Reklama

BIBLIA - najlepszy sposób na życie

Czy gdyby dzisiaj jeszcze raz miał się podjąć przetłumaczenia całej Biblii, zrobiłby to? - Przede wszystkim musiałbym mieć nadzieję, że pożyję lat kilkadziesiąt. Trudno mi powiedzieć, co bym zrobił. Może powtórzyłbym to samo? Nie wiem - mówi bp Kazimierz Romaniuk.

Niedziela Ogólnopolska 21/2007, str. 14-15

Artur Stelmasiak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Centrum warszawskiej Pragi. Niedaleko ogrodu zoologicznego i parku Praskiego oraz dwóch katedr: prawosławnej i katolickiej. Ulica Ratuszowa. Właśnie tutaj powstawała Biblia warszawsko-praska. Bo tu jest rezydencja bp. Kazimierza Romaniuka, który w pojedynkę przełożył z języków oryginalnych całe Pismo Święte. Strona po stronie, zdanie po zdaniu. Wśród licznych zajęć - jako profesor, rektor seminarium duchownego czy potem biskup ordynariusz - codziennie starał się znaleźć cenne chwile na pracę nad Biblią. I tak przez blisko 40 lat. Także w czasie wakacji, urlopów, dni wolnych. - Jeden z kolegów powiedział mi kiedyś: Nie będziesz zbawiony, bo nie odwiedzasz nawet Księżówki. Ale on, niestety, umarł, a ja żyję! - śmieje się biskup. I nadal nie wyjeżdża nigdzie na urlop. Pisze książki, artykuły, komentarze. Odręcznie, na odwrocie zapisanych już stron albo na kartkach z fragmentów kopert, poklejonych taśmą. Czasami więc jego dzieła można mierzyć na metry.
Najpierw przełożył Listy św. Pawła, potem przetłumaczył cały Nowy Testament, wreszcie wszystkie księgi - po to, by ludzie mieli lepszy dostęp do biblijnych tekstów. Jego przekład Nowego Testamentu na początku lat 80. XX wieku rozchodził się w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy. Całe tłumaczenie ukazało się w 1997 r. pod nazwą Biblia warszawsko-praska. Bp Romaniuk zasłynął tym, że jako pierwszy Polak po Jakubie Wujku samodzielnie przełożył całe Pismo Święte.

Wyszyński i studia biblijne

Kazimierz Romaniuk, rocznik 1927, zamiłowanie do Pisma Świętego miał praktycznie od zawsze. Choć nie od razu było wiadomo, że zostanie tak wybitnym biblistą. Chciał być architektem, a został księdzem. Miał studiować literaturę wczesnochrześcijańską i obronił już nawet doktorat w tej dziedzinie, ale gdy zamierzał wyjechać do Lyonu, by kontynuować naukę, Prymas Wyszyński polecił mu studia biblijne. W seminarium warszawskim bowiem zabrakło biblisty - ówczesny ks. prof. Bogdan Jankowski (późniejszy o. Augustyn) wstąpił do benedyktynów. I młody ks. Romaniuk udał się do Rzymu, a potem do Francuskiej Szkoły Biblijnej w Jerozolimie.
Po powrocie ze studiów szybko osiągnął sławę znakomitego biblisty. Ale czekały go też wielkie zadania w Kościele: został rektorem warszawskiego seminarium na Krakowskim Przedmieściu, budował nowy gmach seminarium na Bielanach, wreszcie został biskupem: najpierw pomocniczym w archidiecezji warszawskiej, potem ordynariuszem (pierwszym!) w diecezji warszawsko-praskiej. Nie mógł się poświęcać jedynie nauce.
Bp Romaniuk wciąż jest ten sam - uważają jego znajomi. Nie zmienił się jako człowiek. Koledzy cenią u niego najbardziej to, że się nie wynosi i że do dziś są z nim po imieniu. Chociaż, zanim jeszcze bp Romaniuk został ordynariuszem na Pradze, bywało, że ludzie się go bali. Potrafił bowiem być surowy, nieraz ostry. Mówił zazwyczaj to, co myślał. Tak uważają zwłaszcza ci, którzy wspominają czasy, gdy jako biskup pomocniczy archidiecezji warszawskiej był odpowiedzialny za sprawy personalne. A te siłą rzeczy wymagały właśnie decyzji personalnych, które nie mogą nigdy wszystkich usatysfakcjonować.
Kiedy zrodziło się w nim powołanie? Praktycznie już w drugiej klasie szkoły podstawowej, gdy ojciec nauczył go ministrantury. Pewność bycia księdzem zyskał wtedy na całe życie. No, może oprócz chwili, w której zdarzył się wypadek: - Było to zaraz po maturze, w 1946 r. Jechałem na wieś do rodziców. Gdy wsiadałem do pociągu, ktoś przyciął mi drzwiami palec - kciuk prawej ręki - tak mocno, że trzymał się chyba tylko na skórce. Owinąłem go chustką, a potem bałem się ją zdjąć. I wtedy właśnie pomyślałem sobie: „No to już po moim kapłaństwie”. Wiedziałem, że kandydat na księdza musi mieć zdrowe palce, bo ma trzymać nimi Hostię, kiedy odprawia Mszę św. Ale moje obawy szybko się rozwiały. Palec zagoił się. Teraz nie ma nawet śladu po tamtym wypadku. To sprawiła Opatrzność - przyznaje dzisiaj bp Romaniuk. Dodaje, że wpływ na wybór drogi życiowej miał także dom rodzinny w Hołowienkach k. Sokołowa Podlaskiego. Dom o tradycjach unickich - bo dziadek, Andrzej Romaniuk, był unitą. Wzmiankują o nim nawet monografie o unitach podlaskich. Wspomina: - Do dziś mam przed oczami matkę, która przędła len na płótno i śpiewała Godzinki czy „Gorzkie żale”. Bardzo cenił też ojca, który przewodził śpiewom w parafialnym kościele. To on rozdawał dzieciom w domu kantyczki, by wspólnie mogły śpiewać kolędy.

Jak musisz, to bez łaski!

Większą część swego kapłańskiego życia związany był z seminarium duchownym w Warszawie. Pracę w nim rozpoczął właściwie już wówczas, gdy w 1953 r. obronił pracę doktorską na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Wtedy bowiem podjął w seminarium wykłady z łaciny i patrologii. I wówczas też na dobre ujawniła się jego wielka, życiowa pasja: książki. - Wciąż jestem wierny tej pasji - mówi. - Nie wyobrażam sobie życia bez szperania w książkach, słownikach, bez pisania.
W seminarium z imienia i nazwiska znał wszystkich kleryków, także później jako biskup. Wprawiał tym nieraz w zakłopotanie innych przełożonych. Bo kiedy pytał o konkretnego alumna, zdarzało się, że wykładowcy, mimo iż częściej mieli z nimi zajęcia, nie wiedzieli, o kogo chodzi.
Zajmował się też budową seminarium w Lasku Bielańskim. Był to okres, gdy zwiększyła się liczba powołań - było ponad 300 kleryków. Budynek przy Krakowskim Przedmieściu, zresztą bardzo stary, nie mieścił już wszystkich, pokoje przygotowano nawet na strychu. Gdy kard. Wyszyński otrzymał pozwolenie na wzniesienie nowego gmachu, zaproponował ks. rektorowi Romaniukowi, by zacząć budowę. - Nie bardzo miałem na to ochotę. Powiedziałem, że jak muszę, to zbuduję. A Ksiądz Prymas na to: - Jak musisz, to bez łaski, ja chcę choć trochę entuzjazmu. No więc dorzuciłem entuzjazm i się udało! - opowiada bp Romaniuk.
Dbał też o porządek. W przenośni i dosłownie. Do dziś krążą legendy o tym, jak już jako biskup spacerował przed gmachem seminarium na Bielanach i w jednej ręce trzymał różaniec, drugą zaś zbierał gałązki i patyki, które leżały wokół budynku.
Gdy w 1992 r. został ordynariuszem na Pradze, wyremontował tamtejszą katedrę, przebudował budynek kurialny, zaangażował się w budowę nowych kościołów, domu dla księży emerytów w Otwocku, wreszcie - nowego praskiego seminarium. Księża uważają, że dla diecezji zrobił bardzo dużo - tym bardziej, że zadanie miał bardzo trudne, wszystko musiał przecież zaczynać od zera. Ułatwieniem, jak sam twierdzi, była jedynie znajomość terenu, na którym pracował. Przez 10 lat bowiem był biskupem pomocniczym w archidiecezji warszawskiej, dobrze znał ludzi i ówczesne realia. Mógł też sobie dobrać współpracowników, z którymi zresztą nie rozstał się do końca bycia ordynariuszem. Oni do dziś bardzo to sobie cenią, co zresztą można było usłyszeć w marcu tego roku w kuluarach podczas obchodów srebrnego jubileuszu sakry biskupiej bp. Kazimierza Romaniuka.
Od 2004 r. jest na emeryturze. Rzadko już uczestniczy w oficjalnych uroczystościach. Mniej też ludzi go odwiedza. Ale nie traci pasji ciągłego zgłębiania biblijnych tekstów, chociaż tyle razy je tłumaczył, wyjaśniał w książkach, artykułach czy homiliach. Pismo Święte jest przecież jak gwiaździste niebo: im więcej się w nie wpatrujemy, tym więcej gwiazd widzimy. Dlatego wciąż fascynuje i pociąga. Ksiądz Biskup ujmuje to krótko: - Biblia jest najlepszym sposobem na życie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Panie! Spraw, by moje życie jaśniało Twoją chwałą!

2024-04-26 11:09

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Człowiek nierzadko boi „odsłonić się” w pełni, pokazać, kim w rzeczywistości jest, co myśli i w co wierzy, co uważa za słuszne, czego chciałby bronić, a co odrzuca. Obawia się, że ewentualna szczerość może mu zaszkodzić, zablokować awans, przerwać lub utrudnić karierę, postawić go w złym świetle itd., dlatego woli „się ukryć”, nie ujawniać do końca swoich myśli, nie powiedzieć o swoich ukrytych pragnieniach, zataić autentyczne cele, prawdziwe intencje. Taka postawa nie płynie z wiary. Nie zachęca innych do jej przyjęcia. Chwała Boga nie jaśnieje.

Ewangelia (J 15, 1-8)

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

W czasie Roku Świętego 2025 nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego

W czasie Roku Świętego nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego. Zorganizowane zostaną jednak przy nim specjalne czuwania przeznaczone dla młodzieży. Jubileuszową inicjatywę zapowiedział metropolita Turynu, abp Roberto Repole.

- Chcemy, aby odkrywanie na nowo Całunu, niemego świadka śmierci i zmartwychwstania Jezusa stało się dla młodzieży drogą do poznawania Kościoła i odnajdywania w nim swojego miejsca - powiedział abp Repole na konferencji prasowej prezentującej jubileuszowe wydarzenia. Hierarcha podkreślił, że archidiecezja zamierza w tym celu wykorzystać najnowsze środki przekazu, które są codziennością młodego pokolenia. Przy katedrze, w której przechowywany jest Całun Turyński powstanie ogromny namiot multimedialny przybliżający historię i przesłanie tej bezcennej relikwii napisanej ciałem Jezusa. W przygotowanie prezentacji bezpośrednio zaangażowana jest młodzież, związana m.in. z Fundacją bł. Carla Acutisa, który opatrznościowo potrafił wykorzystywać internet do ewangelizacji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję