekiem i jego twórczą działalnością, pomiędzy pracą i kapitałem, pracą i własnością, pracownikiem najemnym i jakością jego życia.
Utrata sensu ludzkiej pracy niewątpliwie stanowi podstawowy składnik obecnego kryzysu cywilizacyjnego. Przejawia się ona zarówno w zjawisku psychologicznego niezadowolenia z codziennej pracy, jak i w najbardziej przytłaczających formach dominacji światowych potentatów gospodarczych i finansowych. Wielu robotników, także w Polsce, widzi w swej pracy wyłącznie smutną konieczność czy sposób na przetrwanie. Oczywiście, pytania o sens pracy wpisują się w szerszą panoramę dylematów współczesnego człowieka. Krzyżują się z innymi ważnymi pytaniami dotyczącymi chociażby sensu życia czy sensu małżeństwa i rodziny.
W przekonaniu Jana Pawła II, możliwość przezwyciężenia owego kryzysu tkwi w „ewangelii pracy”, będącej w gruncie rzeczy dobrą nowiną o szansie, jaką daje człowiekowi praca, usytuowana w jego naturze i powołaniu do szczęścia. Obyśmy, odczytując dziś na nowo tekst encykliki Laborem exercens, w jej przesłaniu odnaleźli utracony sens i etyczną wartość pracy! W szczególności jest to zadanie stojące przed każdym, kto pragnie aktywnie włączyć się w trudny proces transformacji ustrojowej w Polsce. Od nas wszystkich zależy, na ile praca zdobędzie właściwe znaczenie i transcendentną godność w całej praktyce życia społecznego. Trzeba zatem kontynuować pracę nad pracą, do czego tyle razy zachęcał Jan Paweł II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Komunikat Rady Stałej KEP po obradach o bieżących sprawach Kościoła w Polsce

2024-05-02 20:07

[ TEMATY ]

komunikat

Rada Stała KEP

Episkopat Flickr

Lekcje religii w szkołach, aktualny stan przygotowań do wdrożenia standardów ochrony małoletnich przed przemocą w placówkach kościelnych, ochrona życia ludzkiego oraz eskalacja działań wojennych za wschodnią granicą i w Ziemi Świętej były głównymi tematami spotkania Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski. Biskupi obradowali 2 maja, w wigilię uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, na Jasnej Górze.

Publikujemy pełny tekst komunikatu:

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski - plan obchodów na Jasnej Górze

2024-05-03 09:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Dziś na Jasnej Górze, 3-go maja, uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Suma odpustowa odprawiona zostanie na Szczycie o godz. 11.00, poprzedzi ją program słowno-muzyczny: „W oczekiwaniu na beatyfikację sługi Bożej Stanisławy Leszczyńskiej” o godz. 10.00. W czasie Sumy ponowiony zostanie Milenijny Akt Oddania Polski w Macierzyńską Niewolę Maryi, Matce Kościoła za Wolność Kościoła Chrystusowego. O godz. 19.00 Mszę św. odprawi metropolita częstochowski, abp Wacław Depo. Uroczystości zakończy Apel Jasnogórski.

- Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski związana jest ze ślubami lwowskimi Jana Kazimierza - wyjaśnia o. Michał Bortnik, rzecznik prasowy Jasnej Góry. Śluby te były wyrazem wdzięczności za cudowną obronę Jasnej Góry i ocalenie Ojczyzny. Jan Kazimierz obrał wtedy Maryję Królową i Matką swoją i swoich poddanych, całego królestwa. - Ciekawą rzeczą jest to, że Maryja sama wybrała sobie ten tytuł, bo w 1608 r. objawiła się mieszkającemu w Neapolu włoskiemu misjonarzowi, o. Juliuszowi Manicinelli z zakonu jezuitów, który był czcicielem polskich świętych - dodał o. Bortnik. Włoski misjonarz podczas modlitwy zastanawiał się nad najpiękniejszym tytułem, jakim uhonorować można Matkę Bożą. Ukazała mu się wtedy sama Maryja pytając, dlaczego nie nazwie Jej Królową Polski. Maryja uzasadniła swoją prośbę tym, że jest to naród, który sobie wybrała, naród, który Ją czci. Kiedy w 1610 r. o. Manicinelli przyjechał do Polski i odprawiał Mszę św. w katedrze na Wawelu kolejny raz objawiła mu się Matka Boża ponawiając swoje życzenie.

CZYTAJ DALEJ

Abp Wojda na Jasnej Górze: chrześcijańska tożsamość jest nam potrzebna

2024-05-03 13:28

[ TEMATY ]

Jasna Góra

abp Wacław Depo

abp Tadeusz Wojda SAC

Karol Porwich/Niedziela

O tym, że chrześcijańska tożsamość jest nam potrzebna mówił na Jasnej Górze abp Tadeusz Wojda. Przewodniczący Episkopatu Polski, który przewodniczył Sumie odpustowej ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski apelował, by stawać w obronie „suwerenności naszego sumienia, naszego myślenia oraz wolności w wyznawaniu wiary, w obronie wartości płynących z Ewangelii i naszej chrześcijańskiej tradycji”. Przypomniał, że „życie ludzkie ma niepowtarzalną wartość i że nikomu nie wolno go unicestwiać, nawet jeśli jest ono niedoskonałe”.

W kazaniu abp Wojda, przywołując obranie Matki Chrystusa za Królową narodu polskiego na przestrzeni naszej historii, od króla Jana Kazimierza do św. Jana Pawła II i nas współczesnych, podkreślił że nasze wielowiekowe złączenie z Maryją nie ogranicza się jedynie do wymiaru historycznego a jego wymowa jest znacznie głębsza i „mówi o więzi miedzy Królową i Jej poddanymi, miedzy Matką a Jej dziećmi”. Wskazał, że dla nas „doświadczających słabości, niemocy, kryzysów duchowych i ludzkich, Maryja jest prawdziwym wzorem wiary, mamy więc prawo i potrzebę przybywania do Niej”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję