Reklama

Historyczny Kongres Teologów Ukraińskich

W 70 lat po zjeździe unijnym we Lwowie - na Kongresie skupiającym teologów Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego w dniach 2-4 stycznia 2007 r. w Seminarium Duchownym Grekokatolików we Lwowie - dyskutowano nad eucharystyczną komunią chrześcijan obrządków wschodnich, spadkobierców tradycji kijowskiej. Kongres zorganizowało Ukraińskie Naukowe Towarzystwo Teologiczne, które działa nieprzerwanie od założenia w 1923 r. W czasach komunistycznych przeniosło swą siedzibę do Rzymu, gdzie wydawało swój biuletyn „Bogosłowie”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Idea zwołania Kongresu teologów ukraińskich obrządku greckokatolickiego, pozostającego od czasu Unii Brzeskiej z 1569 r. w łączności kanonicznej z papieżem, pojawiła się podczas VII Kongresu Teologów Polskich, który odbył się na KUL-u w dniach 12-15 września 2004 r. Uczestniczący w nim na prawach gości teologowie ukraińscy, widząc pozytywne owoce wspólnych obrad i teologicznych analiz współczesności, wyrazili gotowość powtórzenia w swoich uwarunkowaniach tego samego doświadczenia. Dlatego w ramach prac Towarzystwa Teologicznego kierowanego przez ks. mitrata dr. Michajłę Dymyda, wypracowana została tematyka Kongresu: „Eucharystyczna komunia - wyzwanie współczesności dla Kościołów tradycji wschodnich”. Do wygłoszenia referatów poproszono specjalistów kompetentnych i zasłużonych dla rozwoju teologii ukraińskiej, którzy w swoich wystąpieniach podczas uroczystych liturgii, na wykładach plenarnych i w pracach sekcji naświetlali w różnych aspektach zagadnienie gościnności eucharystycznej, kanonicznych norm interkomunii, praktyki liturgicznej i pastoralnych perspektyw ich urzeczywistniania.
Kongres otworzyła uroczysta liturgia w kaplicy Seminarium Duchownego Świętego Ducha we Lwowie. Na sali obrad spotkanie rozpoczęto modlitwą o mądrość, ułożoną przez sługę Bożego metropolitę Andrzeja Szeptyckiego, a odczytaną przez bp. Włodzimierza Wyjtyszyna. Tłem dla omawiania współczesnych zagadnień komunii eucharystycznej był m.in. wykład ks. dr. Mirona Bendyka z Drohobycza, który wskazywał na szlaki budowania warunków dla eucharystycznej komunii w nauczaniu zwierzchników Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego w XX i XXI wieku. W płaszczyźnie teologicznej wskazywał na potrzebę zachowania tajemnicy wiary, bez pokusy dążenia do zamknięcia jej w sztywne, czysto rozumowe definicje. W ramach praktyki kościelnej ks. dr Bendyk opowiedział się za tym, że sposób rozumienia Eucharystii, jej granic i możliwości poszerzenia komunii o inne Kościoły zależy od przyjęcia w eklezjologii modelu trynitarnego. W tym miejscu pojawia się ranga norm kanonicznych, zezwalających lub zabraniających udzielania komunii wiernym innych Kościołów. W dyskusji nad tym referatem wskazano, że różnice rozumienia samej Eucharystii, jak i jej udzielania nie mają charakteru dogmatycznego, ale jedynie kanoniczny.
Jakkolwiek ta kwestia ma charakter szczegółowy i jest związana z kontekstem życia religijnego Ukrainy, to jednak po części dotyczy ona także katolików rzymskich żyjących w tym kraju. Zdarzają się bowiem niekiedy okoliczności uzasadniające potrzebę przyjęcia komunii w rycie wschodnim. Dlatego kongresowa dyskusja okazuje się ważna i dla katolików obrządku łacińskiego. Może w przyszłości dojdzie do poszerzenia wspólnych grup roboczych o teologów, kanonistów, historyków wszystkich Kościołów chrześcijańskich, co zresztą stało się później postulatem Kongresu.
O działaniach takiej właśnie międzykonfesyjnej grupy roboczej mówił doc. Taras Kurylec. Chodzi mianowicie o Studyjną Grupę Kościoła Kijowskiego, zrodzoną na gruncie amerykańskim, ale podejmującą zagadnienia ważne dla tych Kościołów. Doświadczenie tej grupy, dobrze udokumentowane w pracach Ukraińskiego Katolickiego Uniwersytetu we Lwowie, współorganizatora Kongresu, może stanowić wzór dla inicjatyw w samej Ukrainie.
O innej inspiracji dla eucharystycznej komunii mówił ks. dr Dymyd, przybliżając model budowania takiej jedności w Kościele Antiocheńskim. Model ten oparty jest na doświadczeniu obrządku melchickiego, sformułowanym w „Credo” patriarchy tego Kościoła - bp. Eliasza. Istotnym rysem tego Wyznania wiary jest przyjęcie tradycji Rzymu i Bizancjum, tak jak jedność wiary tych Kościołów rozumiano w I tysiącleciu, oraz przyjęcie rozumienia prymatu biskupa Rzymu, tak jak ten prymat rozumiano w I tysiącleciu. Na podobne stanowisko wskazał w swej wypowiedzi kongresowej wielce zasłużony dla rozwoju środowiska teologicznego rektor Akademii Duchownej w Iwano-Frankowsku bp Sofron Mudryj.
Praca w sekcjach: historycznej, kanonicznej, dogmatycznej, eklezjologiczno-ekumenicznej, pastoralnej i liturgicznej pozwoliła szczegółowo przedyskutować wiodące zagadnienie Kongresu, a także wypracować dokument końcowy, jakim jest „Uroczyste przesłanie do Synodu Biskupów w sprawie poszukiwania komunii eucharystycznej między Kościołami tradycji kijowskiej”. Dołączony do tego przesłania wykaz szczegółowych, teologicznych inicjatyw wskazuje na przyszłościowy szlak rozwoju środowiska teologów Ukrainy. Zapowiada on dynamiczne, wieloaspektowe i nowoczesne formy prowadzenia badań, praktyk pastoralnych i oddziaływania kulturowego na społeczeństwo Ukrainy z jego współczesnymi problemami, na które odpowiedzią staje się jednocząca Eucharystia.
Polski ślad w Kongresie to udział wykładowców: ks. dr. hab. Przemysława Nowakowskiego (PAT - Kraków), który mówił o doświadczeniu interkomunii w tradycji rzymskokatolickiej, oraz prof. Karola Klauzy (KUL - Lublin), który przedstawił kenotyczne rozumienie Eucharystii jako wspólnego - katolickiego i prawosławnego modelu rozumienia Eucharystii.
Kongres, organizowany w trudnych warunkach, okazał się czasem i miejscem szczególnego działania Ducha Świętego. Wzięło w nim udział kilkunastu biskupów oraz blisko 250 teologów różnych szkół, którzy poczuli się jedną wspólnotą. Może to zasługa charakteru, jaki odcisnęli na nim członkowie Ukraińskiego Naukowego Towarzystwa Teologicznego, a także biuletyn naukowy „Bogosłowie”. To dobre zaplecze dla tego „laboratorium ekumenizmu”, jakim coraz wyraźniej staje się Ukraina. Warto na nie zwracać uwagę...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

2024-05-10 13:22

[ TEMATY ]

Raymond Nader

Karol Porwich/Niedziela

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

W Duszpasterstwie Akademickim Emaus w Częstochowie miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Raymond Nader, który przeżył niezwykłe doświadczenie mistyczne w pustelni, w której ostatnie lata spędził św. Szarbel, podzielił się swoim świadectwem.

Raymond Nader jest chrześcijaninem maronitą, ojcem trójki dzieci, który doświadczył widzeń św. Szarbela. Na początku spotkania Raymond Nader podzielił się historią swojego życia. – Przed rozpoczęciem studiów byłem żołnierzem, walczyłem na wojnie. Zdecydowałem o rozpoczęciu studiów, by tam zrozumieć istotę istnienia świata. Uzyskałem dyplom z inżynierii elektromechanicznej. Po studiach wyjechałem z Libanu do Wielkiej Brytanii, by tam specjalizować się w fizyce jądrowej – tak zaczął swoją opowieść Libańczyk.

CZYTAJ DALEJ

150 minut do potęgi

2024-05-11 09:02

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko projekt infrastrukturalny, lecz także manifestacja polskiej determinacji i ambicji. W kraju, gdzie przez lata samo mówienie o potrzebie rozwoju i byciu na równi z zachodem było kwestionowane. Gaszenie polskich ambicji pustymi hasłami o „megalomanii”, „mocarstwowości” i „machaniu szabelką” to zmora ostatnich 35 lat. Dziś sama idea CPK stanowi punkt zwrotny, jako symbol odrzucenia kompleksów na rzecz przyszłościowych inwestycji.

Zacznijmy od faktu, że projekt CPK to nie tylko lotnisko, ale cała, rozległa sieć kolei, którą może zobrazować jedna liczba: 2,5 godziny, czyli 150 minut. Tyle zajmowałby dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i Warszawy z każdej aglomeracji w Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Dwaj polscy misjonarze oblaci zatrzymani przez władze Białorusi

2024-05-11 11:43

[ TEMATY ]

Białoruś

Karol Porwich/Niedziela

Władze Białorusi zatrzymały wczoraj dwóch polskich duchownych, misjonarzy oblatów, posługujących w tym kraju. Władze zakonne proszą o modlitwę w intencji swoich współbraci, którzy są duszpasterzami w diecezjalnym sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej w Szumilinie. Podstawą zatrzymania miała być rzekoma dywersyjna działalność na szkodę białoruskiego państwa.

W specjalnym komunikacie Polska Prowincja Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej, do której jurysdykcji należy oblacka Misja na Białorusi, potwierdziła informacje o zatrzymaniu przez władze dwóch misjonarzy oblatów w diecezji witebskiej. Są ojcowie Andrzej Juchniewicz OMI i Paweł Lemekh OMI.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję