Reklama

Niedziela Łódzka

Okaleczona Przysięga

[ TEMATY ]

felieton (Łódź)

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W połowie maja zakończył się 42. ogólnopolski zjazd Związku Harcerstwa Polskiego. Władze ZHP podjęły szereg decyzji, ale do mediów przedostała się jedna. W tekście harcerskiej roty postanowiono odstąpić od obligatoryjnego odniesienia do Boga na rzecz, jak to się teraz zgrabnie (i obłudnie) nazywa, możliwości wyboru. Odtąd harcerze będą mogli zdecydować, czy chcą przysięgać służbę „Bogu i Polsce”, czy tylko Polsce.

Władze Związku uzasadniają, że modyfikacja treści przysięgi była podyktowana chęcią uniknięcia sytuacji, w której ktoś, kto nie jest pewny, kim jest Bóg albo jest osobą niewierzącą, musiałby nieszczerze złożyć harcerską przysięgę. W teorii więc wszystko wygląda jak najbardziej poprawnie: po co ktoś, kto nie wierzy w Boga miałby przysięgać Mu służbę? Po co warunkować przyjęcie w szeregi harcerzy od wypowiadania słów, które są dla części kandydatów niewiele znaczące? W rzeczywistości jednak decyzja ZHP odnośnie Boga to kolejna ofiara złożona na ołtarzu współczesnego bożka: dobrego samopoczucia ludzi. Samopoczucia, które w naszych czasach wydaje się być najważniejszym, a często jedynym kryterium moralności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jednak władze Związku podjęły jeszcze jedną decyzją dotyczącą odniesienia do Boga, a która nie przebiła się do ogólnopolskiej dyskusji. Z tekstu Prawa Zucha usunięto bowiem duchowe odniesienie do Stwórcy. Odtąd dobrze znane wszystkim młodym harcerzom słowa „Zuch kocha Boga i Polskę” brzmią: „Zuch kocha Polskę”. O ile stosując jakąś logiczną ekwilibrystykę można próbować dowodzić, że decyzja dotycząca roty harcerskiej jest dobra (jak może taką być, skoro z tekstu ślubowania usuwa się źródło prawdziwego Dobra?), to jednak okaleczenie tekstu wypowiadanego przez maluchy to decyzja niezrozumiała dla katolików. Bóg znów okazał się dla niewierzących przeszkodą, której nie da się pokonać, a więc trzeba ją wyrugować z przestrzeni publicznej.

Reklama

Rada Duszpasterska ZHP zdecydowanie skrytykowała decyzje podjęte podczas majowego zjazdu delegatów. Podkreślono, że usunięcie bezwzględnego odniesienia do Boga w tekście przysięgi „narusza tradycję skautingu i harcerstwa”, a także „podważa tożsamość harcerza polskiego”. Duchowni ostrzegają, że w dłuższej perspektywie czasu decyzja władz ZHP może spowodować ateizację młodego pokolenia harcerzy. Oczywiście, protest nie wpłynął zasadniczo na stanowisko władz Związku i Pan Bóg pozostał na cenzurowanym. Może gdyby swój sprzeciw, głośno i wyraźnie, wyrazili rodzice, to siła oddziaływania byłaby większa?

Osobiście nie wierzę w niczyje zapewnienia o tym, że podobne działania, jak te podjęte przez ZHP, to tylko element porządkujący w pewnym stopniu rzeczywistość społeczną, jak przedstawiają to zwolennicy „tolerancji i postępu”. Nie przyjmuję również argumentów o tym, że usunięcie Boga z przestrzeni publicznej to pierwszy i ostatni przystanek na drodze ku równemu i tolerancyjnemu społeczeństwu, jak głoszą piewcy inkluzywności. Wręcz przeciwnie, doświadczenie pokazuje, że ustępstwa na rzecz ateizmu, który z delikatnością oprycha przekonuje, że katolicy muszą się na ławce, jakim jest społeczeństwo, posunąć, skutkuje tylko jeszcze większą natarczywością ze strony liberalnych i postępowych grup.

Wystarczy spojrzeć, co działo się w społeczeństwach zachodniej Europy, które w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat przeszły od tolerowania i rozumienia np. związków homoseksualnych czy liberalnego podejścia do aborcji do nachalnej propagandy i karania sprzeciwiających się promowaniu sodomii czy zabijania nienarodzonych dzieci.

Niestety wszystko wskazuje na to, że Polska także zmierza w tym kierunku, choć wydaje się, że zmiany postępują nieco wolniej niż na Zachodzie. Ostatnie wydarzenia w Łodzi m.in. reaktywowany tzw. Marsz Równości pokazują, że i do naszego lokalnego środowiska coraz mocniej wdzierają się niepokojące trendy z zachodniej Europy. Wobec tego coraz ważniejsze jest osobiste świadectwo wiary, nawet te najmniejsze, które pokaże, że katolicy chcą służyć i Bogu i ojczyźnie. Zatem, do dzieła!

2022-06-10 23:30

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czas znaków

[ TEMATY ]

felieton (Łódź)

Adobe.Stock

Byłem niedawno w Skansenie Rzeki Pilicy w Tomaszowie Mazowieckim. Bardzo lubię to miejsce. Jest „przechowalnią pamięci”, miejscem, które pozwala łatwo przenieść się w dawne i (dla konserwatysty) lepsze czasy.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Zesłania Ducha Świętego

[ TEMATY ]

zesłanie

Duch Święty

Pio Si/Fotolia.com

Dziś - siedem tygodni po obchodach zmartwychwstania Jezusa Chrystusa - Kościół katolicki obchodzi uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Tym samym świętuje swoje narodziny, bo w tym dniu, jak pisze św. Łukasz w Dziejach Apostolskich, grono Apostołów zostało "uzbrojone mocą z wysoka" a Duch Święty czyni z odkupionych przez Chrystusa jeden organizm - wspólnotę. Uroczystość Zesłania Ducha Świętego kończy w Kościele okres wielkanocny.

W języku liturgicznym święto Ducha Świętego nazywa się "Pięćdziesiątnicą" - z greckiego Pentecostes, tj. pięćdziesiątka, - bo obchodzi się 50-go dnia po Zmartwychwstaniu Pańskim.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: Paraklet stoi zawsze po naszej stronie

2024-05-19 08:32

[ TEMATY ]

Zesłanie Ducha Świętego

Pio Si/pl.fotolia.com

Nie musimy się lękać, jesteśmy pocieszeni, bo przy całym dramatyzmie naszych grzechów i słabości wiemy, że nie jesteśmy sami, że Duch - Paraklet - stoi zawsze po naszej stronie - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii uroczystości Zesłania Ducha Świętego 19 maja.

Ks. Wojciech Węgrzyniak podkreśla, że od kilku lat słowo Paraklet, jedno z imion Ducha Świętego, nie może się „zadomowić w Ewangelii”. Często tłumaczone jest jako „Pocieszyciel”, ale ten przekład zawęża znaczenie słowa „Paraklet", które „ma w sobie jeszcze odcień mówienia o Obrońcy i o tym, który jest Rzecznikiem”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję