Reklama

Najwcześniejsi świadkowie wiary

"Niedziela" kontynuuje comiesięczną publikację kolejnych części Nowego Testamentu. Obecnie w ramach inicjatywy "Biblia w rodzinie" oddajemy w Państwa ręce Listy Apostolskie (cz. I)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Listy Apostolskie (cz. I) zawierają cztery dzieła, których bezdyskusyjnym autorem jest św. Paweł. Są to: List do Rzymian, Pierwszy i Drugi List do Koryntian oraz List do Galatów. Wszystkie dzieła powstały, jak się przypuszcza, w latach 50. pierwszego stulecia. Każde z nich skierowane jest do różnych adresatów. Apostoł usiłuje odpowiedzieć na pytania dręczące poszczególne lokalne wspólnoty chrześcijan oraz zaradzić ich potrzebom zarówno duchowym, jak i niekiedy materialnym.
Apostoł Narodów sam założył większość gmin poza terenami Palestyny, podczas praktycznie nieustannych wojaży po rozległych połaciach rzymskiego imperium. Był jego obywatelem, dlatego też mógł m.in. bez przeszkód swobodnie podróżować. O życiu i dokonaniach mieszkańca Tarsu (obecnie południowa Turcja) dowiadujemy się wprost z jego Listów i pośrednio z Dziejów Apostolskich. W każdym razie był on jedną z najbardziej barwnych postaci początków religii chrześcijańskiej. Na jego temat powstało kilkaset poważnych publikacji książkowych oraz niezliczona ilość innych opracowań.
Listy Apostolskie (cz. I) zostaną zaprezentowane w chronologicznej kolejności, zgodnie z przypuszczalnym czasem powstania tych utworów.

List do Galatów (Ga)

Pismo to zostało prawdopodobnie zredagowane ok. 54 r. w Efezie (rozbieżności w jego datowaniu wahają się od 49 aż do 58 r.). Jego zaś adresatami są nawróceni na chrześcijaństwo poganie, którym św. Paweł głosił Dobrą Nowinę podczas ewangelizacyjnych podróży. Ten wielowątkowy List cechuje emocjonalny styl. Jest on napisany żywym, czasem bardzo osobistym językiem.
Głównym tematem Ga jest usprawiedliwienie przed Bogiem dzięki wierze w Ewangelię, którą Apostoł proklamuje mieszkańcom Galacji (m.in. okolice dzisiejszej tureckiej Ankary), położonej w dawnej Azji Mniejszej. Pojawili się tam fałszywi głosiciele nowiny o Jezusie z Nazaretu, powodując wątpliwości w wierze. Negowali prawdziwość apostolatu Pawłowego oraz nawoływali do powrotu do żydowskich praktyk związanych przede wszystkim z rytem obrzezania.
W tej atmosferze Apostoł Narodów broni swojej apostolskiej godności, twierdząc, że tylko Dobra Nowina daje prawdziwą wolność. Dzięki niej wiara w Syna Bożego już nie musi nawiązywać do religii izraelskiej i praktyk w niej podejmowanych. Można na co dzień żyć w owej wolności w Chrystusie ("Ku wolności wyswobodził nas Chrystus..." - por. 5, 1) dzięki praktykowaniu cnót chrześcijańskich, o których mowa w końcowej części Listu do Galatów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Listy do Koryntian (1 Kor, 2 Kor)

Czytając Nowy Testament, nie dziwi nas, że spotykamy w nim dwa pisma skierowane do mieszkańców Koryntu (jedno z najbardziej znanych miejsc starożytności). Św. Paweł napisał wiele listów do tej gminy. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa zostały one ze sobą mniej lub bardziej umiejętnie połączone i właśnie w takiej formie dotrwały do naszych czasów.
Przypuszcza się, że korespondencja ta powstała pod koniec lat 50. Zwykle bibliści podają rok 57 jako orientacyjną datę jej napisania, choć, oczywiście, jest to data umowna. Założyciel gminy korynckiej odpowiada w niej na wiele pytań, które dręczyły pierwszych chrześcijan. Dotyczyły one zarówno doktryny, jak i stylu życia. Środowisko pogańskie sprzyjało bowiem wątpliwościom w wierze i jej wypaczaniu. Dlatego też Apostoł bardzo spokojnie wyjaśnia wszelkie wątpliwości.
Dzięki Listom do Koryntian dowiadujemy się m.in. o Bóstwie Ducha Świętego, o charyzmatach czy chrześcijańskiej mądrości. Przede wszystkim jednak Listy zostawiają nam ponadczasowe nauczanie o Eucharystii (np. 11 rozdz. 1 Kor) czy też o zmartwychwstaniu Jezusa i naszym (np. 15 rozdz. 1 Kor). Ponadto św. Paweł szczegółowo omawia wiele innych zagadnień odnoszących się wprost do życia gminy w Koryncie.

List do Rzymian (Rz)

Sama nazwa tego listu wydaje się bezpośrednio wskazywać na jego adresatów. Są nimi mieszkańcy największej metropolii czasów antycznych. Z treści pisma wynika jednak, że skierowane jest ono raczej do chrześcijan nawróconych z judaizmu niż z pogaństwa. Św. Paweł prezentuje w Liście do Rzymian nauczanie o usprawiedliwieniu przez wiarę w Jezusa Chrystusa, który wypełnia żydowskie oczekiwania, jednocześnie będąc prawdziwym Bogiem.
Pismo prawdopodobnie zostało zredagowane w Koryncie ok. 58 r. Podjęte w nim zostały bardzo ważne, jak na owe czasy, teologiczne tematy. Poza wykładnią nauczania o usprawiedliwieniu Apostoł szeroko omawia zagadnienie grzechu oraz tematykę panowania Ducha Świętego w ludzkich sercach. Właśnie On i Jego "prawo" (por. rozdz. 8) tak naprawdę daje życie wspólnocie wierzących w Jezusa Chrystusa.
Zaprezentowane wyżej dzieła Apostoła Narodów są jednymi z najpiękniejszych utworów Nowego Testamentu. Sięgają korzeni naszej wiary widzianej oczyma jednego z jej najbardziej gorliwych głosicieli. Jednocześnie odpowiadają na wiele pytań, które dręczyły poszczególne gminy.
Dzięki Listom dowiadujemy się, jak żyli i co czuli pierwsi chrześcijanie. Nie zapominajmy, że Pawłowe Listy powstały przynajmniej dziesięć lat wcześniej niż Ewangelie kanoniczne. Wczytując się w nie, odkrywamy ponadczasowe prawdy, które Bóg objawia o swoim Synu za pośrednictwem Pawła z Tarsu.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Bp Miziński: bądźmy wierni dziedzictwu św. Wojciecha

– Dzisiaj musimy się zapytać, co uczyniliśmy z tym dziedzictwem, które przyniósł nam św. Wojciech – mówił w homilii bp Artur Miziński, Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski, który 23 kwietnia w uroczystość św. Wojciecha, patrona Polski przewodniczył Mszy św. w kościele św. Wojciecha w Częstochowie.

– Zapewnienie Chrystusa zmartwychwstałego w słowach: „Gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jeruzalem i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi” zrealizowało się nie tylko w życiu apostołów, ale także w życiu i posłudze ich następców. Św. Wojciech jest tego jasnym przykładem – podkreślił bp Miziński.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję