Reklama

Najważniejszy jest człowiek

Niedziela Ogólnopolska 3/2007, str. 11

P.J.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piotr Jackowski: - Komu i czemu mają służyć media?

Ks. Krzysztof Ołdakowski SJ: - Media powinny przede wszystkim służyć komunikacji, a najważniejszy w nich jest odbiorca. To właśnie jego mamy stawiać zawsze na pierwszym miejscu i jemu służyć, a nie władzy czy kapitałowi. To jest podstawowa racja istnienia środków społecznego przekazu i z tego punktu widzenia należy je oceniać.

- Na pierwszy rzut oka widać, że polska rzeczywistość medialna odbiega od przytoczonych założeń.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Oczywiście, sytuacja nie jest taka przejrzysta. W dobie postępującej komercjalizacji, kiedy poszczególne media konkurują ze sobą o widzów, słuchaczy, czytelników, kiedy informacja staje się towarem, większą wagę od konkretnego poinformowania zyskuje dobre opakowanie wiadomości oraz to, żeby ją sprzedać, a nawet nią szokować. Takim działaniom sprzyja klimat kulturowy, w którym żyjemy.
Jeżeli ktoś uznaje, że szybkość podania informacji czy niezależność dziennikarska są czymś bardzo ważnym, to można się zgodzić z takim rozumowaniem, ale pod pewnymi warunkami. Te wartości nie mogą istnieć same w sobie. Musi im towarzyszyć odpowiedzialność za słowo pisane i mówione, trzeba się także troszczyć o zachowanie dobrego imienia ludzi.

- Szczególną rolę wśród mediów odgrywają katolickie środki społecznego przekazu. Jaka jest ich specyfika?

- Media katolickie tym się różnią od innych, że są w jasny sposób zorientowane aksjologicznie. Ich cechą charakterystyczną jest ukazywanie prezentowanych kwestii z perspektywy chrześcijańskiej. Pomagają spojrzeć oczyma wiary na najważniejsze problemy cywilizacyjne współczesnego świata.

Reklama

- Jak Ksiądz postrzega obecnie relacje między mediami świeckimi a Kościołem?

- Wydaje mi się, że mediom i Kościołowi nie jest łatwo wspólnie żyć. Media często interesują się suchymi faktami i ich komentowaniem, Kościół odwołuje się do tego, co niewidzialne. Dla mediów liczy się jak najszybsze przekazanie informacji, natomiast na refleksję potrzeba więcej czasu. Kościół odwołuje się do powszechności i otwiera ludzi na uniwersalne doświadczenie wspólnoty, natomiast media kierują się w stronę własnego podwórka. To tylko niektóre przykłady rzutujące na wzajemne relacje. Należałoby z uwagą przyjrzeć się tym zagadnieniom w celu rozwiązywania istniejących problemów.

- Jest Ksiądz człowiekiem mediów, szczególnie związanym z telewizją. Co jest dla Księdza najważniejsze w pracy dziennikarza?

- Przede wszystkim wychodzenie z logiki gettowej. Szeroko rozumiana problematyka związana z chrześcijaństwem musi być obecna w całej ofercie programowej telewizji i nie może się ograniczać tylko do konkretnych odcinków czasowych. Przemawia za tym fakt, że wymiar religijny należy do istotnych elementów życia naszego społeczeństwa. Pewne efekty na tym polu już widać, co można zaobserwować w ważne dni roku liturgicznego czy podczas pielgrzymek papieskich.
Zawsze starałem się śledzić najnowsze trendy w produkcji programów, by nie pozostawać w tyle. Jest to bardzo ważne, ponieważ kluczową rolę w przekazie telewizyjnym odgrywa nie tylko treść, ale i forma. Ewangelizacja przez środki społecznego przekazu musi uwzględniać ich sposób oddziaływania na odbiorcę, co ułatwia osiągnięcie zamierzonego celu.

- Szczególnym czasem ewangelizacji przez media były pielgrzymki Jana Pawła II do Polski oraz nawiedzenie naszego kraju przez Benedykta XVI. Jak Ksiądz ocenia relacje telewizyjne z tych wydarzeń?

- Jesteśmy wyjątkiem w zakresie relacjonowania pielgrzymek papieskich. Nie ma telewizji na świecie - oprócz naszej - która pokazuje każdy krok Papieża w kraju, do którego przybył. Pobyt Benedykta XVI w Polsce był relacjonowany bardzo profesjonalnie, kamery telewizyjne miały dostęp do wszystkich wydarzeń, dało się zauważyć ogromne zaangażowanie reporterów i służb technicznych. Niestety, po odjeździe Papieża tematy pielgrzymkowe od razu ucichły, jak gdyby nic ważnego się nie wydarzyło. A przecież warto i trzeba dyskutować nad przesłaniem papieskim.

- Podczas pielgrzymek papieskich media zmieniały swoje oblicze: emanowały ciepłem, życzliwością i pokojem. Jednakże po zakończeniu tych wspaniałych dni od razu powracał język agresji oraz taniej sensacji. Co można uczynić, aby takich powrotów nie było?

- Należy bardzo mocno postawić na to, że etyka jest istotnym elementem profesjonalizmu dziennikarskiego; że w środkach społecznego przekazu powinni pracować ludzie o dojrzałych, ukształtowanych sumieniach. Wydaje mi się, iż pewne postępy w tej dziedzinie już się dokonują. Potrzebna jest także kultura odbioru mediów, która obecnie nie jest najlepsza. Ludzie często traktują przekaz jako coś normatywnego, jego odbicie rzeczywistości. A przecież są to jedynie jednostkowe fakty, które - ulegając pewnemu zwielokrotnieniu - tworzą wrażenie, że cały świat jest zły, że żyjemy w jakimś totalnym chaosie, że tryumfuje agresja, przemoc. Odbierajmy zatem informacje krytycznie, wystrzegając się paniki i popadania w pesymizm.
Ważną sprawą jest rzetelność intelektualna podawanych informacji. Słuchacze, widzowie i czytelnicy muszą rozumieć sens zmian proponowanych przez polityków. Powinni dowiedzieć się, jak zmiany te będą oddziaływać na ich dalsze życie. Niestety, dziś zamiast naświetlać ludziom sytuacje, podaje się wiele wiadomości niemających z nimi żadnego związku. A potem słychać narzekanie, że społeczeństwo zamyka się i nie bierze czynnego udziału w życiu publicznym. Stawiajmy zatem wysokie wymagania nadawcom i wydawcom.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ojciec Pio ze wschodu. Św. Leopold Mandić

[ TEMATY ]

święci

en.wikipedia.org

Leopold Mandić

Leopold Mandić

W jednej epoce żyło dwóch spowiedników, a obaj należeli do tego samego zakonu – byli kapucynami. Klasztory, w których mieszkali, znajdowały się w tym samym kraju. Jeden zakonnik był ostry jak skalpel przecinający wrzody, drugi – łagodny jak balsam wylewany na rany. Ten ostatni odprawiał ciężkie pokuty za swych penitentów i skarżył się, że nie jest tak miłosierny, jak powinien być uczeń Jezusa.

Gdy pierwszy umiał odprawić od konfesjonału i odmówić rozgrzeszenia, a nawet krzyczeć na penitentów, drugi był zdolny tylko do jednego – do okazywania miłosierdzia. Jednym z nich jest Ojciec Pio, drugim – Leopold Mandić. Obaj mieli ten sam charyzmat rozpoznawania dusz, to samo powołanie do wprowadzania ludzi na ścieżkę nawrócenia, ale ich metody były zupełnie inne. Jakby Jezus, w imieniu którego obaj udzielali rozgrzeszenia, był różny. Zbawiciel bez cienia litości traktował faryzeuszów i potrafił biczem uczynionym ze sznurów bić handlarzy rozstawiających stragany w świątyni jerozolimskiej. Jednocześnie bezwarunkowo przebaczył celnikowi Mateuszowi, zapomniał też grzechy Marii Magdalenie, wprowadził do nieba łotra, który razem z Nim konał w męczarniach na krzyżu. Dwie Jezusowe drogi. Bywało, że pierwszą szedł znany nam Francesco Forgione z San Giovanni Rotondo. Drugi – Leopold Mandić z Padwy – nigdy nie postawił na niej swej stopy.

CZYTAJ DALEJ

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela podlaska 21/2001

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Monika Książek

Czterdzieści dni po Niedzieli Zmartwychwstania Chrystusa Kościół katolicki świętuje uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Jest to pamiątka triumfalnego powrotu Pana Jezusa do nieba, skąd przyszedł na ziemię dla naszego zbawienia przyjmując naturę ludzką.

Św. Łukasz pozostawił w Dziejach Apostolskich następującą relację o tym wydarzeniu: "Po tych słowach [Pan Jezus] uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: ´Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba´. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej" (Dz 1, 9-12). Na podstawie tego fragmentu wiemy dokładnie, że miejscem Wniebowstąpienia Chrystusa była Góra Oliwna. Właśnie na tej samej górze rozpoczęła się wcześniej męka Pana Jezusa. Wtedy Chrystus cierpiał i przygotowywał się do śmierci na krzyżu, teraz okazał swoją chwałę jako Bóg. Na miejscu Wniebowstąpienia w 378 r. wybudowano kościół z otwartym dachem, aby upamiętnić unoszenie się Chrystusa do nieba. W 1530 r. kościół ten został zamieniony na meczet muzułmański i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Mahometanie jednak pozwalają katolikom w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego na odprawienie tam Mszy św.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 12.): Przyznałbyś się?

2024-05-11 21:20

[ TEMATY ]

#PodcastUmajony

Materiał prasowy

Przed czym ks. Jan Twardowski padał w proch? Czy w obecnych czasach da się w ogóle jeszcze przyznawać do księży? I kto, patrząc na Jezusa, może powiedzieć: „To jest ciało moje”? Zapraszamy na dwunasty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski mówi o Maryi i kapłanach.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję